Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-24, 12:30
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vem hade tillgång till nästan obegränsat antal filmer för 30 år sedan? Eller näst intill all mänsklig kunskap snabbt åtkomlig via internet? Extremt få förunnat. Det skulle en människa från 1991 tycka var extremt lyxigt. Och dessutom ha råd med mat och en schysst lägenhet.

Haha, ni har låga krav märker jag. Varför inte jämföra med sekelskiftet 1800-1900 när vi ändå är på gång. På den tiden är jag benägen att hålla med om att man med nuvarande nivåer på existensminimum kunde leva ett lyxliv. Dock missar du som den idiot du är som sagt begreppet inflation.

Vidare får du gärna leva på mina brödsmulor. Jag bryr mig inte, men påstå som sagt inte att det är bekvämt att leva på existensminimum äckliga jävla idiot utan världsförankring.
Citera
2021-07-24, 12:44
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Haha, ni har låga krav märker jag. Varför inte jämföra med sekelskiftet 1800-1900 när vi ändå är på gång. På den tiden är jag benägen att hålla med om att man med nuvarande nivåer på existensminimum kunde leva ett lyxliv. Dock missar du som den idiot du är som sagt begreppet inflation.

Vidare får du gärna leva på mina brödsmulor. Jag bryr mig inte, men påstå som sagt inte att det är bekvämt att leva på existensminimum äckliga jävla idiot utan världsförankring.

Bre på lite tjockare när du ändå håller på. Vad har inflation med saken att göra? Har jag sagt nånting om nivån i kronor idag jämfört med 1990? Jag har dessutom knappast sagt att det nödvändigtvis är "bekvämt" att leva på existensminimum. Däremot är det bekvämare idag än 1990 eftersom hela samhället är bekvämare då väldigt många saker har blivit så billiga att existensminimum räcker för att betala det.

Självklart räcker inte existensminimum till något lyxliv med dyra hobbies, men det räcker till att leva rätt gott ändå skulle jag säga.
Citera
2021-07-24, 14:23
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgatoloco
Jo sluta med snus har jag tänkt att göra länge, det är bara så förbannat svårt.

Netflix är också bara ett "lyxabonemang" egentligen, men det billigaste alternativet där är 89 kronor i månaden. Om jag behöver senare kommer jag definitivt säga upp det med!

Mobilräkningen hade jag inte ens tänkt på, tack för tipset du!

Nej det är inte svårt att sluta snusa, pussyboy. Läs Allen Carr boken 'The Easy way to Stop Smoking'. Man kan applicera den på snus också. Det gjorde jag. Du har redan spenderat över 1000 kr i månaden på EN bok. Varför inte spendera 200 kr på en bok som befriar dig från snus och sparar dig 500.000 kr?
Citera
2021-07-29, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det beror väl på ens livstil men jag har massa hobbys so är billiga. Dator, naturen (promenader plocka svamp osv osv). Cykla göra yoga träna oså, läsa, göra musik. Köpa grejer på second hand osv. Listan kan göras oändlig.

Sen kan man äta lyxigt varje dag man har typ runt 100 spänn man kan lägga varje dag på käk kanske lite mindre. Men är man själv räcker det till mycket.

Man har enormt mycket fritid som är så himla skönt

100 kr om dagen lyxigt? Har du ens råd att köpa dator, cykel och böcker?

Jag köpte en ny dator häromdagen bara för att jag ville, den rosa var finare än grå som jag hade. Lyxigt 🙂
Citera
2021-07-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy

Jag köpte en ny dator häromdagen bara för att jag ville, den rosa var finare än grå som jag hade. Lyxigt 🙂

Måste man leva i ”lyx” då, och vad är lyx? Det är väl olika för alla? Någon som är van vid att ha det knapert kanske tycker att 100kr/dag är jättebra. Och måste man sitta och trycka i sig hur mycket mat som helst non stop så fort man är lite sugen?

Jag har alltid vart simpel när det kommer till mat. Lagar alltid hemma, för hemmalagat är fan det godaste, sen är matlagning ett stort intresse med. Och tro mig när jag säger att det inte behöver vara särskilt dyrt.

Det enda jag lagt mycket pengar på när det kommer till mat, som jag starkt ångrar, är foodora. Det är av ren lathet, och jag är egentligen inte lat. Har aldrig uppskattat maten man får levererad heller då den alltid är ljummen eller sunkig. Och det sura leveranspriset för 69kr är inget jag hade lust att betala heller innan min löneutmätning sattes igång, trots att jag gjorde det ibland ändå. Saknar det inte!

Han kanske redan har en bra dator dessutom, du vet egentligen inget om hur hans förutsättningar ser ut.

Hoppas din rosa dator fungerar bra!
Citera
2021-07-29, 13:37
Medlem
styckets avatar
Citat:

Har flertalet datorer sen innan samt musikutrustning etc. Så ja 100kr per dag om man lägger det på mat blir riktigt lyxigt. Man kan äta vad man vill varje dag i princip.
Citera
2021-07-29, 16:12
Medlem
Citat:
Måste man leva i ”lyx” då, och vad är lyx? Det är väl olika för alla? Någon som är van vid att ha det knapert kanske tycker att 100kr/dag är jättebra. Och måste man sitta och trycka i sig hur mycket mat som helst non stop så fort man är lite sugen?

Jag har alltid vart simpel när det kommer till mat. Lagar alltid hemma, för hemmalagat är fan det godaste, sen är matlagning ett stort intresse med. Och tro mig när jag säger att det inte behöver vara särskilt dyrt.

Det enda jag lagt mycket pengar på när det kommer till mat, som jag starkt ångrar, är foodora. Det är av ren lathet, och jag är egentligen inte lat. Har aldrig uppskattat maten man får levererad heller då den alltid är ljummen eller sunkig. Och det sura leveranspriset för 69kr är inget jag hade lust att betala heller innan min löneutmätning sattes igång, trots att jag gjorde det ibland ändå. Saknar det inte!

Han kanske redan har en bra dator dessutom, du vet egentligen inget om hur hans förutsättningar ser ut.

Hoppas din rosa dator fungerar bra!

Tycker han att ca. 100kr om dagen är lyx, så visst. Hade inte ens räckt till det enkla för mig.

Ja, jag är väldigt nöjd med rosa datorn 🙂. Fick syn på den och tänkte: så fin jämfört med min grå och tråkiga, så varför inte lyxa till det.

Citat:
Har flertalet datorer sen innan samt musikutrustning etc. Så ja 100kr per dag om man lägger det på mat blir riktigt lyxigt. Man kan äta vad man vill varje dag i princip.

Behöver du aldrig köpa något annat?

Vad kan du köpa som är 'riktigt lyxigt' för 100kr?
Citera
2021-07-29, 22:55
Medlem
styckets avatar
Citat:
Tycker han att ca. 100kr om dagen är lyx, så visst. Hade inte ens räckt till det enkla för mig.

Ja, jag är väldigt nöjd med rosa datorn 🙂. Fick syn på den och tänkte: så fin jämfört med min grå och tråkiga, så varför inte lyxa till det.

Behöver du aldrig köpa något annat?

Vad kan du köpa som är 'riktigt lyxigt' för 100kr?

Som sagt man kan äta i princip vad man vill varje dag. Visst man kan inte köpa det dyraste köttet i butiken men det behöver man inte för att äta riktigt lyxigt. Gillar också mycket vegetariskt så riktigt lyxiga goda sallader eller veganmåltider från scratch är väl ett bra exempel.

Och nej behöver inte princip aldrig köpa nägot annat men ibland köpte jag annat som öl på krogen. Vinylskivor. Saker på secondhand oså. Röka

Men säg att man lägger 2000 på mat i månaden. Även det kan man äta lyxigt på och då har man helt plötsligt 1000kr extra till nöjen. Det kan bli en hel del smått o gott på loppisar osådär!
Senast redigerad av stycket 2021-07-29 kl. 23:01.
Citera
2021-07-30, 01:13
Medlem
Citat:
Som sagt man kan äta i princip vad man vill varje dag. Visst man kan inte köpa det dyraste köttet i butiken men det behöver man inte för att äta riktigt lyxigt. Gillar också mycket vegetariskt så riktigt lyxiga goda sallader eller veganmåltider från scratch är väl ett bra exempel.

Och nej behöver inte princip aldrig köpa nägot annat men ibland köpte jag annat som öl på krogen. Vinylskivor. Saker på secondhand oså. Röka

Men säg att man lägger 2000 på mat i månaden. Även det kan man äta lyxigt på och då har man helt plötsligt 1000kr extra till nöjen. Det kan bli en hel del smått o gott på loppisar osådär!

Ah okej 🙂 skönt att du får de att gå runt.
Citera
2021-07-30, 08:30
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ah okej 🙂 skönt att du får de att gå runt.

Lyx för mej behöver inte nödvändigt vara exavagant i den mån att det är dyrt heller.

Läsa en bok i lugn och ro kan vara lyx.

Lite olivolja på salladsmackan kan vara lyx.

Mycket fritid är lyx.

Gratis bär på sommaren.

Kantarellmackor på hösten.

Ett glas vin till solnedgången.

Att välja när man ska gå och lägga sej och gå upp.

Skita i lugn o ro

Osv osv. Kan hålla på i en oändlighet med hur man kan lyxa till livet helt gratis men också mycket billigt.
Citera
2022-04-30, 17:37
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Jag sa för övrigt aldrig att alla kan köpa en cykel för 200 spänn. Bara för att jag gjorde det. Mitt inlägg var ett svar på ditt tidigare inlägg där du bland annat skrev:

Jag köpte som sagt en cykel för några hundra, men jag ville konstatera att alla cyklar i den prisklassen inte är skruttiga cyklar i behov av underhåll/reparation etc. Jag sa bara att jag köpte min cykel för 200 kr, för 3 år sedan. Den har inte krävt några dyra reparationer etc. Det enda som jag har köpt är luftpump och cykellås. Det är inte samma sak som att alla kan köpa en bra cykel för 200 kr. Men samtidigt är ditt påstående om att man endast kan köpa skruttiga cyklar för några hundra inte 100% sant.

I vissa fall kan man få hjälp med cykelreparationer gratis, man kan exempelvis känna andra som har en cykel och de verktyg som krävs, och som är villig att hjälpa en. Eller så har de ändå alltid smörjolja i garaget, så att man kan få lite till ens cykelkedja. Osv. Om man inte har råd just den månaden eller så. Eller så struntar man i andra (man kanske inte ens kan få hjälp av andra) och löser det på egen hand. Man kan ändå ha råd med det. Det kan vara ett bra alternativ till transport, och bli billigare än att ständigt åka kollektivt. Oavsett om man har en cykel med allt som behövs sedan tidigare, eller måste köpa allt. Går ju att köpa billiga verktyg och billig cykelolja. Samt en billig luftpump. Så klarar man det mesta själv.

Ursäkta sent svar, har inte mått så bra och ej varit aktiv online.

Vill inte låta bitter, men återigen i din text så handlar det om att man får hjälp av andra. Garage? Finns inga garage där jag bor och jag känner inga människor.

För skojs skull tog jag mig en titt på blocket, fanns inte en enda cykel under 800kr som var duglig så ditt fall med att hitta en cykel som är fullt fungerande som bara behöver en luftpump för 200kr är nog unikt.

Var kan man få hjälp med cykelservice gratis? Jag frågar dig nu då jag har en trasig cykel, lagar du den åt mig gratis eller känner du till någon verksamhet som jobbar gratis, hade ju varit perfekt inför sommaren.

Glad Valborg.

Citat:
I staden jag bor i finns det JÄTTEMÅNGA cykelbutiker som säljer begagnade cyklar för 500kr/st.

Nu bor jag dock inte i en liten håla. Vet inte om du gör det men det låter så :/

Ursäkta sent svar.
Finns inga cykelbutiker där jag bor, dock finns det en Sibylla.

Glad Valborg.
Senast redigerad av Blygfisen 2022-04-30 kl. 17:40.
Citera
2022-05-05, 20:31
Medlem
Redisas avatar
Det är lite trist så klart och kräver lite fingertoppskänsla gällande att hitta bra priser, men det går absolut. Det är dock mycket svårare om barn finns med i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in