Citat:
Ursprungligen postat av
preben12
Ingelstad och Gemla är bra i Växjö kommun men rätt dyra, speciellt Gemla. Dålig koll på Lammhult, Rottne och Braås. Åryd och Furuby är nog okej men är kanske på gränsen till att vara för små enligt TS.
Som tidigare nämnt i tråden är Kalvsvik fint. Även de omkringliggande Tävelsås, Vederslöv, Dänningelanda och Uråsa är bra enligt mig. Men lever inte upp till kraven i TS.
Väckelsång är bra i Tingsryd kommun. 20 minuter in till Växjö men börjar bli rätt dyrt där också och få villor till salu. Tingsryd är helt okej.
Östra Göinge ligger väldigt off och Broby, Glimåkra, Sibbhult och Knislinge känns alla som rätt tråkiga ställen. Men då ska sägas att jag bara åkt igenom dem och som mest stannat och handlat där vid genomfart.
Ska börja kartlägga orter och se vad de har i form av service, kommunikationer mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Samma i alla dessa trådar: Alla vill ha ett Österlen, men bara betala Östra Göinge-priser för det. Det är en ekvation som inte kommer gå ihop.
Mitt tips: Någon gammal fiskehåla på Listerlandet i Blekinge. Visst, det är lite bonnigt och urinvånarna kanske verkar lite inavlade/kufiska, men hur tror du det var på Österlen innan stockholmarna hittade dit?
Visst, om 25 år har nog storstadsbor även hittat till Listerlandet och priserna blir därefter men då sitter du ändå snart på demensboendet i glömskans töcken och yrar ändå.
Kan nog tänka mig en halvtimmes bilresa in till ett större köpcentrum liknande Växjös vilket gör att man kan bo i en billigare "kranskommun" till dyra Växjö om man vill.
Jag har absolut inget krav eller knappt önskan om kustnära - nästan så jag ser fram emot en liten plasteka med 4hk i en småländsk sjö mer. En sådan sjötomt hade varit fint men tyvärr ekonomiskt omöjligt.
Sedan finns det faktiskt ett hus en släkting har som kanske blir ledigt och tar jag det faller hela tråden... Det behöver inte komma ut på marknaden, det är väldigt vanligt att hus inte lämnar släkten
Mycket glad att jag fått så många svar.