2021-08-13, 16:17
Medlem
r sjlv fr oinsatt fr egen kommentar, men denna intervju frn i juli verkar inte varit uppe i trden (3:40).

U.S. really messed it up in Afghanistan, says Pakistan Prime Minister Imran Khan
Citera
2021-08-13, 16:40
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=U-E3xmFUXGU

I den r videon nmner en Taliban hur mnga Afganska soldater dom ddade, han nmner lite snabbt att deras officerare var Hazar . Jag undrar hur det kommer bli med omrderna dr det finns mycket Hazarer, borde inte dom gra lite motstnd iaf. Om man kollar p kartan s tycker jag man ser dr i mitten av landet r fortfarande inte taget av Talibanerna. Jag har fr mig att det r dr Hazaren bor
Citera
2021-08-13, 16:47
Medlem
rokossovskys avatar
Regimsoldater tycks ha flytt in till Iran - enligt Al Jazeera, som refererar till IRNA. S kan man ocks hantera nederlaget..
Citera
2021-08-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Frmodligen r det bl.a ngon form av empatistrning i kombination med ett behov av att knna sig subversiv som ligger bakom allt deras sjuka dravel i trden.

Jag fick googla vad ordet subversiv betyder men jag hller verkligen med dig dr! Jag mrkte det nr man lste p forumet om Syrien konflikten. Nstan s det blev trend att vara s dr. Sen fr man tnka ocks att RT har gjort ett vldigt bra jobb. Speciellt mot mnniskor som r lite yngre. Men sen r det knappast s att mnniskorna som pratar s dr kommer bli chef fr ngot think tank eller ha riktigt makt inom geopolitikens vrld
Citera
2021-08-13, 17:05
Medlem
Drozdovskys avatar
Med tanke p den kade aktiviteten hos vra kra kollegor inom svensk massmedia s tippar jag p att det nalkas en "ppna era stjrtar 2.0"-strategi nu i hst/vinter. Allt verkar tyda p det. Jag kan naturligtvis ha fel men jag lgger min slant p mottagande av en enorm flyktingvg innan rets slut.

Just nu verkar det vara mnga inslag med mestadels militr info: "Talibaner hit... talibaner dit". Snart kommer mnga snyftartiklar. Man brassar inte p med knsloladdad info frst, det kommer sen. Man preparerar folk med lite hrda fakta som man sen kan referera till. Var har jag sett detta anvndas frut?
Citera
2021-08-13, 17:10
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Jag fick googla vad ordet subversiv betyder men jag hller verkligen med dig dr! Jag mrkte det nr man lste p forumet om Syrien konflikten. Nstan s det blev trend att vara s dr. Sen fr man tnka ocks att RT har gjort ett vldigt bra jobb. Speciellt mot mnniskor som r lite yngre. Men sen r det knappast s att mnniskorna som pratar s dr kommer bli chef fr ngot think tank eller ha riktigt makt inom geopolitikens vrld

Eller ldre som jag, som sett ett och annat under decennier d det gller imperialismens vedervrdiga vergrepp i form av folkmord etc. Liksom Assad gr i Syrien gr Talibanerna i Afghanistan, fredar sina lnder frn imperialisterna och det gr de frbannat rtt i och frtjnar allt std frn alla som lskar frihet.
Citera
2021-08-13, 17:13
Medlem
rokossovskys avatar
Norge klappar ocks igen ambassaden i Kabul. Men Sverige sitter still i bten...
Citera
2021-08-13, 17:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi som r lite ldre som inte lser RT som kommer ihg Afghanistan fre Sovjets invasion. Som sett landet korrumperats till oigenknnlighet under NATO:s frsorg. Heroinet har fldat. Man ser ttaringar som suger i sig rkheroin. Krigsherrarna knullat smgrabbar. Bistnd har runnit ner i politikernas egna fickor och kontraktorer p plats tjnat storkovan p projekt som aldrig blivit av.

Det r bra att denna stora "demokrati"-scam nu kommer till vgs nde. De flesta Afghaner i stort sett njda med att slippa sina av vst genomkorrumperade politiker och deras kpta krigsherrar. Korruptionen fr ett slut och inga mutor behver lngre betalas fr att kunna fra ett anstndigt liv.
Citera
2021-08-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Eller ldre som jag, som sett ett och annat under decennier d det gller imperialismens vedervrdiga vergrepp i form av folkmord etc. Liksom Assad gr i Syrien gr Talibanerna i Afghanistan, fredar sina lnder frn imperialisterna och det gr de frbannat rtt i och frtjnar allt std frn alla som lskar frihet.

Ok ok alla har rtt till sin olika sikter, alla ser vrlden hur sin lens. Tnk bara p va lite frsiktigt att prata om Talibanerna och frihet om du sitter framfr en Hazar p tunnelbanan. Ta mitt ex till exempel, hon fick kasta sig ut ifrn andra vning p amerikanska universitet i Kabul nr ett gng talibaner sprang in p universitet och brjade skjuta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Americ...atic%20weapons.
Citera
2021-08-13, 17:19
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ok ok alla har rtt till sin olika sikter, alla ser vrlden hur sin lens. Tnk bara p va lite frsiktigt att prata om Talibanerna och frihet om du sitter framfr en Hazar p tunnelbanan. Ta mitt ex till exempel, hon fick kasta sig ut ifrn andra vning p amerikanska universitet i Kabul nr ett gng talibaner sprang in p universitet och brjade skjuta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Americ...atic%20weapons.

Om man befinner sig p ett amerikanskt universitet i Kabul under ockupationen, s fr man nog st sitt kast.
Citera
2021-08-13, 17:25
Medlem
arbetets avatar
Fr att frst det uppochnervnda resonemanget vst fr s har vi EU:s sndebud i Afghanistan som ocks r svensk:

Tomas Niklasson
@tomas_niklasson
China, Germany, India, Norway, Pakistan, Qatar, Tajikistan, Turkey, Turkmenistan, UK, US, Uzbekistan, EU and UN confirm that they will not recognise any Afghan government imposed through military force. Attacks on cities must stop to allow for meaningful negotiations.
https://twitter.com/tomas_niklasson/...627313667?s=20

Hller med honom. Tjugo rs ockupation mste f ett slut.
Citera
2021-08-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Om man befinner sig p ett amerikanskt universitet i Kabul under ockupationen, s fr man nog st sitt kast.

Hahah mannen... Tur fr sna som dig att Internet finns va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in