Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-05, 16:32
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Nej. Försvaret hade kunnat fullgöra sina uppgifter utan någon flagga alls, så det är verkligen inte tal om något sådant förhållande. De har valt att använda sig av en nationalistisk symbol i politiska syften, och ingen är ledsen över det.

Jodå..det finns dom som är ledsna över det. Vad får dig att tro nåt annat?
Citera
2021-08-05, 16:32
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Berätta gärna på vilket sätt du hävdar att regnbågsflaggan är mer politisk än svenska flaggan, som ju vajar friskt hos myndigheter av alla de slag.

Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Svenska flaggan är flaggan dina förfäder slogs för ditt elfenben, en blatte som mig fattar även det.
Prideflaggan är ett amerikaniserat skit som ni svenskar anammar så fort det blir aktuellt.

Men visst vifta med dildos på prideparader väger lika tungt som hundratals år av ett lands utveckling.

Citat:
Hej! Jag vet inte riktigt hur du hamnade i diskussionen, men jag kan inte se att du svarar på frågan jag ställde. Jag hoppas att du har förståelse för att jag därför inte kommer att bemöta ditt inlägg.

Liberalen låtsas inte förstå skillnaden mellan ett lands flagga och en Pride- eller Burger King-flagga. Men reklambilden utgår ifrån en skillnad.

Normala människor förstår att den egna flaggan signalerar självbestämmande. Vit flagg betyder "vi ger upp". En främmande flagga betyder "vi är ockuperade".

Ifall svenska flaggan helt enkelt var synonym med PR-firmans formulering "leva våra liv som vi vill" så hade de kunnat använda den. Men så enkelt är det naturligtvis inte. Inget lands flagga är så okomlicerad att den bara står för "rätten att göra vad jag vill". Det är på gränsen till värdelöst.

Rätten att ha sex med barn, rätten att byta kön, att män ska grupprunka i bastu och andra saker som Pride-flaggan symboliserar är inga värden som soldater verkligen kommer riskera liv och lem för i ett skarpt läge.
Citera
2021-08-05, 16:57
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Enligt mig är statens uppgift först och främst att se till att det finns förutsättningar för ett tryggt och säkert liv.

Säkra att elektriciteten alltid finns där. Att det finns mat. Att det finns sjukvård och mediciner. Att vi lätt kan ta oss från A till B på ett tryggt sätt och sedan skapa ekonomiska ramar som gör att en marknad är välmående. Staten ska stå för trygghet på våra egna gator så väl som att den ska garantera vår trygghet från en yttre fiende.

Allt annat är detaljer, men några punkter som är viktiga för mig är att personliga beslut som vem man går igång på i sovrummet, vem man väljer att älska och hur man vill leva sitt liv är beslut som staten inte ska ta men den ska trygga allas vuxnas frihet att välja.

Därför är det viktigt att markera att i vårt samhälle så ska exempelvis inte religös övertygelse om att man måsta göra som en farbror som heter Mohammed gjorde för 2000 år sen ha någon som helst plats i våra lagar. Vill folk leva så får de göra det, men vill de inte det så ska vi ha en stat som tryggar medborgarens rätt att inte leva så.

Så på det hela så tycker jag att kampanjen beskriver Förvarsmaktens huvuduppgift bra.
Den retar ju upp Islamister ännu mer än vad den retar upp FB-tyckare får man anta.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2021-08-05 kl. 16:59.
Citera
2021-08-05, 17:12
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Så på det hela så tycker jag att kampanjen beskriver Förvarsmaktens huvuduppgift bra.
Den retar ju upp Islamister ännu mer än vad den retar upp FB-tyckare får man anta.

Du antar fel. Islamister har redan starkt förakt för Sverige och svenska flaggan. De skrattar bara när svenska soldater förnedras. Kampanjen syftar till att provocera svenskar (inkluderat invandrare) som inte delar ideologin. Budskapet är att vi ska vara en utpost i USA-imperiet och vår försvarsmakt ska arbeta för dessa "värden" som den styrande klassen har, inte för den verkliga nationen Sverige.

Du missar att svenska staten mer och mer har slutat sköta sina kärnuppgifter eftersom ämnetsmän och politiker kan komma undan med det utan konsekvenser. De där sakerna du säger om profeten kan nu innebära livsfara för dig tack vare deras invandringspolitik. Du kommer inte få skydd från polisen. Sjukvård och mat vid en stor kris är något du måste ta hand om själv.
Citera
2021-08-05, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
De tradionella klädkoderna som en konformist som du ej har problem med
Att inte få klä sig som en transa är inte mer fruktansvärt än att inte få klä sig som en gothare eller precis som man vill, helt enkelt

Föga överraskande att du inte kunde presentera någon källa på dina påståenden. Skall jag tolka det som att du bara sitter och hittar på?
Citera
2021-08-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Att ta hänsyn till signifikansnivåer i den sannolikhetsbedömning man gör, är inte att "känna" nånting. Det är en matematisk kalkyl lika kall och säker som annat. "Tycker" är ytterligare ett ord du använder som avslöjar att du varken vet eller vill veta. Vågar inte dra någon slutsats, bara uttrycker dina känslor och vaga inbillningar. Apropå Försvaret så är ju inte den ansatsen precis ett framgångsrecept i strid.

Eller så gör man som du och fantiserar hop något och sen bara slänger ut det som om du var bombsäker på din sak. Vilket tycker du är ärligast egentligen? Att erkänna att man inte är bombsäker när man inte är det eller att försöka göra sken av att man är säker när man inte är det?

Vad gäller "tycker" så är väl det något man använder när man just tycker någonting. Samma sak där: vilket är ärligast att visa att det man skriver endast är ens personliga åsikt när det är det eller försöka göra sken av att det är en objektiv sanning som man är som sagt bombsäker på fast det egentligen bara rör sig om en åsikt man har?
Citera
2021-08-05, 17:20
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Nej, den avgörande skillnaden mellan din argumentation och min är att du utgår från att regnbågsflaggan signalerar ett särintresse medan nationsflaggan inte skulle göra det. Från min horisont är de likvärdiga politiska symboler.

Det är en avgörande skillnad, helt klart, eftersom nationsflaggan ingalunda signalerar något särintresse, utan den svenska staten, med alla invånare och deras respektive egenheter.

Vad du tycker är lika ointressant som vad jag tycker, här handlar det om vad som är objektiv sanning i det aktuella fallet.

Citat:
Jag missade den här biten, där du har direkt fel. Det finns inget som tyder på att det här beslutet av högkvarteret skulle kunna tolkas som att försvaret inte får använda regnbågsfärger i sin marknadsföring. Beslutet gäller politikerbesök, inget annat.

Nooe. Beslutet är ett resultat av FMs funktion som del av statsmakten. Det gäller vid alla tillfällen och i alla situationer.

Citat:
Det enklaste testet du kan göra för att pröva giltigheten av ditt påstående är att ställa dig själv frågan varför ÖB — om din tolkning alltså vore riktig — skulle ha lov att agera i strid mot högkvarterets beslut.

Det hade bara varit ett rättvisande giltighetstest om ÖB var opolitisk, vilket han inte är. FM är inte ÖB och ÖB är inte FM.

Politiker och andra ledare handlar varje dag mot de skrivelser och lagar de svurit att upprätthålla och efterleva, i alla länder världen runt.
Citera
2021-08-05, 17:28
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Rätten att ha sex med barn, rätten att byta kön, att män ska grupprunka i bastu och andra saker som Pride-flaggan symboliserar är inga värden som soldater verkligen kommer riskera liv och lem för i ett skarpt läge.
Tråkigt att du väljer att omöjliggöra all seriös diskussion genom att avsiktligt ljuga om vad regnbågsflaggan symboliserar. Det blir ju helt meningslöst att diskutera detta med någon som tror att regnbågsflaggan symboliserar pedofili (vilket den gör lika lite som svenska flaggan symboliserar nationen Uganda).
Citera
2021-08-05, 17:34
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är en avgörande skillnad, helt klart, eftersom nationsflaggan ingalunda signalerar något särintresse, utan den svenska staten, med alla invånare och deras respektive egenheter.

Vad du tycker är lika ointressant som vad jag tycker, här handlar det om vad som är objektiv sanning i det aktuella fallet.
Så bra. Då kan du härmed släppa den hopplösa lögnen om att regnbågsflaggan skulle symbolisera ett särintresse.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nooe. Beslutet är ett resultat av FMs funktion som del av statsmakten. Det gäller vid alla tillfällen och i alla situationer.
... som har med politikerbesök att göra, ja.
Beslut Högkvarteret 2014-04-07 FM2014-3320:1, som du åberopar till stöd för din argumentation, har rubriken DIREKTIV AVSEENDE BESÖK AV FÖRETRÄDARE FÖR POLITISKA PARTIER (OCH EVENTUELLT MEDFÖLJANDE MEDIA). Detta är obestridliga fakta som inte blir mindre sanna av att du ljuger om dem. Frågan infinner sig varför du känner dig nödd att ta till sådana här lögner för att försvara din position.
Citera
2021-08-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Eller så gör man som du och fantiserar hop något och sen bara slänger ut det som om du var bombsäker på din sak. Vilket tycker du är ärligast egentligen? Att erkänna att man inte är bombsäker när man inte är det eller att försöka göra sken av att man är säker när man inte är det?

Vad gäller "tycker" så är väl det något man använder när man just tycker någonting. Samma sak där: vilket är ärligast att visa att det man skriver endast är ens personliga åsikt när det är det eller försöka göra sken av att det är en objektiv sanning som man är som sagt bombsäker på fast det egentligen bara rör sig om en åsikt man har?
Vi pratar om Försvaret här, eller hur? Så "bombsäker" är ett verkligt koncept.

Vet man hur det är, så berättar man det, i hopp om att eleverna fattar vad det är som gäller. Verkligheten bryr sig inte det minsta alls om vad du tycker eller känner eller har för åsikter i din subjektiva fantasi. Det finns en verklighet. Den fungerar på ett sätt. Antingen förstår man det och har rätt, eller så vägrar man fatta det, har fel och misslyckas. Det är upp till dig att välja ditt öde.
Citera
2021-08-05, 17:36
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Så bra. Då kan du härmed släppa den hopplösa lögnen om att regnbågsflaggan skulle symbolisera ett särintresse.

... som har med politikerbesök att göra, ja.
Beslut Högkvarteret 2014-04-07 FM2014-3320:1 har rubriken DIREKTIV AVSEENDE BESÖK AV FÖRETRÄDARE FÖR POLITISKA PARTIER (OCH EVENTUELLT MEDFÖLJANDE MEDIA). Detta är obestridliga fakta som inte blir mindre sanna av att du ljuger om dem. Frågan infinner sig varför du känner dig nödd att ta till sådana här lögner för att försvara din position.

Regnbågsflaggan symboliserar en åsikt, Svenska flaggan symboliserar Sverige.
Du fortsätter att ignorera denna väsentliga skillnad.
Citera
2021-08-05, 17:38
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Regnbågsflaggan symboliserar en åsikt, Svenska flaggan symboliserar Sverige.
Du fortsätter att ignorera denna väsentliga skillnad.
Och du fortsätter att missa att båda flaggorna är politiska symboler. Inte mig emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in