Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-10, 15:03
Medlem
Vad tycker ni en rimlig ingångslön bör ligga på i dagsläget för civilingenjörer nyexade från en av de stora(KTH/Chalmers/Lund)? Sverige Ingenjörer säger 36.3k och medianen låg 2019 på 33k ingång riket runt. Är det rimligt att begära 36k i dagsläget med Corona o.s.v.?

Har vi kanske några nyexade här som kan berättade hur det gått för er?

//Slentrin
Citera
2021-05-10, 15:20
Medlem
holmiums avatar
Har just anställt en invandrare med motsvarande utbildning som en svensk civilingenjör. Vi får stöd från staten. Jag gillar verkligen inte det här helsjuka stödsystemet, men kunde inte motstå det låga priset.
Vi betalar 13000,- kr i månaden, inkl sociala....

När stödet tar slut så ryker han antagligen, jag antar att dessa statliga stödformer kan pressa löner i Sverige.....

Det tragiska är att svenska civilingenjörer inte tjänar särskilt bra efter skatt, men jätten gluff-gluff svenska staten lägger så höga skatter och avgifter på arbete så lönekostnaden för svensk personal är högre än i motsvarande grannländer trots att de anställda har mindre i lönekuvertet efter skatter och avgifter i Sverige.

Det är dessa vansinniga skatter som bla. går till lönebidrag till invandrare som inte behövs på arbetsmarknaden.....
Citera
2021-05-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Har just anställt en invandrare med motsvarande utbildning som en svensk civilingenjör. Vi får stöd från staten. Jag gillar verkligen inte det här helsjuka stödsystemet, men kunde inte motstå det låga priset.
Vi betalar 13000,- kr i månaden, inkl sociala....

När stödet tar slut så ryker han antagligen, jag antar att dessa statliga stödformer kan pressa löner i Sverige.....

Det tragiska är att svenska civilingenjörer inte tjänar särskilt bra efter skatt, men jätten gluff-gluff svenska staten lägger så höga skatter och avgifter på arbete så lönekostnaden för svensk personal är högre än i motsvarande grannländer trots att de anställda har mindre i lönekuvertet efter skatter och avgifter i Sverige.

Det är dessa vansinniga skatter som bla. går till lönebidrag till invandrare som inte behövs på arbetsmarknaden.....

Startade tråden p.g.a. att jag är nyexad, har fått erbjudande på ett konsultföretag och är nyfiken på hur läget står till nu i corona-tider. I avtalet jag fått står det något i stil med
Citat:
Arbetstagaren förbinder sig att vid alla tillfällen efter bästa förmåga iakttaga Bolagets intressen och får inte åtaga sig andra
uppgifter som kan inkräkta på möjligheten att uppfylla sina åtaganden enligt detta avtal.

Tänker att detta stycket faller rätt in på vad du som anställd gör när du nyttjar stödsystemet på så vis, hur fucked det än må vara. Lönen jag erbjudits ligger mellan 33- och 36k, 13k är helt sanslöst.
Citera
2021-05-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slentrin
Vad tycker ni en rimlig ingångslön bör ligga på i dagsläget för civilingenjörer nyexade från en av de stora(KTH/Chalmers/Lund)? Sverige Ingenjörer säger 36.3k och medianen låg 2019 på 33k ingång riket runt. Är det rimligt att begära 36k i dagsläget med Corona o.s.v.?

Har vi kanske några nyexade här som kan berättade hur det gått för er?

//Slentrin

Är du kvinna kan du begära vad fan du vill för kvinnor lyfts fram, och män diskrimineras i det yrket
Citera
2021-05-10, 17:57
Medlem
Triplefaces avatar
Kollar SACOs lönestatistik, civilingenjörer med examensår 2020 har en medianlön på 33 500 kr/månad. Det verkar alltså inte ha påverkats särskilt mycket av Covid-19. Du kan försöka med 36k, men det blir svårt att kräva det när medianen är 33,5.

Såvida du inte söker jobb inom IT, då är det andra spelregler.

Edit: såg att du nämnde de stora högskolorna. Jag tror inte att snittet för dessa är högre, en stor del av studenterna har ändå pluggat där. Vet många från dessa - däribland jag - som börjat jobba de senaste 5 åren, det är mycket få som haft en ingångslön i nivå med Sveriges ingenjörers rekommendationer.
Senast redigerad av Tripleface 2021-05-10 kl. 18:02.
Citera
2021-05-10, 18:08
Medlem
Tror det kan bli svårt att få 36k i ingångslön under COVID.
Mitt konsultföretag i Göteborg har alltid kört stenhårt på sveriges ingenjörers rekommendationer, men det var dom tvungna att gå ifrån förra sommaren. Tror 2020-studenterna gick in på en lön på 32-33k.
Kan dock ha ändrats nu det senaste, åtminstone här i Göteborg, sen Volvo Cars orderingång skyrockade.

Detta gäller som någon nämnde bara om nu är man. Är du kvinna är det bara att välja och vraka från dom uppradade arbetsgivarna. Kompetens är sekundärt.
Citera
2021-05-10, 19:21
Medlem
Som flera ovan sagt så finns det vissa saker som automatiskt gör att man har bättre förhandlingsläge, dvs kvinna och/eller inom IT/data.

Typisk industriingenjör hos större företag(Scania/volvo/etc) har inneburit noll förhandlingsläge och en ingångslön under sveriges ingenjörers rekommendation. Konsult ger ju alltid mer.

Jag är dock osäker på hur covid har påverkat branscher, framför allt IT/data.
Citera
2021-05-10, 21:02
Medlem
SYSTEMexes avatar
Självklart kan du få hög lön trots covid. Låt inte arbetsgivare dra covid som en ursäkt för att ge dig dålig lön.

Får du inte 36k, be om:
1. Mer semester
2. Extra löneförhandling om ca 6 mån
3. Övriga förmåner
4. Acceptera men börja söka nya jobb.

Gör dig värdefull för företaget, visa att du har självrespekt och koll på läget. Lägg dig inte platt, försök hitta lösningar.
Citera
2021-05-10, 21:13
Medlem
Tackar först och främst för era informativa inlägg.

Tjänsten innebär att jag blir anställd som konsult och jobbar inom Data/IT, exempelvis inom applikations- eller embeddedutveckling. Tyvärr är jag inte kvinna, men att tjänsten behandlar dessa områden tycker ni bör pusha upp ribban lite alltså?

Jag tänker iallafall försöka 36k som ni rekommenderat. Min profil är väldigt attraktiv och en stor konkurrent är intresserad så det kan nog gå bra ändå.
Citera
2021-05-10, 21:23
Medlem
CP-Gretas avatar
Har två exempel åt dig, båda med Civ. Ing. examen från KTH 2019, dvs alldeles innan Covid19:

En kille fick anställning på Atlas Copco med ingångslön på 36000. En annan kille började på Scania och fick 33K.

Sverige är helt sjukt när det kommer till lönesättning. Regeringen har genom sin feministiska politik drivit upp lönerna åt kvinnor generellt och i okomplicerade kvinnodominerade yrken. Ta förskollärare som har ingångslöner på samma nivå eller högre än civilingenjörer. Har hört förskollärare i Sthlm som fått ingångslöner på 37-38K. Helt jävla sjukt! Lärare är en annan kategori som generellt är otroligt överbetalda i förhållande till svårighetsnivå på yrket och kompetens.
Citera
2021-05-10, 21:39
Medlem
Jag fick 36 000 kr i ingångslön i september förra året. Pluggade på LTH och jobbar med logistik (inte konsult). De jag pratat med som tog examen samtidigt som mig fick runt 32 000-34 000. Samtliga började jobba på industriföretag eller mindre konsultbolag.
Citera
2021-05-10, 21:47
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slentrin
Tackar först och främst för era informativa inlägg.

Tjänsten innebär att jag blir anställd som konsult och jobbar inom Data/IT, exempelvis inom applikations- eller embeddedutveckling. Tyvärr är jag inte kvinna, men att tjänsten behandlar dessa områden tycker ni bör pusha upp ribban lite alltså?

Jag tänker iallafall försöka 36k som ni rekommenderat. Min profil är väldigt attraktiv och en stor konkurrent är intresserad så det kan nog gå bra ändå.
Även om din profil är attraktiv så är det svårt att få högre ingångslön. Om du inte jobbat vid sidan av som konsult eller liknande. Eller har något helt sjukt projekt vid sidan av.

Sveriges Ingenjörers 36 k är en riktlinje, jag tänker att man ska kunna begära den lönen och hänvisa till Sveriges Ingenjörer.

Skulle du få 32 k så är det lite i underkant. 34 k hade jag nog velat ha iaf om jag var du. Får du 35 k+ så ska du vara ganska nöjd.

Var noga med att välja ett jobb som ger dig en bra kompetensutveckling. Det är viktigare än 1000 kr mer i lön på ett sämre jobb om du nu skulle få välja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in