Citat:
Ursprungligen postat av
SisterJones
Klart man kan äta billigt - men det bygger på eget arbete o billiga råvaror.
Inte premiumläsk/öl o färskpressad juice som måltidsdryck.
Så ni som äter för under 1,500 kr mån resp max 2,500 kr mån - vad äter ni o vad räknar ni med?
Dricker ni standard vatten - hur mycket malet kött - hur mycket fisk o vilka fiskar (kvicksilverströmming
sill?)
Hur är utrymmet för oxfilé lammfilé o skaldjur
O hur är utrymmet för frukt - eller kostar ni aldrig på er frukt - eller ligger frukt utanför
Vad räknar Ni in - köper ni glass (läsk ute när det är varmt osv) ingår det eller ligger det utanför.
Om mycket ligger utanför lever ni ju inte så där jävla billigt utan i en chimär
Skulle själv kunna (låtsas)leva jättebilligt om jag kan hålla mycket av det jag förtär utanför.
Dryck kostar - riktigt kött kostar - o fisk har blivit sjukt dyrt.
Byta ut potatis till rättika/mairova, kålrabbi, sötpotatis, morötter o kålrabbi är inte billigt men
är hälso- o bantarmat.
Nu talar jag bara om mig själv hur andra gör får de förklara själva.
Jag gör mycket själv men vissa saker får man helt enkelt låta bli men sedan är det annat man gillar mer. Allt jag stoppar i munnen är egentligen mat så då skall det ingå i matbudgeten.
1. Jag gillar inte läsk och det är väldigt sällan jag köper läsk jag tror att det är julmust och då bättre variant då. Vatten, kaffe, hemgjord saft och sylt bären växer i min trädgård.
2. Kött äter jag ofta men inte så mycket någonstans runt 200gr vid varje måltid fisk när jag kan få tag i det. Jag sportfiskar en del men det är en hobby och inte att dryga ut köttmängden. Lax äter jag inte från butik då den är från Norge och är vidrigt odlad.
Lamm, nöt, gris, fågel, fisk hamnar i min frys när jag får tag i det billigt. Man kan tycka att olika filér är lyxmat men jag tycker att det finns delar på djuren som är minst lika bra en styckdetalj jag gillar är bogen, billig och väldigt god.
3. Frukt äter jag så ofta jag kan men det är ofta varierat beroende på vad som är på erbjudande och så ofta det går grönsaker på sommaren är det en del som plockas i naturen.
4. Jag är glassoman och kan inte låta bli men det gäller att stå i mot men det kan hända att jag köper det enbart på sommaren och då en gång i veckan samma gäller godis jag undviker det som om det vore pesten men ibland ett choklad.
5. Bröd köper jag endast till helgen bakar en del när andan faller på, mejeriprodukter mjölken ett måste till gröten och kaffet A-fil för magens skull.
6. Potatis, lök, morötter, vitkål m.fl. är det som köps mest men någon bantar mat är det inte, köps när det är extrapris.
När det gäller dryck är det en del jag inte gillar jag dricker väldigt sällan alkohol inte nykterist men är inte intresserad av en fylla eller för att det är gott. Det gäller att prioritera man behöver inte göra som alla andra jag gör det för att ha pengar till annat och även se hur billigt man kan komma undan.
Jag tror att jag ligger på max 2000 varje månad men ibland blir det billigare det gäller bara att ha tur med kortdatumvarorna. Det är en hel del arbete man måste tänka på vad man köper och inte gå på invanda mönster jag har mer varierad meny nu än innan när jag bara köpte det vanliga och jag gör alltid storkok det är ett bra sätt att lägga lite mer tid och få flera färdiga luncher eller middagar på en gång.
Om man vill prova på att leva med billigare matbudget så tar det lite tid att lära sig hur och vad man skall titta efter och framför allt att lära sig nya maträtter.