• 1
  • 2
2021-08-06, 18:06
Medlem
RastaPowers avatar
Haft jävlig tur på börsen där jag gått från ca 500' till 2,5 miljoner på ca ett år, 85% av pengarna ligger i ett tillväxtbolag som rusat. Jag är 24 år gammal och hade tidigare som mål att nå miljonen innan 30, och mitt största mål har varit att kunna köpa en egen bostad. Har aldrig haft såhär mkt pengar. Har vanligt knegjobb där jag tjänar <30 netto.

Hur skulle ni agerat här? Sälja av allt inför ev börskrasch? Casha lägenhet/bostadslån/låta pengarna ligga kvar/omfördela portföljen?
Citera
2021-08-06, 18:12
Medlem
SittFints avatar
Folk gör olika. Om merparten ligger i ett och samma bolag så har du ju rätt så hög risk.

Jag hade sålt av merparten och lagt mellan en halv och en miljon i säkra investeringar, såsom lågriskfonder. Sen hade jag använt resten för investeringar med lite högre risk.
Citera
2021-08-06, 18:13
Medlem
Hade lagt 1.5mil i hyffsat säkra investeringar. Sedan haft 1mil till högre risk
Citera
2021-08-06, 18:19
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaPower
Haft jävlig tur på börsen där jag gått från ca 500' till 2,5 miljoner på ca ett år, 85% av pengarna ligger i ett tillväxtbolag som rusat. Jag är 24 år gammal och hade tidigare som mål att nå miljonen innan 30, och mitt största mål har varit att kunna köpa en egen bostad. Har aldrig haft såhär mkt pengar. Har vanligt knegjobb där jag tjänar <30 netto.

Hur skulle ni agerat här? Sälja av allt inför ev börskrasch? Casha lägenhet/bostadslån/låta pengarna ligga kvar/omfördela portföljen?

Skala av två mille och säkra dom i något tråkigt, sedan så kan du ju behålla dina original 500 och leka vidare med om du hittar något spännande.
Citera
2021-08-06, 18:19
Medlem
Med den åldern och dom pengarna kan du väl lägga pengarna i breda aktie- och indexfonder och förtidspensionera dig vid 40 om du månadssparar ganska måttliga summor. Du kan ju också ta av kakan du har för kontantinsats till bostad om det är något du vill ha men det skjuter ju på ovanstående. Men du kanske inte vill förtidspensionera dig, då kan du ju göra lite vad du vill med pengarna
Citera
2021-08-06, 18:34
Medlem
Jag hade cashat ut så mycket jag behöver för att betala 30-50% av en lägenhet (1 - 2 miljoner) och behållit resten investerat. Boendekostnaden blir löjligt låg är man knappt behöver amortera. Men det beror också på vad du vill göra i ditt liv och din livssituation. Har du pluggat eller är det något du planerar?
Senast redigerad av har 2021-08-06 kl. 18:42.
Citera
2021-08-06, 19:17
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Hur skulle ni agerat här? Sälja av allt inför ev börskrasch?

Har tillväxt bolaget ytterligare potential? Eftersom du var med tidigt har du onekligen en bra möjlighet. Samtidigt, efter skatt har du tillräckligt för att köpa en bättre bostad än din inkomst normalt skulle tillåta dig (att slippa amortera är guld).

Skulle sålt av aktier för 2 MSEK, betalt skatten och sedan köpt en bostad och funderat på hur jag skulle investera kvarvarande 500 KSEK.

Lycka till!
Citera
2021-08-06, 19:24
Medlem
Vad var det för bolag?
Citera
2021-08-06, 19:48
Medlem
Citat:

Du vill absolut sälja av för som du säger, du har haft en enorm tur och det har gått oerhört bra för dig.

Du vill förmodligen nu få pengarna att växa på ett säkrare sätt som är forskningsbaserat antar jag?

1. Investera nästan allt i bra, breda indexfonder (flera st.) så är dina pengar väldigt säkra och kommer fortsätta jobba hårt för dig.
2. Om du inte redan har ett boende så kan du betala kontantinsatsen på en bostadsrätt i ett bra område för ett rimligt pris och ta belåning på resten, de pengarna får du garanterat igen.

En kombination av de allra bästa investmentbolagen, svenska indexfonder, en global indexfond och lite fonder som även investerar i asier kommer göra att ditt kapital fortsätter att växa och du kommer befinna dig i en ännu bättre situation om 10 år. Det sista du vill göra är att bränna allt på dumheter.

Här är några bra fonder som jag gillar:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...obal-indexnara
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ge-indexnara-a
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...nvestmentbolag
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...mrkd-idxnara-a

Kapitalfördelning:
70 % i Länsförsäkringar Global Indexnära.
10 % i Spiltan aktiefond investmentbolag eller andra bra investmentbolag.
10 % i Svenska indexfonder som följer indexet six return.
10 % i Asien.

Detta är i varje fall vad jag hade gjort om jag var i din sits .

Fördelen med breda indexfonder är att du får maximalt skydd på ditt kapital och forskningen visar även att du slår 99 % av alla investerare på sikt genom att replikera marknaden snarare än försöka slå den.

Rule no. 1 of investing ''Never lose money'' - Warren Buffett.
Senast redigerad av Lukas17 2021-08-06 kl. 19:57.
Citera
2021-08-06, 19:57
Medlem
Grattis!
Jag är några år äldre men sitter på liknande kapital dock allt ihop sparar (nästan) några 100k på börs men annars ett gnetande.

Jag kan bara säga hur jag lagt mina resurser säger inte att det är det bästa men funkar för mig
1. La upp en buffert som räcker 12 månader på bankkonto.
2. Cashade min bostad (enkel liten lya centralt)
3. Investerade i sedan i globala indexfonder samt en släng av räntefonder i mixen också.

Och varje lön som kmr in så köper jag pp mig min ålder i procenr i räntor o resten i indexfonder kmr dock sluta spara i räntefonder när jag nått några års utgifter i det blir bara overkill att äga för mkt utav det känns det som.
Citera
2021-08-06, 20:03
Medlem
Handlar du aktivt dagligen eller har du enbart haft flax med ett bolag? Själva kärnfrågan är ju om du har skapat en grund för att fortsätta handla och har ett genuint intresse för det?
Om du har grunden och intresset så ska du göra så här. Fortsätt att investera dina pengar och ta risker som ger bra belöning men sprid dem lite. Visst kan du ha lite fonder och annat trist men merparten ska du ju handla med själv. Nu vet jag inte vad det är för bolag du sitter på men du kan inte ha en så stor del i det bolaget.
När det gäller lägenhet så bli inte girig. Köp en ok lägenhet men inget extra. Ta endast ut till kontantinsatsen resten lånar du så klart med en låg ränta. Det viktigaste av allt inför framtiden om du är under 30. Plugga. Läs något som intresserar dig och som ger dig en bra framtida lön. Det är den viktigaste investeringen du kan göra för framtiden. Dina 2,5 miljoner är.småpotatis relaterat till en bra utbildning som ger dig en bra lön i framtiden. Lycka till.
Citera
2021-08-06, 20:15
Medlem
Dynamiks avatar
Skulle trimmat rejält på vinsten och diversifierat alternativt investerat i en bostad. Behåll du ett 10% innehav eller så i ditt tillväxtbolag om du tror på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in