2021-04-11, 13:39
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Nja..Låter lite..Tycker det kostar 3-400:- varje gång man sticker in näsan på ICA eller Hemköp Och det händer ju nästan varje dag..
Handlar man efter tallriksmodellen blir det billigare.
Kött, kolhydrater, grönsaker.
Citera
2021-04-11, 13:45
Medlem
Klart man kan äta billigt - men det bygger på eget arbete o billiga råvaror.

Inte premiumläsk/öl o färskpressad juice som måltidsdryck.

Så ni som äter för under 1,500 kr mån resp max 2,500 kr mån - vad äter ni o vad räknar ni med?

Dricker ni standard vatten - hur mycket malet kött - hur mycket fisk o vilka fiskar (kvicksilverströmming
sill?)

Hur är utrymmet för oxfilé lammfilé o skaldjur

O hur är utrymmet för frukt - eller kostar ni aldrig på er frukt - eller ligger frukt utanför

Vad räknar Ni in - köper ni glass (läsk ute när det är varmt osv) ingår det eller ligger det utanför.

Om mycket ligger utanför lever ni ju inte så där jävla billigt utan i en chimär

Skulle själv kunna (låtsas)leva jättebilligt om jag kan hålla mycket av det jag förtär utanför.

Dryck kostar - riktigt kött kostar - o fisk har blivit sjukt dyrt.

Byta ut potatis till rättika/mairova, kålrabbi, sötpotatis, morötter o kålrabbi är inte billigt men
är hälso- o bantarmat.
Senast redigerad av SisterJones 2021-04-11 kl. 13:49.
Citera
2021-04-13, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Klart man kan äta billigt - men det bygger på eget arbete o billiga råvaror.

Inte premiumläsk/öl o färskpressad juice som måltidsdryck.

Så ni som äter för under 1,500 kr mån resp max 2,500 kr mån - vad äter ni o vad räknar ni med?

Dricker ni standard vatten - hur mycket malet kött - hur mycket fisk o vilka fiskar (kvicksilverströmming
sill?)

Hur är utrymmet för oxfilé lammfilé o skaldjur

O hur är utrymmet för frukt - eller kostar ni aldrig på er frukt - eller ligger frukt utanför

Vad räknar Ni in - köper ni glass (läsk ute när det är varmt osv) ingår det eller ligger det utanför.

Om mycket ligger utanför lever ni ju inte så där jävla billigt utan i en chimär

Skulle själv kunna (låtsas)leva jättebilligt om jag kan hålla mycket av det jag förtär utanför.

Dryck kostar - riktigt kött kostar - o fisk har blivit sjukt dyrt.

Byta ut potatis till rättika/mairova, kålrabbi, sötpotatis, morötter o kålrabbi är inte billigt men
är hälso- o bantarmat.

Nu talar jag bara om mig själv hur andra gör får de förklara själva.

Jag gör mycket själv men vissa saker får man helt enkelt låta bli men sedan är det annat man gillar mer. Allt jag stoppar i munnen är egentligen mat så då skall det ingå i matbudgeten.

1. Jag gillar inte läsk och det är väldigt sällan jag köper läsk jag tror att det är julmust och då bättre variant då. Vatten, kaffe, hemgjord saft och sylt bären växer i min trädgård.

2. Kött äter jag ofta men inte så mycket någonstans runt 200gr vid varje måltid fisk när jag kan få tag i det. Jag sportfiskar en del men det är en hobby och inte att dryga ut köttmängden. Lax äter jag inte från butik då den är från Norge och är vidrigt odlad.
Lamm, nöt, gris, fågel, fisk hamnar i min frys när jag får tag i det billigt. Man kan tycka att olika filér är lyxmat men jag tycker att det finns delar på djuren som är minst lika bra en styckdetalj jag gillar är bogen, billig och väldigt god.

3. Frukt äter jag så ofta jag kan men det är ofta varierat beroende på vad som är på erbjudande och så ofta det går grönsaker på sommaren är det en del som plockas i naturen.

4. Jag är glassoman och kan inte låta bli men det gäller att stå i mot men det kan hända att jag köper det enbart på sommaren och då en gång i veckan samma gäller godis jag undviker det som om det vore pesten men ibland ett choklad.

5. Bröd köper jag endast till helgen bakar en del när andan faller på, mejeriprodukter mjölken ett måste till gröten och kaffet A-fil för magens skull.

6. Potatis, lök, morötter, vitkål m.fl. är det som köps mest men någon bantar mat är det inte, köps när det är extrapris.

När det gäller dryck är det en del jag inte gillar jag dricker väldigt sällan alkohol inte nykterist men är inte intresserad av en fylla eller för att det är gott. Det gäller att prioritera man behöver inte göra som alla andra jag gör det för att ha pengar till annat och även se hur billigt man kan komma undan.

Jag tror att jag ligger på max 2000 varje månad men ibland blir det billigare det gäller bara att ha tur med kortdatumvarorna. Det är en hel del arbete man måste tänka på vad man köper och inte gå på invanda mönster jag har mer varierad meny nu än innan när jag bara köpte det vanliga och jag gör alltid storkok det är ett bra sätt att lägga lite mer tid och få flera färdiga luncher eller middagar på en gång.

Om man vill prova på att leva med billigare matbudget så tar det lite tid att lära sig hur och vad man skall titta efter och framför allt att lära sig nya maträtter.
Citera
2021-04-13, 12:56
Medlem
Reidjis avatar
Köp och koka lite potatis (4-5:-), gör potatismos, i med lite smör, mjölk och krydda med Muskotnöt, salt och vitpeppar. Köp en ask Eldorados fiskpinnar på Hemköp för 16.90:- (räcker till 2-3 måltider) en flaska Felix Fiskdressing 26.90:- (Som räcker till en 5-6 måltider) lyxa till det med en plastcitron

Du är uppe i ca 15-20:- måltiden.
Citera
2021-04-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Ju mer man lagar själv desto mindre pengar går åt, gamla goda studenttiderna har lärt en. Köp t.ex falukorv, snabbmakaroner och ketchup.

Tycker det är synd att bilden av billig mat i pincip är nudlar eller snabbmakaroner med ketchup... Inte konstigt att folk har fördomar.

Att äta billigt handlar ju mycket om att planera inköp efter extrapris och välja lite ovanligare matvaror, som t.ex. kycklingben och inälvsmat (lever, hjärta).
Billig mat måste inte vara onyttigt eller WT.
Senast redigerad av Deballerur 2021-04-13 kl. 15:59.
Citera
2021-04-13, 17:04
Medlem
Det är inga större problem. Planera inköp och matlagning. Försök använda samma bas till flera rätter. Storkok.

Jag lagar grytor med olika typer av bönor, kikärtor och rotsaker. Det är billigt, mättande och lagar jag en stor batch på söndagen räcker den i stort sett en vecka. Sesan är det bara att variera tillbehören om man vill.

Äter också vegetariskt så kostnaden för kött försvinner.

Med det sagt spenderar jag mer än 2k i månaden då jag främst handlar ekologiskt och är en jävel på att lyxa till det med dyra ostar och innan pandemin åt jag ute väldigt mycket. Men det är inte särskilt svårt att äta billigt. Det kostar lite mer tid med planering och matlagning dock.

Grytor med baljväxter är mitt tips. Och skippa utelunchen.
Citera
2021-04-14, 00:48
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Försök använda samma bas till flera rätter. Storkok.

av tex. köttfärs kan man enkelt göra 4-5 olika baser/rätter, samtidigt, och frysa in.
Citera
2021-04-14, 11:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Tycker det är synd att bilden av billig mat i pincip är nudlar eller snabbmakaroner med ketchup... Inte konstigt att folk har fördomar.

Att äta billigt handlar ju mycket om att planera inköp efter extrapris och välja lite ovanligare matvaror, som t.ex. kycklingben och inälvsmat (lever, hjärta).

Överlag är svensk husmanskost billig mat eftersom den inte innehåller mycket "hull hull", dvs många och dyra varor. I ex detta mer italienska recept är det inte dyrt men gott. Färska örter är ganska dyrt men det går ju odla billigt eller så köper man frysta örter och inget vin ingår heller

https://zeinaskitchen.se/italienska-kottbullar/

De som äter för 5000kr + i månaden köper dyra köttstycken helt enkelt, det kan inte beror på nåt annat och eller tryffel, rysk kaviar, svamp, saffran, älg, ost osv tillbehör som är väldigt dyra men det går göra samma rätt men billigare varianter av de dyra och det smakar sämre men det är inte alls dåligt utan gott men inte sinnesjukt gott
Citera
2021-04-14, 11:30
Medlem
JerryCottons avatar
Om man inte äter ute så är ju den budgeten inte några problem som helst. Äter gott för långt under 2000 spänn per månad. Köper ofta kött (biff, entrecôte, etc.) till nedsatt pris. Nötkött är ju trots allt oftast bättre då. Det går att slösa hur mycket pengar som helst på mat om man nu känner för det. Det blir inte automatiskt godare för att det är dyrt. Säger som salige far, vem som helst kan förstöra en bra råvara.
Citera
2021-04-16, 10:02
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur

Nja det var bara ett exempel med snabbmakaronet och ketchup, ta t.ex en färsk kyckling på COOP. Vad går de på ? kanske 65:- , tillagad på simplaste sättet med salt peppar och margarin i ugnen. Sen ris eller potatis till det, jag kan göra ca 8-9 portioner utav en hel kyckling. Ja räkna hur mycket det kostar jämfört med 8 färdigsålda rätter.
Citera
2021-04-16, 16:43
Medlem
Citat:
Nja det var bara ett exempel med snabbmakaronet och ketchup, ta t.ex en färsk kyckling på COOP. Vad går de på ? kanske 65:- , tillagad på simplaste sättet med salt peppar och margarin i ugnen. Sen ris eller potatis till det, jag kan göra ca 8-9 portioner utav en hel kyckling. Ja räkna hur mycket det kostar jämfört med 8 färdigsålda rätter.

Jag köper hela kycklingar ibland när dem reas ut för runt 30kr. Steker den marinerad i ugn först, sen kokar jag god buljong med benresterna .
Citera
2021-04-16, 18:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Åtta portioner av en hel kyckling? Du kan inte vara stor i maten. När jag köper färsk kyckling brukar de vara på runt 1,5 kg och räcka till 2, max 3 portioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in