• 1
  • 2
2021-04-02, 11:41
Medlem
Om gravitation eller elektromagnetism behöver tid eller inte för att fungera.
Ni kanske förstår hur det skulle fungera utan mig behöva förklara det till er.

Tid är ett begrepp som kanske inte ens finns. Utan jag tror gravitation och elektromagnetism skulle kunna fungera utan tid.

Partiklarna skulle interagera med varandra fast det skulle finnas tid eller inte?
Varför skulle dom behöva tid när dom har kraft? Och med kraftens hjälp kommer dom interagera hur nu determinismen vill det utan tidens hjälp.

Om tiden finns, är det beräknats av partiklarnas rörelse, som var orsakade av gravitation och elektromagnetism osv.. Och kan t.o.m vara mycket större eller mindre konstruerade partiklar än vi vet.

Och tiden går beroende hur snabbt partikelmassorna rör sig?

Kan vara svårt att veta hur snabbt hela universum rör sig.

Vad tror ni. Behöver partiklarna tid på sig att röra sig. Eller skulle dom kunna ineragera med varandra utan någon tid?

Mod får ta bort offtopic inlägg om hen tycker så.
Senast redigerad av WoWMeister 2021-04-02 kl. 12:14.
Citera
2021-04-02, 11:50
Medlem
isbiten123s avatar
tid finns väll? det tar tex 8 min för ljuset att färdas ifrån sol till jord.

har jag missat något?
Citera
2021-04-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
tid finns väl? det tar tex 8 min för ljuset att färdas ifrån sol till jord.

har jag missat något?

Jo men tiden är ett begrepp många tänker så. Men egentligen fungerar kanske ljuset, gravitationen, och elektromagnetismen utan något tid. Som jag skrev i mitt första inlägg.

Så skulle tid då vara en illusion eller bara en beräkning hur partiklarna rörde sig.
Citera
2021-04-02, 11:54
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Jo men tiden är ett begrepp många tänker så. Men egentligen fungerar kanske ljuset, gravitationen, och elektromagnetismen utan något tid. Som jag skrev i mitt första inlägg.

Så skulle tid då vara en illusion eller bara en beräkning hur partiklarna rörde sig.
kanske är allting en illusion, att vi lever i en simulerad värld?
Citera
2021-04-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
tid finns väll? det tar tex 8 min för ljuset att färdas ifrån sol till jord.

har jag missat något?

The distinction between the past, present and future is only a stubbornly persistent illusion.

Albert Einstein
Citera
2021-04-02, 12:11
Medlem
2 magneter behöver inte tid för att komma ihop om dom är tillräckligt nära. För dom har kraften att göra så. Så dom gör det oavsett om tid existerar eller inte.
Citera
2021-04-02, 12:15
Medlem
Vad menar du att rörelse ens skulle innebära utan existensen av tid?
Citera
2021-04-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
Vad menar du att rörelse ens skulle innebära utan existensen av tid?

Det behövs inte tid för 2 magneter att komma ihop. Om dom är tillräckligt när varandra. Dom skulle komma ihop fast tiden skulle existera eller ej. Pga. dom hade kraften i sig att komma ihop.

Allt som händer. Bara händer. Utan någon hjälp av tid. Utan det är partiklarna och gravitationen som styr här.

Du går lägger dig när du är bakom jorden mot solen, när det är mörkt ute för dig oftast säkert.

Och ju mer gånger jorden går runt solen, desto närmare döden är man? Även fast tiden inte skulle existera? Pga. partiklarna hade kraften i sig redan och kunde fungera utan någon tid. TId är kanske bara ett männskligt begrepp. Fast om den existerar. Vet man inte. Relativt kanske?
Senast redigerad av WoWMeister 2021-04-02 kl. 12:28.
Citera
2021-04-02, 13:04
Medlem
sommarlovs avatar
Varken gravitation eller magnetism behöver "tid", verkan går med ljusets hastighet.
Det är fysiska föremål med massa som behöver tid, enligt Newtons lagar om kraft, massa och hastighet, och i förlängningen tid och acceleration.

TS visar bara att skolan har missat med sin uppgift, att ge unga vuxna en grund att stå på.
Citera
2021-04-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Det behövs inte tid för 2 magneter att komma ihop. Om dom är tillräckligt när varandra. Dom skulle komma ihop fast tiden skulle existera eller ej. Pga. dom hade kraften i sig att komma ihop.

Allt som händer. Bara händer. Utan någon hjälp av tid. Utan det är partiklarna och gravitationen som styr här.

Du går lägger dig när du är bakom jorden mot solen, när det är mörkt ute för dig oftast säkert.

Och ju mer gånger jorden går runt solen, desto närmare döden är man? Även fast tiden inte skulle existera? Pga. partiklarna hade kraften i sig redan och kunde fungera utan någon tid. TId är kanske bara ett männskligt begrepp. Fast om den existerar. Vet man inte. Relativt kanske?
Det du inte verkar inse är att tid krävs för att något ska kunna hända över huvud taget. Det spelar ingen roll om det är magneter eller planeters rotation, för att någonting ska kunna hända så krävs tid per definition..
Citera
2021-04-02, 18:44
Medlem
Citat:
Det du inte verkar inse är att tid krävs för att något ska kunna hända över huvud taget. Det spelar ingen roll om det är magneter eller planeters rotation, för att någonting ska kunna hända så krävs tid per definition..

oM DEt finns 2 magneter. 2 väldigt stora och starka magneter. Lika stora som Trump Tower säger vi. Och dom var så pass nära varandra att en interaktion hände. ANtingen sugkraft eller tryck-kraft.

Så den händer först. Tiden får man räkna efterår om man villl. Men det behövs ingen tid till något som kommer att hända nödvändigtvis. Pga. dom innehåller energi. Och energin tar hand om att dom interagerar. Tiden kommer efteråt? Och om universum skulle vara deterministisk. Lite offtopic, men allting interagerar med den den kan, eller så kan den bli helt rejected?
Citera
2021-04-02, 19:04
Medlem
Citat:

oM DEt finns 2 magneter. 2 väldigt stora och starka magneter. Lika stora som Trump Tower säger vi. Och dom var så pass nära varandra att en interaktion hände. ANtingen sugkraft eller tryck-kraft.

Så den händer först. Tiden får man räkna efterår om man villl. Men det behövs ingen tid till något som kommer att hända nödvändigtvis. Pga. dom innehåller energi. Och energin tar hand om att dom interagerar. Tiden kommer efteråt? Och om universum skulle vara deterministisk. Lite offtopic, men allting interagerar med den den kan, eller så kan den bli helt rejected?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in