2021-09-13, 12:51
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alla biltillverkare har jobbat med och jobbar med frarstdssystem, att ka runt en racingbana helt oassisterad klarade BMW p 00 talet. Vilket r problemet, nr annan trafik saknas eller det gr att hlla koll p strningsmoment som kan uppkomma r 100 % autonom krning inget problem och har inte varit det p mnga r.
Problemet uppstr nr bilarna skall ut i trafiken och kunna hantera andra trafikanter, olika vder, ljus, vgbanor, hinder etc. det kar komplexiteten enormt. Att lyckas nstan jmt rcker inte, vilket r problemet.
Dremot lurar Musk investerare att Tesla minsann r klara, vilket inte r sant. Att Musk inte sttt till svars fr sitt robottaxi-pstende r symptomatiskt.

Om man tittar p utvecklingen senaste ret p fsd s r det som att se en krskoleelev ta krkort. Vi r nog vid uppkrning inom ett par lektioner kanske 10.1 eller 10.2.
Sen ska man ha ngot rs erfarenhet innan man r en bra frare.
Dr slutar en mnniskas inlrning. AI har inte den begrnsningen utan kommer bli lngt bttre n mnniskor med exponentiell inlrningskurva.

Du kan ocks se p denna och jmfra med t.ex 8.2 https://youtu.be/xbw2ZB0Lbk8

Kanske det mest uppenbara tekniksprnget sedan smarttelefonen.
Kp inte tesla om ni inte gillar dom men ta chansen att tjna pengar p detta p ngot stt. nskar er all lycka!
Citera
2021-09-13, 12:52
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag fredrar Teslas approach faktiskt. Sm uppdateringar ngra gnger i mnaden, och varje uppdatering r lite bttre n frra versionen. Du fr jmfra nya versionen med fregende version, inte tro att V10 r ett frdigt level5 system. Vi kan se Teslas framsteg, allt r tillgngligt p YouTube, jag gillar det.

Att dela ett klipp frn fretagets egna YouTube kanal sger inte s mycket. ven Tesla har en sdan video som visar felfri autopilot: https://www.youtube.com/watch?v=tlThdr3O5Qo
Men det lr man vl bara kunna gra s lnge det r ett lv 2-system? Skerhetskritiska system har normalt en dyr och rigors certifieringsprocess. Jag kan inte tnka mig att ett lv5-system fr ngon annan klassning n ASIL-D. Har man ngon listig plan fr att runda det?
Citera
2021-09-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Du fr det att lta s enkelt. "Det rcker att mappa dom tre strsta stderna" Som om det vore en enkel grej. P 12 r har Waymo lyckats mappa ett litet omrde i en liten stad med 250.000 invnare. Det r detta jag frsker f fram! Waymo r inte skalbar!
Nr du kper FSD p Teslas hemsida r dom vldigt tydliga med att den inte r frdig n. Tro det eller ej men alla Teslas kunder fljer inte Elon Musk p twitter. Sen r det en vldigt liten del av deras kunder som faktiskt har kpt FSD. Jag hade personligen inte kpt den n, och jag r en Elon/Tesla fan.
Fr jag det lta enkelt? Skulle det vara lttare att lra en dator kra bil p alla vrldens vgar? Det tog inte Waymo 12 r att mappa staden, varfr ska man brja mappa alla vrldens stder innan man r njd med prestandan i teststaden? Speciellt nr teknologin fr att gra detta blir billigare och bttre fr varje r.

Enligt underskningar har det slts FSD fr s mycket som 2 miljarder dollar, till 359 000 Teslor (https://insideevs.com/news/530307/su...fsd-take-rate/), i mina gon ett enda stort bedrgeri. Nu r det inte bara Tweets som har hintat om att FSD "snart r hr" utan det har Elon pratat om i bde media och shower, i efterhand lika serist som att ha en gubbe dansa i nylondrkt nr man ska presentera sin Tesla Bot..

Sen kper jag inte pstendet att Tesla gare inte skulle vara vl informerade om Elon Musks hittep, man kper inte en sparsamt utrustad bil med relativt dlig rckvidd gentemot hlften s dyra fossildrivna bilar om man inte r entusiast i ngon omfattning.
Citera
2021-09-13, 13:14
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
... men ta chansen att tjna pengar p detta p ngot stt.

Will do
Frr eller senare kommer detta vara ett bra alternativ fr att, precis som du sger, tjna pengar p detta.
Citera
2021-09-13, 13:16
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Men det lr man vl bara kunna gra s lnge det r ett lv 2-system? Skerhetskritiska system har normalt en dyr och rigors certifieringsprocess. Jag kan inte tnka mig att ett lv5-system fr ngon annan klassning n ASIL-D. Har man ngon listig plan fr att runda det?

Detta tycker jag r intressant.
Jag kan inget om certifierings-processer.
Tror du att Tesla kommer f problem med godknnandet av systemet pga bristande hrdvara eller vad tror du kommer leda till problem i certifierings-processen?
Citera
2021-09-13, 13:20
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Tror du att Tesla kommer f problem med godknnandet av systemet pga bristande hrdvara eller vad tror du kommer leda till problem i certifierings-processen?

Det r osannolikt att Teslas nuvarande FSD hrdvara kommer rcka fr lvl 4 eller lvl 5. S certifieringen r ett icke-problem, egentligen, ven om det r ett problem.
Dessutom har Waymo m.fl. sagt att lvl 5 r rakt ut omjligt med dagens teknologi.
Citera
2021-09-13, 13:28
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Will do
Frr eller senare kommer detta vara ett bra alternativ fr att, precis som du sger, tjna pengar p detta.

Har du ngon plan som du redan idag tnker att du ska stta i verket nr rtt tidpunkt kommer?
Kineserna brukar ju inte vara frst p bollen men snabba p att komma ikapp.
Jag kpte Nio p introduktion och slde sedan p typ 3$, ngot som tyder p att Kinesiska biltillverkare r rtt positionerade? Chiptillverkarna? WW kanske. Who knows
Citera
2021-09-13, 13:30
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Det r mer en reflektion ver hur man jobbar. Det hr med agil utveckling som mjukvarubranschen lskar gr lite stick i stv med hur man jobbar med skerhetskritiska system som r tungrodda (by design). Det r klart att man kan jobba med sm iterationer ven fr ett ASIL-D system, men det kommer kosta mycket pengar, svida man inte har ngot ess i skjortrmen.

Det som skulle kunna ge problem r det hr med neurala ntverk. Jag br understryka att jag inte har ngon praktisk erfarenhet av det, men jag har lite svrt att se hur man kan testa allt, vilket fr mig att tro att man isf certifierar det p ungefr samma stt som kompilatorer. Ngot jag inte heller har ngon erfarenhet av, jag vet bara att det r extra bkigt, tidskrvande och dyrt. Nu kr vl s gott som alla neurala ntverk s det r ju ingenting unikt fr just Tesla.

Summa summarum misstnker jag att uppdateringarna fr FSD:n kommer komma mer sllan s fort systemet gr live p riktigt.
Citera
2021-09-13, 13:46
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fr jag det lta enkelt? Skulle det vara lttare att lra en dator kra bil p alla vrldens vgar? Det tog inte Waymo 12 r att mappa staden, varfr ska man brja mappa alla vrldens stder innan man r njd med prestandan i teststaden? Speciellt nr teknologin fr att gra detta blir billigare och bttre fr varje r.

Enligt underskningar har det slts FSD fr s mycket som 2 miljarder dollar, till 359 000 Teslor (https://insideevs.com/news/530307/su...fsd-take-rate/), i mina gon ett enda stort bedrgeri. Nu r det inte bara Tweets som har hintat om att FSD "snart r hr" utan det har Elon pratat om i bde media och shower, i efterhand lika serist som att ha en gubbe dansa i nylondrkt nr man ska presentera sin Tesla Bot..

Sen kper jag inte pstendet att Tesla gare inte skulle vara vl informerade om Elon Musks hittep, man kper inte en sparsamt utrustad bil med relativt dlig rckvidd gentemot hlften s dyra fossildrivna bilar om man inte r entusiast i ngon omfattning.
Du frklarar fortfarande inte hur Waymo ska bli lnsam. Det var det jag ville diskutera frmst. Jag vet redan hur ni bjrnar knner fr FSD.
Citera
2021-09-13, 13:46
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Har du ngon plan som du redan idag tnker att du ska stta i verket nr rtt tidpunkt kommer?
Kineserna brukar ju inte vara frst p bollen men snabba p att komma ikapp.
Jag kpte Nio p introduktion och slde sedan p typ 3$, ngot som tyder p att Kinesiska biltillverkare r rtt positionerade? Chiptillverkarna? WW kanske. Who knows

Jag har redan tagit en bevakningsposition i microstorlek. Jag vet nnu inte nr rtt lge r, men kommer nog brja ka kortpositionen successivt. En kortposition i Tesla r Michael Burrys (knd frn the Big Short) strsta innehav. En halv miljard USD p att korta Tesla har han redan tagit.

Teslas vrdering verkar vara baserad p frhoppningar. Folk yrar om att Tesla kommer vrldens strsta biltillverkare, att Tesla har bst FSD, att Teslas batterier r verlgset bsta, att Tesla kommer vara i srklass mest lnsamma bilfretaget osv osv osv. Det finns f eller inga belgg fr dessa pstenden.

Tesla r p mnga stt ett enastende bilfretag.
Men inga trd vxer till himlen.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-13 kl. 13:57.
Citera
2021-09-13, 13:52
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nu r ju denna lilla stad deras sandlda. Konceptet med sandlda hittar man i all slags mjukvaru utveckling och r ett avgrnsat och isolerat stlle dr man experimenterar, utvecklar och testar. Nr man tycker allt funkar s rullar man ut det till allmnheten. Det r inte s att Waymo bara lyckats mappa ett litet omrde p 12 r. De hller sig i sandldan tills de ftt till allt ssom de vill (bde processer fr mappning och AI bitarna). Kontrollerat och snyggt.
Jo, jag fattar det. Men det ndrar fortfarande inte att det tagit 12 r. ven om dom expanderar till San Francisco, som tydligen r p gng, s ser jag inte hur dom ska bli lnsamma. Dom bara brnner pengar. Det vrsta r att ven nr dom lyckats mappa en stor stad, s r jobbet inte klart. Vgar ndras hela tiden, ska dom hlla p mappa upp varje stad s kommer intkterna aldrig tcka upp fr utgifterna.
Bara s alla vet, jag r ingen Waymo-hatare, jag blev faktiskt imponerad ver hur bra den krde i sin sandlda, jag ser bara inte hur dom ska bli lnsamma och skala upp.
Citera
2021-09-13, 14:01
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Som jag frsttt det s bryr sig inte Tesla om att anska om level 3 eller 4. Dom kommer pst att det r level2 tills den r frdig, d level2 inte ger ansvaret fr olyckor p Tesla.

Nr Tesla kan bevisa att mjukvaran r skrare n mnniskor, genom att rkna p olyckor per mil, frst d kommer dom anska om hgre n level2.

Jag tror inte robottaxi kommer komma p mnga r, jag tror dock att nr FSD slpps ur beta-stadiet s kommer mnga kunder vlja att prenumerera p tjnsten, vilket kommer ge stora intkter till Tesla, det r det jag bryr mig mest om eftersom jag frmst r en investerare och kollar p siffrorna, jag tror inte p allt Elon sger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in