2021-04-13, 21:15
Medlem
Det kan vara mig det är fel på, men jag fattar verkligen inte grejen med Foo Fighters. Världens menlösaste låtar. Vill bara rycka ur sladden.
Citera
2021-04-13, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Lol, Alltid kul när folk som inte kan något går in i diskussioner. Edge är den mest inflytelserika gitarristen i modern tid bland musiker. (hans sätt att fylla ut ljudet (obs inte delay-delen)

Haha ja kanske bland poliser och lagerarbetare. Finns inga musiker eller band som spelar U2 låtar. Inbilla dig inget annat.
Citera
2021-04-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Får jag gissa hade nog Dave haft en lång och framgångsrik karriär även om Curtan valt att inte blåsa skallen av sig. Har nog för mycket driv för att leva ett monogamt bandliv med enbart nirvana i vilket fall
This.

Dave skulle rimligtvis ha pysslat med en massa sidogrejer ända, sa vi skulle inte ha missat mycket. Och skulle det varit sa att han istället hade satsat helhjärtat pa att banka trummor i Nirvana (nagot han gjorde exceptionellt bra) sa skulle jag inte sakna Foo Fighters, diverse one-off collaborations och, framförallt inte, band som inspirerats av Foo Fighters.
Citera
2021-04-13, 21:33
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
De är /var/ ju så olika som personer sinsemellan. Kurt var - som någon skrev den känslige poeten. Grohl känns mer präktig. Tycker att foo fighters är bra men inget går ju upp mot t ex Unpluggedskivan och cobains utstrålning. Kurt var också före sin tid med att vara lite ”queer” i ordets bästa bemärkelse. Klänningar och hårspännen. Hans musiksmak var väldigt intressant också, lyssnade mycket på arty tjejpostpunk och sådant och ett av hans favoritband var det erkänt sämsta bandet i världshistorien The shaggs (men tyder också på att han gillade allt som var lite skevt) Och detta intresse och hans stil kändes äkta, det fanns inget konstlat med CB. Inte med Grohl heller men upplever honom som mer jordnära,stark och ett sjuhelvetes självförtroende (på gott o ont).
Citera
2021-04-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Lol, Alltid kul när folk som inte kan något går in i diskussioner. Edge är den mest inflytelserika gitarristen i modern tid bland musiker. (hans sätt att fylla ut ljudet (obs inte delay-delen)
Vore intressant att veta vilka musiker du syftar pa? Coldplay? Googlade och fick inget svar.
Citera
2021-04-13, 21:47
Medlem
Kurt var den talangfulle, men hade han varit den ikon han blev om han inte tagit livet av sig? Grohl fick en ny karriär i och med detta. Första två FF skivorna var ok men sedan blev det snabbt mellanmjölk. Han går under epitetet ”rockens trevligaste”, dessvärre hjälper det inte FF så mycket musikaliskt ..
Citera
2021-04-13, 22:01
Medlem
RegiliusIVs avatar
Nirvana är i mitt tycke ett av de bästa banden någonsin.

Med det sagt, kan jag säga det samma om väldigt många band eller artister.

Det går inte att jämföra Nirvana/Foo fighters, Cobain/Grohl. Detta av den enkla anledningen att det är olika gengrer i olika tider (även om der finns ett överlapp), samt helt olika musiker med olika mening och budskap.

Eftersom att Grohl redan fanns och och hade en framgångsrik musikkarriär, kan vi inte fått honom på bekostnad av att Cobain tog sitt liv. Han fanns ju liksom redan.

Faktum är, att om det inte vore för Grohl, hade Nevermind och In Utero aldrig blivit av. Det var Grohl som var det kommersiella och framgångssökande drivet i Nirvana.

Så nej, Cobain gjorde inte världen en tjänst genom att göra vad han gjorde. Foo fighters hade funnits i någon form oavsett och Nirvana hade sannolikt upphört förr eller senare.
Citera
2021-04-13, 23:40
Medlem
Dave Grohl och hans musik är förjävla ointressant.

Nirvana är ett av dom bästa banden genom tiderna.

En sann förlust. Må han vila i frid.
Senast redigerad av CB1 2021-04-14 kl. 00:08.
Citera
2021-04-14, 07:51
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Haha ja kanske bland poliser och lagerarbetare. Finns inga musiker eller band som spelar U2 låtar. Inbilla dig inget annat.
Så du kan inte läsa heller? Ingen spelar U2 låtar, man har lånat hans sätt fylla ut ljudet. Förstog du inte vad jag menade gissar jag att du inte kan spela eller känner några musiker.

Man har beundrat den eller den gitarristen, men det är the edge man kopierat själv. Förstår du ens meningen?
Citera
2021-04-14, 07:54
Avstängd
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snippjanne
Vore intressant att veta vilka musiker du syftar pa? Coldplay? Googlade och fick inget svar.
Rick Beato tog precis upp det i en vlog. Att man beundrat den eller den gitarristen men kopierat the edge. Det är vad musiker säger rakt ut alltså. Men jag minns inte vilken vlog. Du får leta själv.
Citera
2021-04-14, 08:04
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Dave Grohl kan definitivt vara den mest överskattade artisten nånsin. Maken till tradig oviktig jävel har man sällan sett. Foo fighters? Bah.

Enda underhållande han nånsin gjort var just att bryta benet. Fan vad jag garvade.

Tycker det inte är Grohls fel.
Han gör så gott han kan och har lyckats.

Men fanbasen är bedrövlig. Folk som inte alls lyssnar på rock men tycker Foo Fighters är världens bästa band.
De behandlar Grohl som han vore någon sorts gud och skall peta i folks ansikte om hur jävla duktig han är- precis som TS.

LEMMY ÄR GUD!
Det är inte diskuterbart.

Grohl är duktig, det är han. Inte en inkompetent musiker.
Men någon geni eller guds (Lemmys) gåva till världen är han verkligen inte.
Citera
2021-04-14, 08:07
Bannlyst
Foo fighters suger. men nirvana är inte så jävla roliga dom heller.
Måste vart 10 år sen jag hörde en låt med dom, ingenting man direkt går o tänker "nämen om man skulle lyssna på lite på in bloom!!!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in