2021-06-28, 13:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag sa att han var en av de första då Pugh måste ha varit före.

Pugh brukar väl räknas som först.

Du är verkligen en märklig människa... skåningarna är Sveriges palestinier ser du väl?
Pugh kanske var den första just du hörde med dialekt. Thore Skogman och Sven Ingvars var en annan generation. Det finns en uppsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Gillar du inte Timbuktu?
Nej, inte det minsta
Citera
2021-06-28, 13:54
Medlem
Dollmens avatar
Peps va den första legala rökaren av Maja. Blev rätt gammal trots kraftigt rökande 😉 Däremot brukade han inte röka före conserå för att inte va så seg. En gång i mellanpausen rusa vi in backstage å börja mecka helt villt. Titta upp å då satt hela bandet å mecka en egen med digger framför sig 😊Alla asgarvade. Snacka röksugna 😁 R.I.P. Peps Bosse Matte F
Citera
2021-06-28, 14:16
Medlem
Kongruensbojds avatar
Hög standard (skitlåt för övrigt) var väl med i en reklamfilm för Skoda?

Han är kanske den artist i Sverige som nått fram till flest människor utan att ha en egentlig låtskatt. Folk som skriver låtar på skoj och lägger ut på nätet når fan högre verkshöjd.
Citera
2021-06-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Egentligen var han väl ännu värre än dem då han tom åkte till USA och försökte etablera sig som "neger" i Harlem.. Dock lärde han sig av misstagen - skrattretande episod likväl..

Var det verkligen så? Peps var god vän Samuel Carters, som mer eller mindre återupptäckte bluesen och bland annat Lightning Hopkins. Genom Samuel lär Peps får lära sig mer än att låtsas vara "neger".

Peps va blues, på riktigt.

Personligen ser jag det så här: Världen fick ABBA, vi riktiga svenskar från god jord och mylla fick Peps.
Citera
2021-06-28, 14:56
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Var det verkligen så? Peps var god vän Samuel Carters, som mer eller mindre återupptäckte bluesen och bland annat Lightning Hopkins. Genom Samuel lär Peps får lära sig mer än att låtsas vara "neger".

Personligen ser jag det så här: Världen fick ABBA, vi riktiga svenskar från god jord och mylla fick Peps.
Ok, kanske var det så - gillar att raljera lite ibland bara.. Passar nog här på skvallerforat hoppas jag..

Och att vi som inte bor på landsbygden - och eventuellt föredrar ABBA - inte är "riktiga svenskar" vet jag inte vad jag skall säga om faktiskt..
Citera
2021-06-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ok, kanske var det så - gillar att raljera lite ibland bara.. Passar nog här på skvallerforat hoppas jag..

Och att vi som inte bor på landsbygden - och eventuellt föredrar ABBA - inte är "riktiga svenskar" vet jag inte vad jag skall säga om faktiskt..

Spannet på vad en "riktig svensk" är skiftar mellan betraktare.

Att svenskar avskyr vad som är genuint och autentiskt är ingen hemlighet, därav oförståendet till varför Peps skulle passa bättre som nationalklenod än ABBA.

ABBA är ren eskapism och passar sig därför fortfarande utmärkt att vörda. Än värre, nu med Peps bortgång har vi förlorat en av de få svenska artister som på något sätt tagit parti i sitt uttryck och får oss svenskar att begrunda verkligheten, så som den faktiskt ofta ser ut.

ABBAs "Dancing Queen" och "Fernando" eller Peps "Falsk Matematik" och "Tuff Tid"?

För vissa av oss svenskar är valet givetvis Peps, och det stinger i Svensson att Svensken tycker annorlunda.

Men ja, ibland är det ju enbart kul att raljera, där är vi ense.
Senast redigerad av juniorobserver 2021-06-28 kl. 15:13.
Citera
2021-06-28, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Såg detta live. Som jag skrattade. Något av det bästa.

Bra jobbat av kostymör och frisör. Hade varit ännu roligare om han blev övveraskad med kopian.
Citera
2021-06-28, 15:25
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Spannet på vad en "riktig svensk" är skiftar mellan betraktare.

Att svenskar avskyr vad som är genuint och autentiskt är ingen hemlighet, därav oförståendet till varför Peps skulle passa bättre som nationalklenod än ABBA.

ABBA är ren eskapism och passar sig därför fortfarande utmärkt att vörda. Än värre, nu med Peps bortgång har vi förlorat en av de få svenska artister som på något sätt tagit parti i sitt uttryck och får oss svenskar att begrunda verkligheten, så som den faktiskt ofta ser ut.

ABBAs "Dancing Queen" och "Fernando" eller Peps "Falsk Matematik" och "Tuff Tid"?

För vissa av oss svenskar är valet givetvis Peps, och det stinger i Svensson att Svensken tycker annorlunda.

Men ja, ibland är det ju enbart kul att raljera, där är vi ense.
Den här Svensken anser att Bellman är nationalklenoden.. Av de lite mer "bonniga" alternativen är det kanske Torsson som står överst på pallen..
Citera
2021-06-28, 15:37
Medlem
Citat:
Den här Svensken anser att Bellman är nationalklenoden.. Av de lite mer "bonniga" alternativen är det kanske Torsson som står överst på pallen..

Ja, vi verkar stå på samma sida barrikaden så det blir ingen fajt här.

Jag har lika stor vördnad för Edvard Persson "Vid En Landsväg" som Erik Lundins "Suedi", eller "Ålefeskarns vals " med Stefan Ljungqvist. Peps var just en av dom som numer tilltalar utlandssvensken i mig, och gör mig än mer svensk än ABBA någonsin gjort.

Hursom.

Jag kommer även att tycka det är trist när någon ur Ultima Thule går ur tiden, även om jag inte för mitt liv skulle anse mig vara svensk av det slaget. Uttrycket dom förmedlade är dock viktigt.
Citera
2021-06-28, 16:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag på flashback. Jag har ända sedan proggtiden trott att han var reggae och att det var därför han bytte från Peps Bluesband till Peps Blodsband.

Jag var inte så m ycket för proggen men "alla" lyssnade på progg ett tag, inte bara hardcorevänsterproggare. Det fanns andra som hade tänkvärda texter, egna låtar dessutom, t ex John Holm som i mina ögon är lika underskattad som Peps blivit överskattad iom sin bortgång(i förrgår var han bara en i raden gamla proggare).
Citera
2021-06-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag på flashback. Jag har ända sedan proggtiden trott att han var reggae och att det var därför han bytte från Peps Bluesband till Peps Blodsband.

Jag var inte så m ycket för proggen men "alla" lyssnade på progg ett tag, inte bara hardcorevänsterproggare. Det fanns andra som hade tänkvärda texter, egna låtar dessutom, t ex John Holm som i mina ögon är lika underskattad som Peps blivit överskattad iom sin bortgång(i förrgår var han bara en i raden gamla proggare).

Peps var en blues- och reggaeartist tillikaså en systemkritiker. Sina rötter hade han säkerligen i svensk progg, men vetskap om Peps musikaliska tilltag i den genren på sent 60- och 70-tal har jag inte.
Senast redigerad av juniorobserver 2021-06-28 kl. 16:14.
Citera
2021-06-28, 16:32
Medlem
Solituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Om en promille av er hade tyckt en tiondel så mycket om honom som ni hävdar så hade han varit den största artisten i världshistorien 40 gånger om.

Men, nu är det ju mest skitsnack, man vill låtsas att "åh han var minsann en stor favorit" etc...
Visst, han var säkert omtyckt av många men varför ta i från tårna och överdriva så jävligt bara för att någon dött?
Så löjligt, lägg ner den skiten det är bara pinsamt...
Haha, vilken värdelös människa du är.

Så vad tycker du att vuxna män som gillade hans musik ska göra? Sätta på affischer på Peps i vardagsrummet? Ha hans ansikte på sina tröjor? Skriva i skvallertråden varje dag när han är vid liv?

Exakt vad vill du att folk ska ha gjort?
Senast redigerad av Solitud 2021-06-28 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in