Citat:
Ursprungligen postat av
GooksInTheWire
Ytterligt få människor är sådana universalgenier att de kan läsa sig till riktig kunskap om ett ämne på egen hand.
För de allra flesta krävs det att man får hjälp att förstå vad man inte förstår.
Man kan vara den intelligentaste av alla på universitet (både bland elever och lärare). Ändå har man otroligt stor hjälp av den feed back man får. Många hyfsat intelligenta människor som samverkar slår i princip alltid det enskilda geniet.
Därför bör man akta sig jävligt noga för att lita på en sådan som Lars Bern som tror siig vara expert på både klimatförändringar och vacciner.
Tro aldrig på enskilda "gurus" som inte verkar tillsammas med andra inom ett vetenskapligt fält. Det är mitt råd om du är intresserad av sanningen oberoende av vad den visar sig vara.
Är du mest intresserad av en viss "sanning" så är det förstås bara att välja lämplig guru att följa.
Du har rätt i mycket, men å andra sidan är inte Lars Bern ensam här. Många har sagt samma sak i andra länder, på andra språk, med samma studier som stöd. Jag har inte ens lyssnat på vad Lars Bern har att säga kring detta, för jag har hört det i engelskspråkiga kanaler redan och granskat grundkällorna för att komma till samma logiska slutsatser.
De som motsätter sig använder alltid Ad-Hominem attacker snarare än att angripa kärnfrågan. Detta om något säger att de inte förstår vad de snackar om. Då blir deras kritik lätt att ignorera.
Enbart kärnfrågan är intressant för en vetenskapsman, inte vem som säger det. För att komma fram till sanningen ställer man rätt frågor, inte söker anledning att kunna ignorera dem.
Copernicus och Socrates är bra exempel på sådana som smutskastades på sin tid trots att de bara sökte sanningen som andra ville mörka.