Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-04, 19:53
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Du är är en sann inspiration. Att acceptera döden är det modigaste någon kan göra, och vi alla behöver göra det, förr eller senare.. Men få finner acceptans.

Dessutom delar du med dig av det här, helt otroligt.

Tack, och lycka till med övergången! Vi lever i en värld som inte låtsas om döden, det är befriande när något delar med sig öppen om den.

Tack! Jag blir jätteglad (och överraskad) över att höra att min hållning kan skänka inspiration till andra. Som sagt, tack att du delger detta
Citera
2021-09-04, 19:54
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars
Har du funderat på vad du ska ha på din gravsten eller hur du ska bli begraven?

Jag har funderat en del men har inget färdigt svar. Börjar väl bli dags att ta tag i det på allvar snart.
Citera
2021-09-04, 19:55
Medlem
Prettylittleheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Märkte jag med när jag började gå ut och gå för rehabilitering. Jag tappade 26 kilo när jag var sjuk så jag var otroligt svag, alla muskler nästan försvann så jag behövde röra på mig så mycket som möjligt för att träna upp min styrka.
Vänner man mötte då tittade åt ett annat håll och även släktingar drog sig undan precis som cancer är smittsamt.
Tråkigt att du fick vara med om det. Ja, man är ju samma person även när man är sjuk.
Kanske har de levt väldigt förskonade liv, utan sjukdom eller svårigheter nära inpå. De vet inte hur de ska bete sig, det blir en panikreaktion i stunden och istället för att hantera den känslan ignorerar man den helt. Måste vara jobbigt.

Ett enkelt hej hade väl räckt, eller något i stil med "för jävligt det här", ungefär som ts skrev, sen behöver man inte gå in på sjukdomsbiten djupare än så om man känner att man inte klarar av det. Hade förmodligen känts bättre för de själva och säkerligen för den som är sjuk. Å andra sidan, att gå över på andra sidan gatan och försvinna helt, är enligt mig smitarmentalitet/smitarpersoner ...som man antagligen klarar sig bäst utan ändå.
Citera
2021-09-04, 19:58
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyckelbarnen
1. Vad gör du på flashback om du snart ska dö? Inga planer på att skita i allt tråkigt och passa på att göra massa roliga saker och njuta av livet?

2. Vad ska du göra av dina pengar? Om du har några alltså.

1. Att skriva i denna tråd känns både roligt och meningsfullt för mig.

2. Har ett litet kapital. En del lever jag och frugan upp men det mesta vill jag ska finnas kvar till henne så hon kan fortsätta leva med bibehållen levnadsstandard.
Citera
2021-09-04, 19:59
Medlem
Prettylittleheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Jag tycker du verkar varit en exemplarisk vän för din sjuka kamrat. Tycker inte du ska älta vad du kunnat göra annorlunda. Du var där - det är vad som räknas. Att ni tappade er täta kontakt i slutet är förstås sorgligt men kanske var det inget du kunde göra något åt. Var glad över att du i dag kan minnas henne i ljus och inte i sista tidens mörker.
Fint, tack. Jag tar till mig dina ord.
Citera
2021-09-04, 20:00
Medlem
Hur upplever du att vården varit, har de stöttat dig? Jag vet att cancer och de som drabbas av
andra allvarliga åkommor som stroke, hjärtinfarkt kan få tala med en psykolog.
Citera
2021-09-04, 20:00
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badsaltad
1. Är du rädd för döden?
2. Vad ångrar du mest?
3. Vad är det bästa som har hänt dig?
4. Hur många har du haft sex med?
5. Har pingviner knän?
6. Kan du swisha mig 500 spänn?

Mycket tråkigt att höra om din situation, jag beklagar innerligt. Jag hoppas du får njuta resten av din tid och ta inte fråga 3-6 på allvar, ville mest lätta på stämningen.

Svarar lite kort här, mer fylliga svar finns längre bak i tråden.

1. Nej, inte för döden men däremot för det lidande som kan leda upp till den.
2. Jag har inget stort jag ångrar, skönt nog. Kan faktiskt inte svara bättre på frågan.
3. Min fru, tveklöst.
4-6: Hihihi...
Citera
2021-09-04, 20:05
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospell11
Låt mig gissa, du har ätit väldigt mycket kött under ditt liv? Spec råare varianter, det är huvudorsaken till din diagnos , oavsett va dina läkare säger, och hade du varit lite mer öppensinnad och provat ex cbd olja och andra sätt att neutralisera kroppens PH hade du nog haft en chans att besegra detta då alla kroppsliga problem uppstår i en sur miljö, spec cancer,
Oavsett väldigt tragiskt ändå, lycka till och försök hitta gud är mitt tips

Min fråga: vilka skador kommer ta död på dig enligt dina läkare, är det andningen med metastasen i lungan eller inre blödningar eller blodförgiftad pga av skadad lever/tarm ? eller annat?

Har inte ätit påtagligt mycket kött i mitt liv. Var vegetarian i ungdomen och har i vuxen ålder mest ätit vegatariskt när jag lagat själv. Dock gärna kött på restaurang (tycker om bra kött!). Gillar dock charkprodukter och har både en och två gånger köpt hem luftrorkat skinka eller liknande från hötorgshallen till att smaska på under helgerna. Jag tror med det sagt uppriktigt du har fel i din diagnos om orsaken till att jag drabbats, men det kan ju göra detsamma.

Värst skada har jag enligt mina läkare av metastaserna i levern.
Citera
2021-09-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Gillar stadssemestrar generellt (även om bröllopsresan till Bali i slutet av 00-talet också var magisk). Min favoritstäder att besöka är nog London, Hong Kong och München. Mest överskattat finner jag New York. Varit där två gånger man aldrig fastnat för staden.

Får jag bara välja en stad så blir det faktiskt London. Världens bästa cocktail-scen i mitt tycke och sannolikt Europas bästa utbud av restauranger (Paris kanske undantaget).

Stad jag inte besökt men skulle rest till om tid fanns: Tokyo.

Tack för svar! Måste också fråga om restauranger, dina favoriter som du besökt och som du skulle vilja/kommer att besöka?
Citera
2021-09-04, 20:11
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickedpedia
Beklagar verkligen din situation och önskar dig all lycka på din resa. Du verkar väldigt sund i ditt tankesätt och jag blev väldigt intresserad av dina tankar kring tid.

Vill berätta att jag för några år sedan förlorade ett högt älskat syskon i cancer. För att hantera sorgen så bestämde jag mig för att börja meditera. Pluggade vid den tiden så jag kunde ligga ner flera timmar om dagen. Låg bara rakt upp och ner på sängen med slutna ögon och försökte stänga ute alla sinnens intryck för att se vad som händer när man är med sig själv i mörkret och när man tappar kontakten med kroppen. Efter ungefär tre månaders intensiva försök så händer något. Plötsligt, mitt i en meditation, upplever jag mig vara utanför kroppen. Jag har under hela mitt liv haft väldigt lätt för att komma ihåg mina drömmar och vet att detta inte var en dröm. Det var något helt annat. Upplevde att mitt medvetande var klarare på något sätt och jag hade i stunden helt förlorat kontakten med kroppen. En otroligt skön känsla av frihet. Det var inte alls skrämmande, jag var istället sjukt exalterad över det som hände. Det varade bara några sekunder innan jag plötsligt var tillbaka i kroppen igen. Det här har sedan dess hänt mig lite då och då. Både under meditation men även spontant. Har försökt öva på att få till så att jag ska kunna styra det själv, men det är väldigt svårt. Vet inte ens om det är möjligt. Och när man har jobb och barn att passa upp på så är det svårt att finna den koncentrationen som behövs. Vill med detta bara berätta att jag är öppen för att medvetandet kanske överlever den fysiska döden. Och då har du ingenting att frukta. Det kommer att bli bra. Jag är absolut inte religiös och försöker hitta förklaringar i vetenskapen. Tror dock att vi bara har skrapat på ytan än på detta område.

Tack att du delar med dig denna berättelse. Meditation är vädigt intressant och uppenbarligen något som gett människor mening och näring sedan förhistorisk tid.
Citera
2021-09-04, 20:14
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Då ber jag om ursäkt. Är bara jag som går igång när människor insinuerar att någon skulle ha gett upp eller inte gjort allt etc bara för att denne inte handlar på det sätt de själva tror de skulle göra.

OnT: Du skriver att du gillar krogbesök etc, har du tänkt ha nån ”sista fest” eller liknande tillsammans med vänner?
Har du planerat din begravning/vad som ska hända med din kropp efter döden och är det något du vill dela med dig av?

Jag förstår din frustration men jag tänker att detta är FB och att här får man låta tusen blommor blomma.

Jag fyller förtio inom kort och kommer då ha två fester, en för vänner och en för släkt och familj. Det blir lite avskedsfester kan man säga. Tror inte jag kommer ha något ytterligare efter det förutom begravningen så klart (som jag vill ska vara "generös").

Har inte börjat börjat planera begravningen i någon större detalj men har alltid tänkt att jag villl bli faktiskt begraven (kyrkligt) och inte inte kremerad. Detta gäller fortfarande och så lär det väl bli.
Citera
2021-09-04, 20:17
Medlem
http://se.figu.org/
Kolla upp billy meier - materialet
Såg din kommentar och om du vill ha svar på många frågor så finns det. om du berättar sanningen så.
Citat:
Jag känner också sorg över alla universums hemligheter jag hoppats få ta del av men som nu kommer förbli mysterier för mig:
Senast redigerad av HackForums 2021-09-04 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in