Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Problemet med lightläsk är att det ger samma stimulans som socker för hjärnan.

Dricker man större mängder lightläsk så upprätthåller man ett sockersug som annars försvinner successivt om man minskar på intaget.

Med det sagt så kan man självfallet ha kontroll på sitt beroende.
Som en rökare/snusare som fortsätter få i sig nikotin för sin kick.
Nackdelen kan ju vara att man lättare faller tillbaka om man redan har ett sug.

Det där är en lögn och inte applicerat på alla. Du har inget sockersug alls om du pimplar lightläsk, lika lite som du får nikotinberoende av att snusa nikotinfritt snus. Lägg ner med lögnerna.

Lightläsk är en alternativ väg till vätska (vatten,smakämnen) <- bara det.
Citera
2021-04-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Det där är en lögn och inte applicerat på alla. Du har inget sockersug alls om du pimplar lightläsk, lika lite som du får nikotinberoende av att snusa nikotinfritt snus. Lägg ner med lögnerna.

Lightläsk är en alternativ väg till vätska (vatten,smakämnen) <- bara det.
Så vetenskapliga studier som gjorts på ämnet är felaktiga?
Hjärnan får i princip samma stimulans av sötningsmedel som socker vilket är själva grundtanken med lightläsk.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...typ-2-diabetes

Finns hur mycket studier som helst kring ämnet för den som vet hur man använder google år 2021.

Tror du ärligt talat att folk bälgar i sig litervis med lightläsk precis som vanlig läsk enbart för att det är gott?
Senast redigerad av Regnpojken 2021-04-03 kl. 22:11.
Citera
2021-04-03, 22:14
Medlem
Citat:
Problemet med lightläsk är att det ger samma stimulans som socker för hjärnan.

Dricker man större mängder lightläsk så upprätthåller man ett sockersug som annars försvinner successivt om man minskar på intaget.

Med det sagt så kan man självfallet ha kontroll på sitt beroende.
Som en rökare/snusare som fortsätter få i sig nikotin för sin kick.
Nackdelen kan ju vara att man lättare faller tillbaka om man redan har ett sug.
Hur som helst, TS har gått ner från 170 till 83 kg och druckit 1,5 liter lightläsk per dag. Det räcker för mig. Bra jobbat!
Citera
2021-04-03, 23:28
Medlem
Citat:
Så vetenskapliga studier som gjorts på ämnet är felaktiga?
Hjärnan får i princip samma stimulans av sötningsmedel som socker vilket är själva grundtanken med lightläsk.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...typ-2-diabetes

Finns hur mycket studier som helst kring ämnet för den som vet hur man använder google år 2021.

Tror du ärligt talat att folk bälgar i sig litervis med lightläsk precis som vanlig läsk enbart för att det är gott? :D

Låter jävligt mög iaf och som sagt inte applicerat på alla.

Eh ja? Gillar man läsk men vill vara fit så dricker man lightläsk. Det är en jävla myt att alla som är fit/vill vara fit är hälsofreaks som tänder på att äta nyttigt/må bra.

Jag dricker lightläsk för det är gott och för att det inte är några kalorier. Gillar kolsyra också jävligt mycket och känner ingen ökad hunger/sockersug eller nå sockermättnad eller fan vad nu tjockisar som gnäller på lightläsk säger om saken.
Citera
2021-04-04, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Låter jävligt mög iaf och som sagt inte applicerat på alla.

Eh ja? Gillar man läsk men vill vara fit så dricker man lightläsk. Det är en jävla myt att alla som är fit/vill vara fit är hälsofreaks som tänder på att äta nyttigt/må bra.

Jag dricker lightläsk för det är gott och för att det inte är några kalorier. Gillar kolsyra också jävligt mycket och känner ingen ökad hunger/sockersug eller nå sockermättnad eller fan vad nu tjockisar som gnäller på lightläsk säger om saken.
Det baserar du på vad? Att du själv tycker att du inte känner sockersug?
Eller har du forskning som ger stöd åt ditt påstående?

Sockersug och antal kalorier är två helt olika saker.
Fördelen med lightläsk är att det stimulerar sockersuget med minimalt antal kalorier då hjärnan får samma stimulans som vanligt socker med kalorier.
Varför tror du ens att man uppfann lightläsk om inte för att få folk att dricka lika mycket som innan utan att gå upp i vikt?
Att det är vanebildande som innan är ju vad företagen vill så att folk fortsätter konsumera men samtidigt kan säga att vi har ett alternativ som man inte blir fet på.

Sen när du är inne på fitness profiler, hälsofreaks etc.
De är ju de som dricker och äter mest light produkter
Hur jävla tappad är inte du om du har missat det?
Aldrig hört talas om fun light med kvarg som exempel?

jag dricker lightläsk för det är gott och för att det inte är några kalorier. Gillar kolsyra också jävligt mycket och känner ingen ökad hunger/sockersug eller nå sockermättnad eller fan vad nu tjockisar som gnäller på lightläsk säger om saken.

Att du gillar smaken och att dricka det beror ju på att hjärnan frigör dopamin när den stimuleras som med annat socker.
Hjärnan gör att du associerar din lightläsk med något tillfredställande.
Självklart spelar smaken också roll men det är inte så enkelt som att säga att ja jag dricker lightläsk för att det är gott när det finns annat bakom kulisserna som påverkar hur du tänker.
För i slutändan så tillför ju lightläsk ingenting av värde för människan annat än just stimulans av belöningscentrum.
Senast redigerad av Regnpojken 2021-04-04 kl. 02:06.
Citera
2021-04-04, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Hur som helst, TS har gått ner från 170 till 83 kg och druckit 1,5 liter lightläsk per dag. Det räcker för mig. Bra jobbat!
Ska han tacka läsken för det eller sig själv när han gjort andra uppoffringar som gjort att han är där idag?
Citera
2021-04-04, 06:36
Medlem
[quote]
Citat:
Det baserar du på vad? Att du själv tycker att du inte känner sockersug?
Eller har du forskning som ger stöd åt ditt påstående?

Jag orkar inte läsa din sketna länk.. droppa lite citat istället OCH rimliga sådana för ingenting du nämner stämmer.

Citat:
Fördelen med lightläsk är att det stimulerar sockersuget med minimalt antal kalorier då hjärnan får samma stimulans som vanligt socker med kalorier.
Varför tror du ens att man uppfann lightläsk om inte för att få folk att dricka lika mycket som innan utan att gå upp i vikt?
Att det är vanebildande som innan är ju vad företagen vill så att folk fortsätter konsumera men samtidigt kan säga att vi har ett alternativ som man inte blir fet på.

Och problemet är..?

Citat:
Sen när du är inne på fitness profiler, hälsofreaks etc.
De är ju de som dricker och äter mest light produkter
Hur jävla tappad är inte du om du har missat det?
Aldrig hört talas om fun light med kvarg som exempel?

Är väl bra om det existerar smaksättare.

Citat:
Att du gillar smaken och att dricka det beror ju på att hjärnan frigör dopamin när den stimuleras som med annat socker.
Hjärnan gör att du associerar din lightläsk med något tillfredställande.
Självklart spelar smaken också roll men det är inte så enkelt som att säga att ja jag dricker lightläsk för att det är gott när det finns annat bakom kulisserna som påverkar hur du tänker.
För i slutändan så tillför ju lightläsk ingenting av värde för människan annat än just stimulans av belöningscentrum.

Lögn.. vad i helvete är det för argument? Jag gillar läsk för jag gillar läsk och smaken av det, har ingenting med att det frisätts någonting din bluffmakare, med den retoriken så kan du ju säga att du bara äter valfri mat för att du behöver energi och inte för DU tycker det är gott eller?

Jag gillar vanlig sockerläsk också och det har ingenting med att det är socker i det, utan jag gillar smaken av det, samma sak som att jag gillar specifika maträtter.

Fattigt argument.
Citera
2021-04-04, 07:19
Medlem
chiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Vad åt jag då under den här tiden? Som sagt, jag åt samma frukost och mellanmål varje dag, med en rejäl maträtt om dagen.

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk, två koppar kaffe med mjölk och två hårdmackor med smör och skinka.

Lunch: Två hårdbrödbitar med en burk tonfisk i vatten. Kalorisnål men proteinrikt och mättande.

Mellanmål: Havregrynsgröt med mjölk, två koppar kaffe med mjölk.

Kvällsmat: En av mina tre rätter. Kan ta en av dom som exempel: 500g fläskfile med tre potatisar och tre rivna morötter. Ingen sås eller något annat till, rivna morötter och köttet i sig är saftigt nog. Broccoli är också suveränt, proteinrikt och nyttigt.

Grymt!! Vilka är de andra två rätterna du ätit?
Citera
2021-04-04, 07:32
Medlem
Conams avatar
Citat:
Vart hittar du den frågan?
Jag påstod att lightläsk gör att man upprätthåller ett sockersug som motsvarar det man får i sig stimulansmässigt.
Motsvarande effekter får du ifrån andra ämnen också.
Är kroppen van vid att få i sig en vis mängd nikotin oavsett om det är ifrån plåster, rökning, snusning mm så har du ett ''sug''/beroende efter nikotin.

Sen om nikotinplåster är bättre än rökning som lightläsk är bättre för hälsan än vanligt sockrad läsk är en annan diskussion.

Men om du läser artikeln som jag gav dig och läser denna som jag läste vad du länkande så finns det visst orosmoln kring sötningsmedel då detta hjälper till med att bygga upp ett sockersug vilket kan slå tillbaka då man går omkring med ett vardagligt sug som antingen kan tillfredsställas med lightläsk eller vanlig läsk.
Vad är då bäst? Att ha ett sug eller inte ha ett sug?
För min del finns det bara ett svar på den frågan.

är ett inkorrekt påstående. Du får åtminstone nyansera dina inlägg. Vissa kan tolka det som att man bör undvika lightläsk pga av det per automatik ökar sockersuget. Man behöver inte vara för sötningsmedel om man inte vill, men då bör man heller inte slänga ur sig påståenden om "risker" som i majoriteten av tillfällen inte finns eller åtminstone har ytterst svaga belägg och skrämma upp folk i onödan.

Nej det är inte ett inkorrekt påstående.
Vad folk väljer att tolka av mitt enkla inlägg är upp till dom.
Går du ifrån att dricka vatten till att börja dricka 2 liter lightläsk under en längre period så bygger du upp ett sockersug som motsvarar mängden du får i dig.

Sen om det innebär ett problem eller inte för folk att bibehålla vikten är något helt annat då du lika gärna kan välja att tillfredsställa ditt sockersug med föda eller dryck som rent teoretiskt innehåller försumbara mängder kalorier som inte gör någon skillnad för vikten.
Starta en egen tråd kanske och låt TS dela med sig av sina erfarenheter utan att nån förpestar tråden med diverse uppfattningar.
Citera
2021-04-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ska han tacka läsken för det eller sig själv när han gjort andra uppoffringar som gjort att han är där idag?
Tack vare eller trots läsken spelar ingen roll. Han gjorde på sitt sätt och lyckades nå sitt mål. Bra jobbat!
Citera
2021-04-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Starta en egen tråd kanske och låt TS dela med sig av sina erfarenheter utan att nån förpestar tråden med diverse uppfattningar.
Vilka uppfattningar?
Det finns hur mycket studier som helst som säger emot TS personliga uppfattning om lightläsk är vanebildande pga sockret.
Om nu tråden är placerad i träning, kost och kosttillskott så är det jävligt relevant om vi håller oss till vad som är sant.
Citera
2021-04-04, 11:36
Medlem
Raktinyllets avatar
Bra jobbat, hade du någon fuskdag? Avstod du från alkohol under hela viktresan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in