Citat:
Monterar du plana glasskivor i ramar så utsätts glaset för ett tryck vinkelrätt mot glasets yta, medan sträckkraften i ytans riktning kan antas vara noll eftersom glasskivan normalt ligger löst i ramen. Ju mindre rutor desto tunnare glas kan du använda vid samma tryck. Rent strukturellt gör glasrutorna ingen annan nytta än att göra ramen lufttät. All strukturell last måste alltså tas upp av ramen och då måste du ha en ram som står emot samma lufttryck som en cylinder av enbart glas skulle behöva stå emot, plus att glasskivorna som sitter i ramen tillför ytterligare tyngd som ramen skall bära. Det verkar som om jag blir förvirrad över storheterna här och framförallt har dålig pejling på vad glas faktiskt håller för. Med en minimal sökinsats hittade jag en glasstyrkekalkylator som meddelade att 33 cm stora härdade glas (den största storleken som gick att välja) behöver vara 12 mm tjocka för att tåla 1 bars tryckskillnad som vi pratar om här. 12 mm är inte särskilt mycket och styrkan tycks öka exponentiellt med tjockleken så det bör inte vara några större problem att bygga stora glaspartier.
Med detta sagt så har jag inte räknat på hur tjockt material som behövs i cylinderns väggar utan förlitar mig på att O'Neil räknat på detta och kommit fram till att det finns någon tjocklek som fungerar givet cylinderns dimensioner i övrigt.
Citat:
Om kraften från lufttrycket dominerar så blir konstruktionen naturligtvis starkare om man fördubblar tjockleken på det material som skall motstå lufttrycket. Om däremot kraften från konstruktionens egen vikt dominerar så fördubblas även tyngden som konstruktionen skall bära om tjockleken fördubblas. Då är inget vunnet.
Det här förstår jag inte heller. Hur skulle konstruktionen inte bli starkare om man tiodubblar materialtjockleken?
Citat:
Med dagens teknik kan man nog simulera alla krafter tillräckligt noga för att avgöra om konstruktionen håller eller inte. Att använda datorkraft är väldigt mycket billigare än att skicka ut enorma prototyper i rymden. Däremot tvivlar jag på att O'Neill gjorde detta när han skrev sin bok. Det ligger i sakens natur att författare av framtidsskildringar inte kan beskriva framtida konstruktioner i detalj innan dessa konstruktioner är utvecklade, så om inte författarna tilläts vara slarviga så skulle det inte bli några böcker.
Jag håller med om att allting inte går att uppskatta eller förutse på förhand. Man kommer bli tvungen att pröva och se. Förslagsvis börjar man inte med att bygga en tre mil lång O'Neill-cylinder utan börjar med betydligt mindre roterande rymdstationer. På så vis kan man bygga upp erfarenhet och kunskaper kring vad som fungerar och vad som inte fungerar. Förhoppningsvis utan alltför många dödliga katastrofer under resans gång.
Knepet brukar vara att ge så få detaljer som möjligt och låta läsaren fylla på med sin egen fantasi. När vi själva får färdigställa konstruktionerna så ser vi ändå inte våra egna fel och då blir alla nöjda.
Citat:
När man odlar växter i rymdfarkoster så handlar det nog främst om att undersöka hur de beter sig i tyngdlöst tillstånd. Hur de klarar olika luftsammansättningar testar man mycket enklare på jorden. Även om man odlar växter på en rymdstation så innebär inte det med automatik att växterna andas samma luft som människorna ombord. De kan lika gärna odlas i ett växthus med alldeles egen blandning.
Skylab hade ett lufttryck på cirka 0,3 bar med en luftblandning av 75% syre och 25% kväve (och rimligtvis lite smådelar vattenånga och koldioxid). Jag antar att de hade lite växter med sig och att de överlevde.
Att gröna växter mår dåligt av hög syrehalt tycks vara allmänt vedertaget när jag söker på det, även om det finns olika förklaringar till varför. Minskar man syrehalten från 21% till 2% så ökat tillväxten med 30% enligt följande artikel:
https://www.researchgate.net/publica..._Higher_Plants
Det framgår inte av sammanfattningen hur bra växter klarar sig vid högre syrehalter, men man kan nog utgå från att de inte växer speciellt fort i alla fall.
Citat:
Okunskap ger alltid hopp. Oftare önsketänkande än realism tyvärr.
Att separera kväve från luften är förstås lite omständligt men det är inte helt omöjligt att det är enklare i rymden. Tyngdlöshet och vakuum är tacksamma tillgångar i sådana här sammanhang och i skuggan av rymdstationen borde man kunna få till ganska kalla förhållanden ganska enkelt. Dessutom måste man ändå hitta sätt att kyla alla soluppbelysta rymdkolonier och det känns inte orimligt att man skulle kunna få in kvävet någonstans i den processen.
Senast redigerad av WbZV 2021-09-01 kl. 19:23.
Senast redigerad av WbZV 2021-09-01 kl. 19:23.