Flashback bygger pepparkakshus!
2021-06-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Kommunismen är förövrigt bara en variation på det gamla lurendrejeriet kristendomen.
Och därmed blev ditt engagemang för det kristna landet Ukraina ännu mindre trovärdigt.

"Är religion en viktig faktor i ditt liv?"

Ukraina: 46% ja
Ryssland: 34% ja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Import...ion_by_country
2021-06-02, 11:24
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Marx skapade inte kommunismen..han var bara en misslyckad lärare i ekonomi vars barn dog i fattigdom i dysenteri i exil i London.

Lenin och tyske landsförrädaren Karl Liebknecht (gift med ryskan Sophie Ryss! ) skapade kommunistideologin, framförallt lyckades ryske Lenin använda sig av dyngan som en kolonial ideologi. Kommunismen är förövrigt bara en variation på det gamla lurendrejeriet kristendomen.

OK Marx hade inget med kommunismen att göra, tack för besked! Det är alltså Liebknecht vi ska förebrå och han är alltså naturaliserad ryZZ genom sin hustru ... 🧐

Men...

Köjävriket (det som omfattar allt från Norge till Azerbajdzjan), härstammar tydligen enligt dig från Bysans. Men staden Bysans ligger ju i Asien och stora delar av riket låg ju till och med i Afrika (nuvarande Egypten, Sudan). Det verkar som ukrainarna bör söka sitt ursprung hos negrerna och araberna? Har din tankesmedja I Köjäv forskat i det? Så du gillar inte kristendomen? Vad tror du om de ganska populära ukrainska professorer som anser att Jesus var ukrainare?
Senast redigerad av VVPutin 2021-06-02 kl. 11:27.
2021-06-02, 11:57
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och därmed blev ditt engagemang för det kristna landet Ukraina ännu mindre trovärdigt.

"Är religion en viktig faktor i ditt liv?"

Ukraina: 46% ja
Ryssland: 34% ja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Import...ion_by_country

och 48% tycker det är oviktigt. Jaha.Och?
2021-06-02, 12:05
Medlem
Citat:
och 48% tycker det är oviktigt. Jaha.Och?
Vilket är en enorm skillnad mot Sverige, där 82% tycker det är oviktigt.

Varför är du så intresserad av Ukraina, då? Du verkar enormt engagerad, som forumets i särklass flitigaste skribent i ämnet. Kan inte påminna mig att du någonsin förklarat vad som gör dig så förtjust i landet. Snygg färgkombination på flaggan? Gott med salo? Stora framgångar i stavhopp?
2021-06-02, 12:50
Medlem
Steff83s avatar
Jag tycker bara det är synd att båda sidor pratar förbi varann. Båda har rätt fast på fel sätt.

Naturligtvis är Ukraina äkta och så, men inte i den formen eller omfattningen som hävdas. Och egentligen är det ju dom gamla rutenerna som dom riktiga rötterna är ifrån. Tillsammans med vitryssarna.

I
2021-06-02, 13:08
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
OK Marx hade inget med kommunismen att göra, tack för besked! Det är alltså Liebknecht vi ska förebrå och han är alltså naturaliserad ryZZ genom sin hustru ... 🧐

Men...

Köjävriket (det som omfattar allt från Norge till Azerbajdzjan), härstammar tydligen enligt dig från Bysans. Men staden Bysans ligger ju i Asien och stora delar av riket låg ju till och med i Afrika (nuvarande Egypten, Sudan). Det verkar som ukrainarna bör söka sitt ursprung hos negrerna och araberna? Har din tankesmedja I Köjäv forskat i det? Så du gillar inte kristendomen? Vad tror du om de ganska populära ukrainska professorer som anser att Jesus var ukrainare?

Kristendomen hade sin plats i historien och Kyiv Rus kristnades därifrån.. Byzantiska riket motsvarar Östra Romarriket. Grekisk-romersk och inte asiatiskt. Grek-romerska historien är västerlandets vagga.
Ryssland har hittat på stor del av sin historia, nånslags västerländska wannabees. Moskva är 3:e Rom och allt det där.
Senast redigerad av birgerkungen 2021-06-02 kl. 13:20.
2021-06-02, 13:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
"Rasism"? Jag skrev inte ett ont ord om polacker, letter, judar eller armenier. Det var Birger som uttryckte rasism mot ryssar för att "de mördade sin europeiske tsar", varvid jag helt sakligt påpekade faktauppgiften att det huvudsakligen var icke-ryssar som var involverade i det.

Nej, judar är naturligtvis inte ryssar bara för att de bor i Ryssland, precis som du inte skulle bli japan bara genom att bo i Tokyo. Det vore inte "rasistiskt" att kalla dig för svensk ifall du bodde i Japan, lika lite som det vore "rasistiskt" att kalla mig svensk när jag bor i Ryssland. Du verkar inte kunna skilja på faktakonstateranden och tillmälen.

Huvuddelen av ukrainarna är ryssar, men långt ifrån alla - det är ju runt 10% som är katoliker och majoritetsbefolkningen i trakterna kring Lvov skulle jag inte kalla för "ryssar".

Men de har bott där i hundratals år, du är rasist men fattar inte det själv

I en annan tråd frågades det efter bevis på att ryssar är antisemiter.... hur kan man bara fråga?

Hela ditt resonemang är totalrasistiskt.

Jag blir Japan den dan jag blir Japansk medborgare... din människokosyn tillhör medeltiden.
2021-06-02, 13:49
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Vilket är en enorm skillnad mot Sverige, där 82% tycker det är oviktigt.

Varför är du så intresserad av Ukraina, då? Du verkar enormt engagerad, som forumets i särklass flitigaste skribent i ämnet. Kan inte påminna mig att du någonsin förklarat vad som gör dig så förtjust i landet. Snygg färgkombination på flaggan? Gott med salo? Stora framgångar i stavhopp?

Nej salo är ingen favorit. Ukrainsk mat som Vareniki, Zrazy eller Kotlet po Kyivski, visserligen georgiskt men gillar Sjaslyk och Hachapuri, det dräller av georgiska restauranger i Kyiv...https://www.tripadvisor.com/Restaura...Kyiv_Kiev.html Ukrainsk borstj är inte fel när det är kallt ute..
I Kyiv finns också förstås internationell cuisine. Billig och bra sushi dräller det av.
Smörrebröd https://www.tripadvisor.com/Restaura...Kyiv_Kiev.html
Mängder av steakhouses...vill man laga egen oxfilé kostar det småpengar.
Ukrainsk hyffsad husmanskost för småpengar - https://www.tripadvisor.com/Restaura...Kyiv_Kiev.html

Och du då, rysstrollet? Vad gillar du av rysk mat? Soppa på en spik med helflaska vodka till? SNiffa lite lim till dessert?
Senast redigerad av birgerkungen 2021-06-02 kl. 14:03.
2021-06-02, 14:02
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Nej salo är ingen favorit. Ukrainsk mat som Vareniki, Zrazy eller Kotlet po Kyivski, visserligen georgiskt men gillar Sjaslyk och Hachapuri, det dräller av georgiska restauranger i Kyiv...Ukrainsk borstj är inte fel när det är kallt ute.. i Kyiv finns också förstås internationell cuisine. Billig och bra sushi dräller det av.
Ukrainsk hyffsad husmanskost för småpengar - https://www.tripadvisor.com/Restaura...Kyiv_Kiev.html

Och du då, rysstrollet? Vad gillar du av rysk mat? Soppa på en spik med helflaska vodka till? SNiffa lite lim till dessert?

Javisst det serveras bara lim och vodka i RyZZland. Det finns inga sushibarer, inga steakhouses och framför allt så finns det inga europeiska rätter som borsjtj, Köjävkyckling osv, det är förbjudet och man åker i fängelse om man lagar det. Jag tror det är ryssen Karl Liebknechts fel.
2021-06-02, 14:04
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Kristendomen hade sin plats i historien och Kyiv Rus kristnades därifrån.. Byzantiska riket motsvarar Östra Romarriket. Grekisk-romersk och inte asiatiskt. Grek-romerska historien är västerlandets vagga.
Ryssland har hittat på stor del av sin historia, nånslags västerländska wannabees. Moskva är 3:e Rom och allt det där.

Men negrer och araber och framför allt judar har bott i Bysans i hundratals år, du är rasist men fattar inte det själv

I en annan tråd frågades det efter bevis på att ukrainare är antisemiter.... hur kan man bara fråga?

En neger blir bysantinare den dan han blir bysantisk medborgare... din människokosyn tillhör medeltiden.
2021-06-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men de har bott där i hundratals år, du är rasist men fattar inte det själv
Du är ju dum i huvudet. Var skrev jag något negativt om judar? Menar du att det är ett negativt omdöme om en person att säga att han inte är ryss?

Men, okej, din "logik" är att man tillhör en viss etnicitet bara för att man har ett visst medborgarskap. Då kan vi alltså dra slutsatsen att när Finland var en del av Sverige så var finnarna svenskar, sedan blev alla finnar ryssar eftersom det ingick i Ryska imperiet, och det var först efter 1917 som finnarna blev finnar?

Eller ännu knasigare: Först vara alla ester ester, sedan blev esterna danskar och tyskar ett tag, sedan blev esterna svenskar (fast några av dem blev polacker och några fortsatte vara danskar), sedan blev alla ester ryssar, sedan var de ester ett litet tag, blev raskt tyskar en liten stund, sedan blev de ryssar igen, sedan ester en gång till, sedan blev de sovjeter, sedan var de tyskar ett litet tag under kriget, sedan blev de sovjeter igen, och när Sovetunionen upplöstes så blev hux flux alla ester ester igen.

Citat:
Var har jag skrivit något nedsättande om någon folkgrupp? Citat, tack.

Citat:
Jag blir Japan den dan jag blir Japansk medborgare... din människokosyn tillhör medeltiden.
Din människosyn är postmodern, kulturmarxistisk och neoliberal i skön förening. Kultur, traditioner och religion betyder ingenting; men en papperslapp med en stämpel från ett myndighetskontor, det är minsann det som avgör en människas själsliga identitet och kulturella tillhörighet.

Måste jag välja så lever jag nog hellre på "medeltiden" än i din postmoderna själlösa senkapitalistiska marknadsutopi.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-06-02 kl. 14:17.
2021-06-02, 14:14
Medlem
Citat:
Nej salo är ingen favorit. Ukrainsk mat som Vareniki, Zrazy eller Kotlet po Kyivski, visserligen georgiskt men gillar Sjaslyk och Hachapuri, det dräller av georgiska restauranger i Kyiv...https://www.tripadvisor.com/Restaura...Kyiv_Kiev.html Ukrainsk borstj är inte fel när det är kallt ute..
I Kyiv finns också förstås internationell cuisine. Billig och bra sushi dräller det av.

Så detta flöde av tusentals inlägg till Ukrainas försvar kommer sig av att du tycker det är gott med borstj och annan mat som man äter lika mycket av i både Stor- och Lillryssland?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in