Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-03, 18:48
Medlem
Pantone297Cs avatar
Så jävla sorgligt…
Ångrar du något?
Citera
2021-09-03, 19:02
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Vet heller inte hur mycket lidande det kommer bli. Än så länge är jag ganska försonad. Jag erkänner öppet att det är just lidandet jag fruktar i detta - inte döden i sig. ”Drömmen” är plötsligt måsta åka akut in och sedan ligga i koma några dar (så släkt & vänner kan ta avsked) och sen dö utan att jag knappt märker det själv. A man can always dream

En nära anhörig dog i cancer nyligen, denne person var ej medveten sista dygnen. Kroppen reglerar det själv och stänger ner. Det i kombination med smärtlindring och lugnande så verkade det fridfullt när det väl skedde.
Citera
2021-09-03, 19:08
Medlem
Citat:
Stor och svår fråga. Jag tror det enkla svaret blir en sorts lojalitet mot samhället och uppriktig önskan om att leva i ett fungerande fungerande system. Jag tror i likhet med Kant att brottslig verksamhet i sina fundament är parasitär. I ett orättfärdigt samhälle kan brott vara rättfärdigt men min ärliga uppfattning är att vi inte lever i ett sådant.

Sen vet jag inte om jag skulle begå grova brott i orättfärdigt samhälle heller för den delen. Jag har aldrig varit någon som frivilligt utsätter mig för onödig fara och grov brottslighet tenderar ju att vara ganska riskabel för utövaren.
Genomtänkt svar.
Tänker du mycket på hur du agerar mot omvärlden och om hur den agerar mot dig och om hur vi andra agerar mot varandra, iom din vetskap om en snar död? Har den synen förändrats sedan innan du fick din diagnos?

Tack för att du delar med dig på FB, det är mycket intressant att läsa.
Citera
2021-09-03, 19:21
Medlem
FedupFlorences avatar
Hej! Du är så sympatisk och klok att du berör med din attityd till livet. Vad du är värd den stora kärleken du lever (och skapar). Dina tankar om att din fru kanske bara har kommit halvvägs i sitt liv när du lämnar ditt är smärtsamt realistiskt och du är klarsynt ödmjuk. Jag har inget att fråga ikväll, kanske en annan gång. Eller jo, är det här ditt första konto på FB? Vad fick dig att skriva just här? Jag kommer följa dig.
Citera
2021-09-03, 19:30
Medlem
Prettylittleheads avatar
Citat:
Hej och tack för fina ord!

Jag mår rätt omväxlande fysiskt. Oftast helt ok men vid tillfällen har jag dippar som är minst sagt besvärliga. Oftast då i samband med infektioner i kroppen av olika slag. Har satt in stentar i levern för att hindra att tumörerna klämmer igen gallgången och dessa har krånglat lite med bland annat gulsot som resultat. Kan ej rekommendera. Jag är också betydligt tröttare än jag var som frisk - jag vet inte vad som beror på behandling och vad som är sjukdomen i sig. Antagligen en kombo. Till viss del kan tröttheten avvärjas med kortison men å andra sidan knaprar jag rätt mycket morfin också som har motsatt effekt, dvs gör mig tröttare. Tror det går lite på ett ut.

Jag tror jag förstår din fråga om nära och kära. Jag har märkt att många (för att inte säga alla) vill hjälpa till och upplever sig otillräckliga. Även att de inte klarar av att uttrycka sin sorg över vad som hänt på ett sätt som känns autentiskt och sant mot hur de känner. Är det kanske så för dig också? Faktum är dock att jag får massa hjälp och att ett enkelt "fy fan va värdelöst att detta händer", räcker långt. Jag har exempelvis en nära släkting som allt som oftast kör mig och frugan ut till vår sommarstuga. Hon frågar ofta vad hon kan göra och är uppenbart frustrerad över att inte kunna hjälpa till mer. Men: För tusan, hon är ju vår ride till friheten på landet. Vad mer skulle jag kunna begära! Mitt råd till dig är att inse att du förmodligen redan gör/gjorde mer än du fattade.

Vidare: Jag vill så länge som möjligt kunna leva så vanligt som möjligt och önskar följaktligen inget annat av de jag älskar att de ska behandla mig som vanligt. Jag tror jag kanske blivit lite mer rättfram i mitt språk sedan detta drabbade mig och även att jag tar mig friheter att säga saker som jag vet kommer göra folk ledsna (som att öppet erkänna att jag kommer dö snart exempelvis). Jag upplever att mina anhöriga klarar av detta och det är jag tacksam över.

Detta är så klart bara mina tankar och jag kan inte svara för andra i liknande situationer som min tänker på exakt samma sätt. Är du osäker, fråga. Vad jag inte tror någon som drabbats av sjukdom vill är dock att folk ska dra sig undan av "hänsyn". Det skulle i själva verket vara min mardröm.
Jag märkte att några vänner försvann, tex att de gick över på andra sidan gatan och låtsades inte se oss. Det gjorde henne ledsen. Jag var lite tvärtom, men tjatade aldrig. Jag sa att jag frågar och du får säga ifrån om det blir för mycket, men jag höll igen och för egen del hade jag gärna pratat om det mer.

En gång smugglade jag ut henne från sjukhuset, när hon låg isolerad pga någon infektion. Hon sa att hon var trött på skiten och ville hem några timmar. Jag övervägde det länge innan jag satte henne på pakethållaren och cyklade hem henne. Cyklade tillbaka senare och ingen märkte ens att hon varit borta. Vi skrattade mycket åt det.

Vi pratade aldrig om döden, för att hon vägrade erkänna den. Det var först två dagar innan hon gick bort, som hon kontaktade mig och sa att hon inte skulle leva så länge till. Det jag kan ångra idag är att vi lite grann förlorade den täta kontakt vi tidigare haft, den absolut sista tiden. Kanske för att hon drog sig undan eller för att jag inte pushade på tillräckligt. Kanske för att hon inte ville veta av döden och jag i viss mån hade behövt prata med henne om den... Jag önskar att jag skulle kunna be henne om ursäkt för det.

Det är många år sedan min vän gick bort. Jag tänker på henne nästan varje dag och saknar henne. Saknaden består oftast inte av sorg, utan allra oftast av glädje. Somliga personer finns kvar hos en för evigt. De gör vackra avtryck som lever vidare. Så som hon. Så som du. Tack igen.
Citera
2021-09-03, 19:32
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Det enda med som "oroar" mig på den fronten är att märkligt gärna vill ha henne bredvid mig i graven samtidigt som jag fattar att jag blott kommer vara ett avlägset (men förhoppningsvis betydelsefullt) minne för henne när det väl dags för henne att grävas ner. Det rimliga är ju att hon får vila den eviga vilan med den hon älskar i dödsstunden och inte för 40 år sedan. Tanken att inte få spendera evigheten med henne (eller hur man ska säga) fyller mig med sorg. Kanske kan hennes namn graveras vid mitt ändå? Jag vet inte. När det gäller den faktiska evigheten (om den finns) gissar jag att världsmakterna har någon snillrikt system att hantera såna här situationer. Det är ju knappast första gången två älskande dör ifrån varandra.
Det här var det mest romantiska jag har läst på Flashback💔
Du, det har hänt flera gånger att folk som fått dödliga, tidsbestämda diagnoser har överlevt väldigt länge, flera gånger om vad läkare har uppskattat. Det har också hänt att plötsliga genombrott sker på medicinfronten, plötsligt knäcker någon forskare en ”kod”, en upptäckt görs, en medicin kombineras med en annan och blir mer än ett plus ett.
Jag ber för dig och ditt välmående!
(För övrigt får flera urnor plats i samma gravsättning. Ni kan vila där alla tre. Hon älskar dig och hon kanske älskar även en annan i framtiden. När hon är död är tid irrelevant och hon vill säkert ha bägge män bredvid sig i evigheten, även om du i denna värld skulle vara ett minne årtionde tillbaka i tiden.)
Senast redigerad av cleovarnamnet 2021-09-03 kl. 19:37.
Citera
2021-09-03, 19:32
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Har storgråtit vissa specifika dagar, oftast i samband med att nya dåliga nyheter levererats. Gråtit när jag berättat för mina föräldrar att det hela tycks vara ännu värre än vi trott och så. Samma sak när jag berättat för mig fru förstås (hon har pga besöksförbud/corona oftast inte fått vara med när jag träffat läkare på sjukhuset och därför har hon inte fått höra beskeden samtidigt som jag). Går dock inte smågråter så mycket om dagarna.

Blev rörd och grät en skvätt när min bror berättade att han vill göra en tatuering till minne av mig och bad om en figur jag ritat han kunde ha som motiv.

Hur känns det att en annan man kommer glida in i din fru inom 1-2 år?
Citera
2021-09-03, 19:45
Medlem
Citat:
Tack! Ej heller gudstroende tyvärr. Hade kanske kunnat vara en tröst annars.

Lyssna ”The supernatural is natural” varje dag, många ggr, be mycket, stark vilja vinner. Believe that miracle happens.
Citera
2021-09-03, 20:56
Medlem
Citat:
Cancern upptäcktes genom röntgen (först ultraljud sedan sån där skiktröntgen när man ligger i ej högljudd och klaustrofobisk tub. För att säkerställa att det verkligen handlade om tjocktarmscancer gjorde jag även en koloskopi.

Lurigt nog har jag varken innan eller efter diagnos haft några påtagligt avvikande avföringsmönster. Däremot har jag tappat en del i vikt under året, 12-13 kg ungefär. Innan diagnos hade jag inte tappat i vikt, vilket får mig att tro att det åtminstone delvis är behandlingen som ligger bakom.
Hej igen tänkte fråga hur det är med aptit på mat och även om du hade dålig aptit på mat före diagnosen???
Citera
2021-09-03, 21:01
Medlem
Det kanske kan hjälpa lite med att äta så lite kolhydrater som möjligt om det skulle hjälpa till. Eftersom man man har hört att cancer växer mycket av kolhydrater och socker bara en liten tanke på dig.
Citera
2021-09-03, 21:13
Medlem
Besticks avatar
Sorglig tråd! Beklagar!

Du verkar så genuint positiv och "glad" (i brist på bättre ord under rådande omständigheter). Hoppas du kommer till paradiset!
Citera
2021-09-03, 21:15
Medlem
udons avatar
Tråkigt att höra TS . Jag hoppas att det här inte är ännu en fejktråd från vår ”sjuke” användare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in