Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-14, 22:59
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Elpriserna är väldigt höga i hela Europa verkar det som och Sverige har relativt låga priser jämfört med tex Tyskland.
det är för att vind- och solkraft ökade kostnaderna för el i Tyskland med ca 700%. För vissa fattiga i Tyskland får man välja om man ska äta eller ha el. Det är det samhället liberalerna i Californien vill ha, och det är det som MP vill ha.
Citera
2021-09-14, 23:13
Medlem
nä, köpa av tyskarna kan vi nog glömma?

"Germany is the biggest producer of green electricity in Europe. The nation is culling a quarter of coal and nuclear capacity next year, a gap it will need to plug. Instead of building a huge fleet of batteries, Germany plans to rely more on more its neighbors, importing power along huge cables."

https://www.bloomberg.com/news/artic...est-power-grid
Citera
2021-09-14, 23:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?
Elpriset vill jag inte tänka på när alla blivit lurade till att köpa elbil då efterfrågan blir högre ,husen i dag värms med värmepumpar som går på el, det är efterfrågan som gör att priserna går upp tänk en eluppvärmd villa, klockan är 16.15 gubben kommer hem sätter elbilen på laddning tanten lagar mat på spisen, koddarna leker med dataspel, gubben vill duscha innan maten och laddar tvättmaskin. Bostads området är 200 hus 104 hus gör lika dant samma tid, ute är det -12 och blåser popp så blir det svart och strömmen försvinner på grund av överbelastning.
Dom gräver ner bättre grejer som klarar leverera ström utan problem men för att få in den kostnaden höjs den fasta kostnaden .bli inte förvånad om det blir 300% högre elpris

Ointressant men jag bor på landet och värmer hus och verkstad med ved och spillolja, el gör jag själv men det är bara 12 volt så jag klarar belysning och pumparna till få dricksvatten ur brunn och få runt vattnet i elementen jag är nöjd med det men det skulle aldrig ha funkat för dom som bor i städerna och i exempelvis i ett höghus vad har dom för planer och lösningar när strömmen försvinner vintertid? Detta är inte frågan om det händer det är frågan om när det händer och det blir troligen i större städer i stora Bostads område vi är några som diskutera det länge men nu känner jag att jag ska skriva detta tack för att ni läst om det var intressant är det Ointressant och ni tycker jag är en gnällfisk och har fel, läs inte tack för orden
Citera
2021-09-15, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Helt i onödan?, immigrantcirkusen kostar på.
Kostar att vara humanitär stormakt.

Kostar att låtsas vara en humanitär stormakt.
Citera
2021-09-15, 01:54
Medlem
Citat:
Snittpriset på elbörsen var;
juni
35,03 2019
34,88 2020
51,20 2021
juli
46,09 2019
18,85 2020
70,17 2021
augusti
49,63 2019
45,86 2020
78,73 2021

September för 2021 ser ut ungefär som augusti 2021. Men jag tror knappast att elpriset ökar med runt 70-80% pga att vi börjat köra mer elbil
Kärnkraften då?
Citera
2021-09-15, 02:14
Medlem
fermions avatar
Vi gick från planerad tillräcklig produktion med (noll CO2-utsläpp) 50% kärnkraft och 50% vattenkraft, som gav billig el i rätt mängd till massiv utbyggnad av oplanerad vindkraft som sänkte sitt eget pris.
MP och resten av förstörarna ser kärnkraft som det stora onda och har fått till nedläggning ( "av ekonomiska skäl"), och vindkraftsägarna vill tjäna pengar. Nu har vi dessutom fått kablar på plats ( inom några dagar ännu en från Norge till Storbritannien) där man kan sälja till Tysklandspris.
Den perfekta stormen helt enkelt. Ni lyssnade inte på sanningssägarna - trodde kanske att producenterna ( Vattenfall, Fortum, Uniper...) skulle säga ifrån - varför det? De tjänar otroligt på detta och DU betalar.
Snart skall du betala en tredje gång för sol"kraften" också...
Senast redigerad av fermion 2021-09-15 kl. 02:16.
Citera
2021-09-15, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Vi gick från planerad tillräcklig produktion med (noll CO2-utsläpp) 50% kärnkraft och 50% vattenkraft, som gav billig el i rätt mängd till massiv utbyggnad av oplanerad vindkraft som sänkte sitt eget pris.
MP och resten av förstörarna ser kärnkraft som det stora onda och har fått till nedläggning ( "av ekonomiska skäl"), och vindkraftsägarna vill tjäna pengar. Nu har vi dessutom fått kablar på plats ( inom några dagar ännu en från Norge till Storbritannien) där man kan sälja till Tysklandspris.
Den perfekta stormen helt enkelt. Ni lyssnade inte på sanningssägarna - trodde kanske att producenterna ( Vattenfall, Fortum, Uniper...) skulle säga ifrån - varför det? De tjänar otroligt på detta och DU betalar.
Snart skall du betala en tredje gång för sol"kraften" också...

Elpriset är ett bra medel att reglera inflationen. Frågar du mig är det precis det som händer nu, runt om hela europa. Om jag inte missminner mig kostade elen i Spanien 11kr/kwh i mitten av juli. Allt var pga, såklart, värmeböljan, vilket jag har svårt att tro på är hela sanningen.

Vad hade hänt om hela världen hade fått gratis energi? Ekonomin hade kollapsat. Om några år när 80% av Sveriges villor satt upp solceller på taket, då kommer du får betala elbolagen för att göra dig av med överskottselen, då de kommer hävda att de inte behöver den.

Det som händer nu är precis som du säger, den perfekta stormen. De extrema elpriserna är här för att stanna.
Citera
2021-09-15, 07:21
Medlem
Citat:
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

För mig har kärnkraft varit en nobrainer sedan flera år tillbaka. Köp aktier i de bolagen, de kommer att öka framöver. Vi är behov av tillförlitlig elförsörjning.
Citera
2021-09-15, 07:29
Medlem
Citat:

Oljekrafftverkerket som dom kör hela tiden nu drar 70 ton olja i timmen per block..... Grattis mp galningar....
5
Senast redigerad av filip60 2021-09-15 kl. 07:31.
Citera
2021-09-15, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
För mig har kärnkraft varit en nobrainer sedan flera år tillbaka. Köp aktier i de bolagen, de kommer att öka framöver. Vi är behov av tillförlitlig elförsörjning.

Politikerna kommer inte att lyssna på det örat. Däremot finns ju utländska aktörer som sysslar med det i andra länder. Det kan vara intressant om de får smälla upp ett par stycken i ett svep som man gjorde i Frankrike. Jag tror mer på att lägga pengarna i olika typer av reglerkraft och energilagring. Kommer bli en rejäl boom med det framöver.
Citera
2021-09-15, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Politikerna kommer inte att lyssna på det örat. Däremot finns ju utländska aktörer som sysslar med det i andra länder. Det kan vara intressant om de får smälla upp ett par stycken i ett svep som man gjorde i Frankrike. Jag tror mer på att lägga pengarna i olika typer av reglerkraft och energilagring. Kommer bli en rejäl boom med det framöver.

Vilka politiker syftar du på? Sverige är en liten del av världsekonomin. I andra länder där riktiga män styr, typ Kina, så ser man tlll sitt lands bästa och om kärnkraft är det, vilket jag är helt övertygad om att det är, så kommer det att införas och utvecklas.
Citera
2021-09-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Elpriset vill jag inte tänka på när alla blivit lurade till att köpa elbil då efterfrågan blir högre ,husen i dag värms med värmepumpar som går på el, det är efterfrågan som gör att priserna går upp tänk en eluppvärmd villa, klockan är 16.15 gubben kommer hem sätter elbilen på laddning tanten lagar mat på spisen, koddarna leker med dataspel, gubben vill duscha innan maten och laddar tvättmaskin. Bostads området är 200 hus 104 hus gör lika dant samma tid, ute är det -12 och blåser popp så blir det svart och strömmen försvinner på grund av överbelastning.
Dom gräver ner bättre grejer som klarar leverera ström utan problem men för att få in den kostnaden höjs den fasta kostnaden .bli inte förvånad om det blir 300% högre elpris

Ointressant men jag bor på landet och värmer hus och verkstad med ved och spillolja, el gör jag själv men det är bara 12 volt så jag klarar belysning och pumparna till få dricksvatten ur brunn och få runt vattnet i elementen jag är nöjd med det men det skulle aldrig ha funkat för dom som bor i städerna och i exempelvis i ett höghus vad har dom för planer och lösningar när strömmen försvinner vintertid? Detta är inte frågan om det händer det är frågan om när det händer och det blir troligen i större städer i stora Bostads område vi är några som diskutera det länge men nu känner jag att jag ska skriva detta tack för att ni läst om det var intressant är det Ointressant och ni tycker jag är en gnällfisk och har fel, läs inte tack för orden
Det var nära att ske förra vintern, den här vintern kanske den miljöpartistiska elbristen verkligen visar sig.

Gud så jag ska skratta åt svenskarna från utlandet när elen går mitt i vintern och blattarna superkaosar i hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in