• 1
  • 2
2009-06-02, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under åren 1951-52 så fanns det på Gotland en stortjuv och "storrymmare" som förorsakade lokalbefolkningen stora problem. Han blev mycket omskriven i massmedia.

Denne tjuv och storrymmare var polacken Karold Wadislaw Antoni Nowak.

Enligt egen utsago så var han läkarson och att han 1940 som 15-åring hade klarat av "lilla studenten". I Sverige hade han fortsatt sina studier, men avbröt dessa p.g.a. för dåliga kunskaper i svenska språket.

Han beslöt därmed att bli tjuv istället. Han blev dömd två (2) gånger till villkorlig dom, med hänvisning till att han skulle få möjlighet att fortsätta sina studier. Detta var innan denna härva av stölder och rymningar som utspelade sig under åren 1951 och 1952.

Den 5 september 1951 så rymde Nowak för första gången under en vallning. Den 22 september blev han gripen efter en kort jakt i Nyhamns fiskeläge.

Den 29 november 1951 dömdes Nowak till två år och sex månaders straffarbete. Anklagad på 54 punkter, mestadels stöld.

Den 15 december är det dags igen. Återigen förorsakade Nowak åter stora rubriker. Han hade under natten lyckats slå sönder den välvda fönsterbågen ovanför gallret och krupit ut från cellen.

Denna gång lyckades han hålla sig kvar ute i över sju (7) månader. Regelbundet rapporterade tidningarna att Nowak hade varit synlig, än här och än där.

Först den 28 juli 1952 greps han slutligen i Slite för sista gången. Det var en lantbrukare som hade sett honom och detta rapporterades omedelbart till polisen. Då gömde sig rymlingen i ett höloft när polisen kom. Letandet efter honom gick till med hjälp av högafflar som sticks in i höet. Till sist kom han fram ur sitt gömställe smutsig, svullen i ansiktet av tandvärk och dessutom försedd med glasögon.

Var Nowak under denna vinter hade gömt sig blev aldrig klarlagt?

Efter avtjänat straff utvisades Nowak tillbaka till Polen där han skall ha avlidit under 1960-talet.

När han blev gripen i Slite 1952 så hade han endast 42 öre på sig. I mitten av 1960-talet så hittades 1300 kr på det höloft som han hade gömt sig. Sedlarna, vilka alla var 100-kronorssedlar från 1951, var instuckna mellan spåntaket och de bräder på vilket det vilade.

Efter några år hittades på samma gård och på samma loft ytterligare 1200 kr, också i 100-kronorssedlar från 1951.

Någon som har läst förut om Gotlands egen "Gäckande Skugga"? Kanske någon som har ytterligare information?
Citera
2009-06-02, 14:16
Medlem
Ung_Fascists avatar
Aldrig hört om denna. Tackar väldigt mycket för denna intressanta läsning!
Citera
2009-06-02, 14:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Okänd gotländsk kriminalhistoria.

Citat:
Ursprungligen postat av Ung_Fascist
Aldrig hört om denna. Tackar väldigt mycket för denna intressanta läsning!

Tack för visat intresse Ung_Fascist.

Även om det är idag länge sedan denna härva av händelser inträffade så var detta otroligt omskrivit på sin tid i Gotlands Allehanda.
Citera
2009-06-02, 14:29
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för visat intresse Ung_Fascist.

Även om det är idag länge sedan denna härva av händelser inträffade så var detta otroligt omskrivit på sin tid i Gotlands Allehanda.

Jo det kan jag tänka mej. Hur hittar du alla dessa hädelser? Skulle vara fint att se en liten sammanfattning i en tråd om stora händelser inom kriminalhistoria på Gotland.
Citera
2009-06-02, 14:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Du är en jäkel på att posta intressant kriminalhistoria!
Citera
2009-06-02, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare info om "Den Gäckande Skuggan".

Citat:
Jo det kan jag tänka mej. Hur hittar du alla dessa hädelser? Skulle vara fint att se en liten sammanfattning i en tråd om stora händelser inom kriminalhistoria på Gotland.

Jag skrev i det första inlägget att det aldrig blev klarlagt var Nowak uppehöll sig under tiden 15 december 1951 till den 28 juli 1952. Detta är en sanning med modifikation. Det kom aldrig fram till polisens kännedom men större delen av denna vinte så hade han bott hos en ensamstående man i När. Grannarna till denne man kände till detta.

Jag har samlat på mig ett mycket stort bl.a. kriminalhistoriskt bibliotek i form av böcker, tidningar, tidskrifter samt en del tidningsurklipp. Mycket sällan hämtar jag något från nätet.

Det finns ett annat känt fall från Gotland som du och andra gotlänningar kanske känner till? Detta utspelade sig natten den 27-28 augusti 1953 och gick till kriminalhistorien under namnet "Rasande Roland". Detta var ett dubbelmord och mordbrand. Detta utspelade sig väster om stora landsvägen mellan Roma-Follingbo - Visby. Detta fall finns dock omnämnt I Brottets Krönika del: 3 så det gör jag ingen tråd om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-06-02 kl. 15:13.
Citera
2009-06-02, 14:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du är en jäkel på att posta intressant kriminalhistoria!

Tack för uppskattningen Carl Serung.

Tiden som framför allt intresserar mig är från 1920-talet och fram till 1990. Inte bara mordfall och försvinnanden utan även i form av t.ex. "Den Gäckande Skuggan" på Gotland.
Citera
2009-06-02, 15:06
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Jag skrev i det första inlägget att det aldrig blev klarlagt var Nowak uppehöll sig under tiden 15 december 1951 till den 28 juli 1952. Detta är en sannan med modifikation. Det kom aldrig fram till polisens kännedom men större delen av denna vinte så hade han bott hos en ensamstående man i När. Grannarna till denne man kände till detta.

Jag har samlat på mig ett mycket stort bl.a. kriminalhistoriskt bibliotek i form av böcker, tidningar, tidskrifter samt en del tidningsurklipp. Mycket sällan hämtar jag något från nätet.

Det finns ett annat känt fall från Gotland som du och andra gotlänningar kanske känner till? Detta utspelade sig natten den 27-28 augusti 1953 och gick till kriminalhistorien under namnet "Rasande Roland". Detta var ett dubbelmord och mordbrand. Detta utspelade sig väster om stora landsvägen mellan Roma-Follingbo - Visby. Detta fall finns dock omnämnt I Brottets Krönika del: 3 så det gör jag ingen tråd om.

Tackar för svar. Någa speciella böcker att tipsa om? Finner allt detta mycket intressant!

Det där fallet känner jag igen, kan dock inte placera det som en specifik händelse. Det blir till att kolla runt. Nu är jag dock inte Gotlänning (dock boende här sen några år tillbaka) så är mycket man missat.
Citera
2009-06-02, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brottets Krönika, 1955, del:2.

Citat:
Tackar för svar. Någa speciella böcker att tipsa om? Finner allt detta mycket intressant!

Det där fallet känner jag igen, kan dock inte placera det som en specifik händelse. Det blir till att kolla runt. Nu är jag dock inte Gotlänning (dock boende här sen några år tillbaka) så är mycket man missat.

Du kan läsa om den "Rasande Roland" i denna del av BK, sidorna 292 - 317. Rikligt illustrerat medelst s/v foton och en karta som har tecknats. GM var eng hård herre och svår att förhöra.

"Den Gäckande Skuggan" har aldrig tagits upp av NK - åtminstone t.o.m. 2007 års årgång.
Citera
2021-07-25, 22:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stortjuven på Gotland 1951-52.

Gör ett inlägg i en tråd som inte har varit aktiv under 12 år.

Citat:

"Karold Wadislaw Antoni Nowak, så hette den polske stortjuven som spred skräck, men också mängder av skrönor och en viss beundran när han drog fram på stöldturné över Gotland från juli 1951- juli 1952."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-07-25 kl. 22:30.
Citera
2021-07-28, 19:55
Medlem
Aldrig hört talas om Nowak,påminner om Tumba Tarzan. Helt osannolikt att han kunnat hålla sig undan ett år på Gotland. Bra gräv av Skaraborg2
Citera
2021-07-28, 20:45
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Gör ett inlägg i en tråd som inte har varit aktiv under 12 år.

Citat:

"Karold Wadislaw Antoni Nowak, så hette den polske stortjuven som spred skräck, men också mängder av skrönor och en viss beundran när han drog fram på stöldturné över Gotland från juli 1951- juli 1952."
Han hade som Karol Wladislaw Antoni Nowak c/o-adress hos en familj Glink@ på Sjöskumsvä'en 18 i Enskede, enligt Sveriges Befolkning 1950.
Denna familj behöver dock inte ha haft en aning om hans upptåg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in