Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nja, oavsett vad som skett är det inte ovanligt för en "anklagad" att neka. Allt annat som sägs kan användas emot en etc etc

Det gäller även om man nekar
Citera
2021-09-11, 19:58
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
I så fall är de betydligt sämre journalister än t o m jag trodde.

Det är ju punkt 1 på listan över att kontrollera fakta från minst två oberoende källor

Fast sådana journalistiska regler gäller väl inte längre i Sverige

Förr fick man inte godkänt att publicera från ansvarig utgivare utan källkontroll

Jag menar bara att journalister kan fått från :säkra källor" att anklagelser riktats mot en person. Det betyder inte att de fått veta när själva händelserna ägt rum.
Citera
2021-09-11, 19:58
Medlem
Citat:
Nja, oavsett vad som skett är det inte ovanligt för en "anklagad" att neka. Allt annat som sägs kan användas emot en etc etc

Därav det populära "inga kommentarer"
Citera
2021-09-11, 19:59
Medlem
Citat:
Jag menar bara att journalister kan fått från :säkra källor" att anklagelser riktats mot en person. Det betyder inte att de fått veta när själva händelserna ägt rum.

Osedvanligt usla journalister om inte deras första frågor vore "Var, När, Hur"
Citera
2021-09-11, 20:01
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Därav det populära "inga kommentarer"

Just den repliken brukar dock inte mottas särskilt objektivt av åhörare. Tvärtom.
Citera
2021-09-11, 20:01
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Osedvanligt usla journalister om inte deras första frågor vore "Var, När, Hur"

Det är möjligt att källan inte kunde svara utförligt på de frågorna.
Citera
2021-09-11, 20:03
Medlem
Citat:
Det gäller även om man nekar

Det lilla jag kan om journalistik så är det i grunden faktiskt tänkt att vara ett slags seriöst yrke.

Förr fanns det ganska tydliga regler hur man skulle agera med källor.

Och rent skvaller ska helst inte framkomma utan några slags underbyggda fakta.

Bland de viktigaste fakta är att etablera någon slags trovärdig timeline och logik i källans "avslöjande"

Ganska lika polisutredning fast utan egentliga beviskrav. Men källans historia måste liksom hänga ihop logiskt och i tiden i alla fall. Så var det förr i alla fall
Citera
2021-09-11, 20:03
Medlem
Citat:
Det är möjligt att källan inte kunde svara utförligt på de frågorna.

Förr fick man då inte publicera
Citera
2021-09-11, 20:05
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Det lilla jag kan om journalistik så är det i grunden faktiskt tänkt att vara ett slags seriöst yrke.

Förr fanns det ganska tydliga regler hur man skulle agera med källor.

Och rent skvaller ska helst inte framkomma utan några slags underbyggda fakta.

Bland de viktigaste fakta är att etablera någon slags trovärdig timeline och logik i källans "avslöjande"

Ganska lika polisutredning fast utan egentliga beviskrav. Men källans historia måste liksom hänga ihop logiskt och i tiden i alla fall. Så var det förr i alla fall

Citat:
Förr fick man då inte publicera

Om detta bara hade varit skvaller hade det varit en sak. Men M's pressekreterare har ju bekräftat att en utredning inletts baserat på uppgifterna.
Citera
2021-09-11, 20:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

HB är en erfaren politiker. Han vet att man aldrig ljuger om sådant som pressen kanske kan gräva fram i morgon.
Citera
2021-09-11, 20:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Trovärdigheten är på Flashback är inte det minsta trovärdig hos någon varken från dig eller mig eller nån annan när det gäller spekulationer och det gäller alla trådar. Hela Flashback bygger ju på att få spekulera om saker och ting utan att behöva vara fakta.

Självfallet. Men det hindrar inte att vissa debattörer framstår som mer seriösa och trovärdiga än andra. För att ta ett konkret exempel så tyckte jag att moderaten från Skåne som påstod att det handlade om SMS gjorde ett mer trovärdigt intryck.
Citera
2021-09-11, 20:11
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
HB är en erfaren politiker. Han vet att man aldrig ljuger om sådant som pressen kanske kan gräva fram i morgon.

Om det nu är han dvs. Jag är inte övertygad än om det. Dock så kan man ju se det såhär: Om huvudmannen vet med säkerhet att han är rökt om allt grävs upp så att säg, så har denne inget att förlora på att neka och försöka med alla medel hindra att mer information om detta kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in