2021-09-17, 10:42
Medlem
Jag "har fr mig" att toaletten sitter i ett sidoutrymme i fren. Och det finns en skjutdrr, s utrymmet r avskiljt.

S i kupolen ser man inte toalettutrustningen. Men detta r bara vad som har fladdrat frbi nr jag studerat bilder s jag har ingen bra klla till det.

Bra id att gra en kupol. Det kommer skert att bli mnga resor med Crew Dragon ven fast Starship tar ver i framtiden.
Citera
2021-09-17, 13:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://twitter.com/inspiration4x/st...16982564696065

https://twitter.com/SpaceX/status/1438359359898066944

Vilken utsikt

Har dom slppt nn film inifrn kapseln n?
Citera
2021-09-17, 19:47
Medlem
wwrs avatar
Mnlandningen verkar vara skojeri dr skattebetalarna bara skall betala. Nu skall fyra fretag till bygga mnlandare. (Jag tror det varit med i trden lite grand, tidigare.)
Citat:
NASA is moving ahead with plans to bring competition into the development of landers for its Artemis Moon program. This week, the space agency said it had selected five US companies to conduct additional work toward refining lunar lander concepts to take astronauts down to the Moon's surface later this decade.

The combined value of the fixed-price awards is $146 million, and the work is to be completed during the next 15 months. The winning companies are:

Blue Origin Federation of Kent, Washington, $25.6 million
Dynetics of Huntsville, Alabama, $40.8 million
Lockheed Martin of Littleton, Colorado, $35.2 million
Northrop Grumman of Dulles, Virginia, $34.8 million
SpaceX of Hawthorne, California, $9.4 million
https://arstechnica.com/science/2021...ander-program/
Citera
2021-09-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mnlandningen verkar vara skojeri dr skattebetalarna bara skall betala. Nu skall fyra fretag till bygga mnlandare. (Jag tror det varit med i trden lite grand, tidigare.)

https://arstechnica.com/science/2021...ander-program/

Jag trodde redan man hade tvlat om bsta konceptet och att SpaceX vann. Jag r faktiskt frvirrad. Hr fr SpaceX mindre pengar n vriga men man har kanske beaktat tidigare utbetalning om 300 miljoner dollars.
15 mnaders utvecklingstid lter ocks skumt, men alla tvlande r skert lngt komna i sina studier i datorerna.
Citera
2021-09-17, 22:01
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Mnlandningen verkar vara skojeri dr skattebetalarna bara skall betala. Nu skall fyra fretag till bygga mnlandare.

Skrev han och listade 5 fretag.

Men frutom det; olika fretag har olika roller. Dynetics har t.ex en landare som vann ett tidigare NASA-test, men ingen kapacitet att skjuta upp den utan mste samarbeta med nn. Enligt tidigare uppgifter var det med SLS.

SLS r ju i sig ett samarbete mellan massa parter: Boeing, Orbital ATK, Rocketdyne och Lockheed Martin om jag minns rtt. S det r iofs inte konstigt att flera fretag fr std.

Det som R mrkligt r att man verkar kra p 3 spr samtidigt (med 5 bidrag som kallades fr 4 ..). Det borde inte vara svrt att redan nu sga vem som skter uppskjutning, transport till mnen, mn-station i "low lunar orbit" och mnlandare. Istllet fr att hlla 3 olika spr vid liv.
Citera
2021-09-17, 22:38
Medlem
wwrs avatar
Mnprojektet verkar vara USA:s motsvarighet till EU. Det bara skyfflas in pengar i fretagen men ingen vet vad som sker.

Nu var det bild p en mnlandare frn Lockheed, trots att SpaceX vunnit upphandlingen.

Det enda som verkar skert r att ingen kommer att st p mnen 2024, vilket var planerat.
Citera
2021-09-17, 23:10
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Mnprojektet verkar vara USA:s motsvarighet till EU. Det bara skyfflas in pengar i fretagen men ingen vet vad som sker.

Undrar vilken man vill vlja? Landarna ser rtt .. outlandish ut, s att sga. Frn top left r det Dynetics, sedan Lockheed Martin, nertill frn vnster SpaceX och sedan Boeing.

Den enda som inte ser ut som nt snott av Tintin r imo den frsta, frn Dynetics.

https://i.postimg.cc/KjSkj8nD/Landers.png
Citera
2021-09-17, 23:35
Medlem
Den amerikanska byrkratin verkar vrre n ngonsin. Jag har hela tiden varit infrstdd med att NASA inte klarar en mnlandning 2024. I allra bsta fall blir det 2026. Men troligen frst 2028.

Som det knns nu vore det bst om SpaceX tar saken i egna hnder men d krvs att privata aktrer samarbetar och att investerare satsar.
Citera
2021-09-17, 23:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som det knns nu vore det bst om SpaceX tar saken i egna hnder men d krvs att privata aktrer samarbetar och att investerare satsar.

Jag skulle fredra nt annat n spacex, tbh. Musk r en kultist - inte hans fel, men hans fljare tenderar t fanatikerhllet. Jag vill inte blsa upp den ballongen.

Sjlvklart r det en del av anledningen till att NASA hller flera spr ppna. Det gjorde man inte p 60-talet, d gav man fretagen en bestllning och vnligt men bestmt sa "klart fre datum X". Det funkade d, det hade funkat nu - men SpaceX har lite av ett punggrepp p rymden just nu.

Jag ser ogrna att den ligger i hnderna p EN man.
Citera
2021-09-18, 02:52
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har dom slppt nn film inifrn kapseln n?
SpaceX har ngra minuter frn uppskjutningen, resten tror jag man behver ett Netflixabonnemang fr att se.

Citera
2021-09-18, 02:58
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Det finns ingenting som hindrar dig att ta reda p fakta, tvrtom jag tror mnga skulle uppmuntra dig att gra s.

I ditt fall s skulle jag nog ge till rd att du tar en paus frn dom sidor du vanligtvis besker, jag vet inte vilka dom r men du framstr allt som oftast som en konspirationsteoretiker.
Citera
2021-09-18, 03:02
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Och frn avdelningen ingen vet vad som sker, "Draft Programmatic Environmental Assessment for the SpaceX Starship/Super Heavy Launch Vehicle Program at the SpaceX Boca Chica Launch Site in Cameron County, Texas" insnt av SpaceX till FAA.

https://www.faa.gov/space/stakeholde...Boca_Chica.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in