Citat:
Ursprungligen postat av
kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?
Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris
Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.
Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?
Elpriset vill jag inte tänka på när alla blivit lurade till att köpa elbil då efterfrågan blir högre ,husen i dag värms med värmepumpar som går på el, det är efterfrågan som gör att priserna går upp tänk en eluppvärmd villa, klockan är 16.15 gubben kommer hem sätter elbilen på laddning tanten lagar mat på spisen, koddarna leker med dataspel, gubben vill duscha innan maten och laddar tvättmaskin. Bostads området är 200 hus 104 hus gör lika dant samma tid, ute är det -12 och blåser popp så blir det svart och strömmen försvinner på grund av överbelastning.
Dom gräver ner bättre grejer som klarar leverera ström utan problem men för att få in den kostnaden höjs den fasta kostnaden .bli inte förvånad om det blir 300% högre elpris
Ointressant men jag bor på landet och värmer hus och verkstad med ved och spillolja, el gör jag själv men det är bara 12 volt så jag klarar belysning och pumparna till få dricksvatten ur brunn och få runt vattnet i elementen jag är nöjd med det men det skulle aldrig ha funkat för dom som bor i städerna och i exempelvis i ett höghus vad har dom för planer och lösningar när strömmen försvinner vintertid? Detta är inte frågan om det händer det är frågan om när det händer och det blir troligen i större städer i stora Bostads område vi är några som diskutera det länge men nu känner jag att jag ska skriva detta tack för att ni läst om det var intressant är det Ointressant och ni tycker jag är en gnällfisk och har fel, läs inte tack för orden