Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Detta handlar nog snarare om att ni som lider av elbilsfobi vill likställa elbilar vid ett nytt Harrisburg i jämförelse med ett vanligt fordon som brinner. Mitt inlägg och studier från MSB visar dock att skillnaden inte är så speciellt stor i praktiken. Ställ detta dessutom mot det faktum att risken för brand i en elbil är avsevärt lägre så innehåller det katastrofscenario som ni målar upp helt enkelt inte speciellt mycket substans.
Studierna från MSB är partiska och i samarbete med MP i Sth som driver hårt en ny linje med laddstolpar överallt vilket innebär totala ombyggnader av stamnätet i stan. Utanför oss rev man upp 12 kvarter för nya elmatare, när allt var klart gjorde man om 8 parkeringar till laddplatser. Dag 2 kör en Tesla generation 1 över den nya sänkta trottoarkanten och skrapar då underredet lätt (Tesla 1 har inga skyddsplåtar under) med resultatet att batterikasseten tog skada. Efter att Teslan laddat i c:a 20 min tog den fyr.....Just nu bråkar man på Stadsbyggnadskontoret om att man tvingas sänka trottoarkanterna än mer just pga överkänsliga elbilar med taskiga skrapskydd i underredet.
Elbilar funkar inte, man flyttar bara runt miljö-problemen, ska man satsa bör man se på vätgas eller metan/bio bilar.
Jag körde elbil redan 1985 på södermalm, rena mardrömmen då den var helt ljudlös, otal med incidenter då folk klev rätt ut då den inte hördes, bytte tillbaka till bensin efter 4 mån pga detta. Grannen är snut och säger att dom numera har fler olyckor med fotgängare/elbilar än fotgängare/bensinbilar, och speciellt mycket med dom vita elhyrbilarna som står utplacerade runt stan, den statistiken kan man dock inte få tag i, kan man ana att den inte passar in i strategin, på samma sätt som du förordar MSB...