Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-20, 11:38
  #33697
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vet du ens hur modernt skogsbruk bedrivs, en skog som får stå blir naturskog. Faunan och växtligheten förändras med ålder på skogen.
Vi har dessutom avsatt enorma arealer som reservat eller natura 2000 områden.
Vi har mer äldre skog idag än vad vi hade i mitten av 1800 talet.
Det förstår uppenbarligen inte klappmongon likt dig och Greta.
Berätta nu vad Greta och Gretasekten vet om skogsbruk?
Du jämför mellan två dåliga århundraden. På 18 hundratalet så skövlade man ner skogen totalt, för att förse industrier med bränsle, gruvor osv,. Det existerade inte någon återplantering. Majoriteten skog i Sverige har kalhuggits, procentuellt så har det avverkats mer urskog i Sverige än Brasilien.
Sverige har 4% skyddad skog idag. Trots att Sverige har skrivit under ett FN avtal att skydda minst 17%.

Du får ingen mångfald i en monokultur.
Det är väl solklart att Greta med sitt klimat och miljöintresse engagerar sig i naturfrågor.
2021-06-20, 11:47
  #33698
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du jämför mellan två dåliga århundraden. På 18 hundratalet så skövlade man ner skogen totalt, för att förse industrier med bränsle, gruvor osv,. Det existerade inte någon återplantering. Majoriteten skog i Sverige har kalhuggits, procentuellt så har det avverkats mer urskog i Sverige än Brasilien.
Sverige har 4% skyddad skog idag. Trots att Sverige har skrivit under ett FN avtal att skydda minst 17%.

Du får ingen mångfald i en monokultur.
Det är väl solklart att Greta med sitt klimat och miljöintresse engagerar sig i naturfrågor.
Du är djupt okunnig, skogen betades generellt av boskap och fäbodbruk bedrevs över stora delar av Nord och Mellansverige., nyodlingen var extensiv, trots det räckte inte produktionen till, hungersnöd bröt ut när det blev missväxt. Orsaken var att klimatet var kallare då än nu.

Skog som får stå blir urskog efterhand, den skog som okunniga charlataner likt dig och Greta kallar ”urskog” fanns inte för 150 år sedan.
Det finns inget miljövänligt med Greta och Gretasektens irrläror och rena lögner, tvärtom ökar Gretasektens irrläror miljöbelastningen på sikt.
2021-06-20, 11:55
  #33699
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du är djupt okunnig, skogen betades generellt av boskap och fäbodbruk bedrevs över stora delar av Nord och Mellansverige., nyodlingen var extensiv, trots det räckte inte produktionen till, hungersnöd bröt ut när det blev missväxt. Orsaken var att klimatet var kallare då än nu.

Skog som får stå blir urskog efterhand, den skog som okunniga charlataner likt dig och Greta kallar ”urskog” fanns inte för 150 år sedan.
Det finns inget miljövänligt med Greta och Gretasektens irrläror och rena lögner, tvärtom ökar Gretasektens irrläror miljöbelastningen på sikt.
Min info kommer ifrån Skogsvårdstyrelsen din info verkar komma ifrån din fantasivärld.
Hur kan ökad biologisk mångfald vara sämre än enfald?
Greta har nog koll på detta annars hade hon inte uttalat sig. Du kanske kunde lära dig ett och annat ifrån henne, pröva, det är inte farligt.
2021-06-20, 12:49
  #33700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Min info kommer ifrån Skogsvårdstyrelsen din info verkar komma ifrån din fantasivärld.
Hur kan ökad biologisk mångfald vara sämre än enfald?
Greta har nog koll på detta annars hade hon inte uttalat sig. Du kanske kunde lära dig ett och annat ifrån henne, pröva, det är inte farligt.
Varifrån stammar denna tro på kunskapsnivån hos en flicka som blott besitter grundskolekompetens? (Låt vara att hon kanske har studerat ett år på gymnasiet nu. Den informationen är en smula osäker.) Även om det är väldigt länge sedan, så har jag faktiskt några högskolepoäng i skogsbruk. (Jag har även några poäng ekonomi och juridik. Inga hela betyg, bara tillräckligt för att få en viss hum om ämnena.) Jag törs påstå att jag kan ämnet lite bättre än Greta™ som ännu inte påbörjat någon högre utbildning. Är Greta™ och hennes beundrare medvetna om att Sveriges skog växer fortare än den avverkas? Vill vi att Sverige skall bli koldioxidneutralt? Surprise, surprise. Sverige är redan koldioxidneutralt.
2021-06-20, 12:58
  #33701
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Varifrån stammar denna tro på kunskapsnivån hos en flicka som blott besitter grundskolekompetens? (Låt vara att hon kanske har studerat ett år på gymnasiet nu. Den informationen är en smula osäker.) Även om det är väldigt länge sedan, så har jag faktiskt några högskolepoäng i skogsbruk. (Jag har även några poäng ekonomi och juridik. Inga hela betyg, bara tillräckligt för att få en viss hum om ämnena.) Jag törs påstå att jag kan ämnet lite bättre än Greta™ som ännu inte påbörjat någon högre utbildning. Är Greta™ och hennes beundrare medvetna om att Sveriges skog växer fortare än den avverkas? Vill vi att Sverige skall bli koldioxidneutralt? Surprise, surprise. Sverige är redan koldioxidneutralt.
Ja du är så duktig så.

Man ser inte skogen för alla träden är i vägen, brukar man säga. Plantage är ingen naturlig skog utan en styggelse. Det är mest stadsmänniskor som inte förstår riktigt

Att veta om det är ok att plåga djur eller förstöra naturen kräver inga högskolepoäng.
Den här tråden i sig är ett bevis för att påstådda äldre män känner sig intelektuelt hotade utav Greta. Men det kan vara ett tecken på någon form utav uppvaknande. Att engagera sig så hårt i kritik är ändo ett intresse i sakfrågan.
2021-06-20, 13:24
  #33702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja du är så duktig så.

Man ser inte skogen för alla träden är i vägen, brukar man säga. Plantage är ingen naturlig skog utan en styggelse. Det är mest stadsmänniskor som inte förstår riktigt

Att veta om det är ok att plåga djur eller förstöra naturen kräver inga högskolepoäng.
Den här tråden i sig är ett bevis för att påstådda äldre män känner sig intelektuelt hotade utav Greta. Men det kan vara ett tecken på någon form utav uppvaknande. Att engagera sig så hårt i kritik är ändo ett intresse i sakfrågan.
Jag förstår fortfarande inte varför folk tror att Greta™ kan någonting? Det hon (och hennes beundrare) tror är vetenskapliga artiklar är i bästa fall populärvetenskapliga artiklar, men oftast propaganda från organisationer som försörjer sig på folks rädslor. Det är faktiskt så enkelt att det krävs en högre utbildning för att kunna läsa och förstå vetenskaplig litteratur. Det är inget konstigt med det. Jag kan inte meka med en bilmotor, jag har inte den träning som behövs för det. Om Greta™ verkligen hade haft kunskap och förstånd så hade hon ju propagerat för kärnkraft och mot vindkraft.
2021-06-20, 13:34
  #33703
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag förstår fortfarande inte varför folk tror att Greta™ kan någonting? Det hon (och hennes beundrare) tror är vetenskapliga artiklar är i bästa fall populärvetenskapliga artiklar, men oftast propaganda från organisationer som försörjer sig på folks rädslor. Det är faktiskt så enkelt att det krävs en högre utbildning för att kunna läsa och förstå vetenskaplig litteratur. Det är inget konstigt med det. Jag kan inte meka med en bilmotor, jag har inte den träning som behövs för det. Om Greta™ verkligen hade haft kunskap och förstånd så hade hon ju propagerat för kärnkraft och mot vindkraft.
Jag bytte kamaxel på min Saab när jag var 18, ute på gården. Det gick bra trots att jag inte gått fordonsteknisk utbildning Man fick fråga sig för lite och få några hållpunkter.
Folk som tror att dom är smartare än andra bara för att de har några högskolepoäng är oftast ganska korkade. Dom fattar ingenting utan tydliga instruktioner eller manual.
Greta tror jag har en självinlärningsförmåga som vida översträcker några poäng hit eller dit.
2021-06-20, 14:19
  #33704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja, du är så duktig så.

Det verkar som att du inte får någon bekräftelse för ditt geni i vardagen utan försöker muppa dig mot Greta anonymt på Flashback.
Varför skriver du inte en forskningsartikel om hur fel hon har?
Newsflash: Alla är anonyma på Flashback! Såvida inte ditt riktiga namn är Giant Squid.

Jag har inte skrivit någon artikel specifikt om Greta™, då outbildade flickor som används som kasperdockor av vänstern faller helt utanför mitt eget fält. Jag är dock författare till en artikel som innehåller långtgående kritik mot hur datormodellering används på ett inadekvat sätt. Även om jag inte nämner det specifikt i artikeln, så faller givetvis datormodeller av klimatets utveckling inom kategorin oseriösa. Men det är ingenting jag själv tänkt ut. I en av de första rapporterna från IPCC står att datormodeller av klimatet saknar prognostiskt värde, på grund av dess stokastiska inslag. IPCC bör kanske betraktas som klimatförnekare? Men hela Greta™:s klimatförvillning bygger på datormodeller av klimatet. Nåja, kanske inte hela. Gud vet hur mycket andra dumheter föräldrarna har tutat i flickebarnet.

Och off-topic: Ja, jag är faktiskt duktig på det mesta jag ger mig i kast med. När jag märker att jag inte är duktig på något, så låter jag bli det. Det har fungerat bra hittills.
2021-06-20, 15:24
  #33705
Medlem
Har det inte varit ovanligt tyst om Greta en tid, eller har jag missat något? Kanske är Greta-hysterin på väg att ebba ut. Detta skrivet utan att ta ställning för eller emot Greta Thunberg.
2021-06-20, 15:26
  #33706
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Har det inte varit ovanligt tyst om Greta en tid, eller har jag missat något? Kanske är Greta-hysterin på väg att ebba ut. Detta skrivet utan att ta ställning för eller emot Greta Thunberg.
Hysterin försvann våren 2020. Då kom det en ny hysteri som kallades "coronaviruset".
2021-06-20, 15:40
  #33707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja du är så duktig så

Kan du inte ha en blogg eller nåt där du får dina bekräftelsebehov tillgodosedda eller går du igång på att hacka på Greta?
Jag hackar inte lika mycket på Greta™ som jag hackar på de obildade byfånar som beundrar henne. Jag hade lika höga grundskolebetyg som Greta™ (dock 40 år tidigare då kunskapskraven var mycket högre). Varför beundrar du inte mig?

Och återigen: Varför tror folk att Greta™ kan någonting? Hon har grundskoleutbildning kombinerat med indoktrinering från extremvänstern och miljötomtarna. Hon är helt värdelös som talare utan manuskript (som skrivits av någon annan). Vad finns det att imponeras av? Att hon har beundrare bland några geriatriska popstjärnor som hade sin storhetstid på 1960- och 1970-talen?
2021-06-20, 15:53
  #33708
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Har det inte varit ovanligt tyst om Greta en tid, eller har jag missat något? Kanske är Greta-hysterin på väg att ebba ut. Detta skrivet utan att ta ställning för eller emot Greta Thunberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hysterin försvann våren 2020. Då kom det en ny hysteri som kallades "coronaviruset".
Gretas egentlige beskyddare är EU som förra året skinnade oss på 7500 miljarder kronor för att "sätta fart på Europa" vilket betydde att EU glömde klimatet och ökade koldioxidutsläppen. Efter sedvanlig byråkrati (och översättning till 27 olika språk) började pengarna slösas över Europa förra veckan.

I det läget fanns bara en sak att göra: Greta fick fråga Löfven om det fanns plats i samma garderob att gömma sig tills det blåst över och EU nästa år kanske försöker skruva ned koldioxiden igen. Dyrt blir det i alla fall.

Det sägs att historieböckerna redan börjat skrivas om. Flyktingarna från USA:s krig i Mellanöstern flydde egentligen pga klimatinducerad torka som nu givit en svår hungersnöd. Pga hungersnöd i varma länder måste nu alla äta lika lite som Greta och bli lika smala. Den som är det minsta överviktig belastar klimatet och jordklotet. Befolkningen spricker allt mer upp i grupper som kastas i konflikt med varandra.

Steg två i Gretas agenda kan bli att vara skyddshelgon för den terrorsvält som myndigheterna kan komma att kasta över oss. - Det hade jag också skrattat åt ... innan Corona.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-20 kl. 16:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in