Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-18, 17:37
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om det nu är så stabilt, varför fick jag då en varning från min elleverantör för några år sen om att det kunde bli tal om rullande bortkoppling av områden pga elbrist? en varning som jag senare ställt frågor om och fått svar om att risken fortfarande finns kvar.

Låter konstigt. Jag har bott i mitt hus nästan 20 år och kan inte komma ihåg att det varit ett enda strömavbrott. Rätt otroligt.

Helt klart är att vi badar i el, så mycket så vi har överskott även under dygnets allra mest belastade timmar, så vi kan sälja dyrt till Tysken, Dansken och Finnen (och Bellman )
Citera
2021-09-18, 18:04
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Låter konstigt. Jag har bott i mitt hus nästan 20 år och kan inte komma ihåg att det varit ett enda strömavbrott. Rätt otroligt.

Helt klart är att vi badar i el, så mycket så vi har överskott även under dygnets allra mest belastade timmar, så vi kan sälja dyrt till Tysken, Dansken och Finnen (och Bellman )

Dina förklaringar låter mer och mer som klena efterkonstruktioner av det politiska verklighetsförnekande slaget som kännetecknar ett särintresse av någon sort. Är du beredd att beskriva din speciella bias i frågan ? Eller har du något annat att säga till ditt försvar i frågan om din kompetens ? Dina inlägg beskriver tydligt att din avatar inte begriper varken samband eller konsekvens, och gör ingen ansats att ens vilja
Citera
2021-09-18, 18:16
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Dina förklaringar låter mer och mer som klena efterkonstruktioner av det politiska verklighetsförnekande slaget som kännetecknar ett särintresse av någon sort. Är du beredd att beskriva din speciella bias i frågan ? Eller har du något annat att säga till ditt försvar i frågan om din kompetens ? Dina inlägg beskriver tydligt att din avatar inte begriper varken samband eller konsekvens, och gör ingen ansats att ens vilja

Var det något i mitt inlägg som inte stämde (du kan ju inte veta om mitt hus).
Men stämmer det inte att vi har elöverskott alla dygnets timmar och säljer dyrt till alla länder runt oss förutom Norge?

Du är välkommen att utveckla vad det är du inte tycker stämmer.
Citera
2021-09-18, 19:02
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är en lösning som praktiseras i U-länder.

Överallt där marknaden styr. Precis som du nämnde i ett inlägg tidigare så nedreglerade Holmen sin produktion under någon förmiddag i vintras för man tyckte elen skulle bli för dyr.
Citera
2021-09-18, 19:11
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Ta det för vad det är, men enligt en företagare som jag har varit och hjälpt i veckan, så är det enligt honom en ombyggnad av ett större ställverk någonstans i västra sverige som ställer till det just nu,ska vara klart i slutet av månaden eller i början av nästa. Så håll ut gött folk och spar på tvätt och disk ett par veckor till.

Det har extremt liten inverkan.
Problemet är att det varit dåligt med vind i hela Europa, priserna på gas är rekordhöga och även kol eftersom man använt så mycket så utsläppsrätterna har blivit dyra.
Sveriges elpriser är som himmelriket jämfört med nere i Europa.
Citera
2021-09-18, 19:17
Medlem
lone stars avatar
Citat:
Kraftjätten varnar inför vintern: Kan uppstå akut elbrist i Sverige

Det drygt 50 år gamla oljekraftverket i Karlshamn och som normalt bara körs i när elsystemet hotas av kris har den senaste tiden producerat för fullt efter att elpriserna rusat till rekordnivåer.
Ägaren Uniper varnar för att marginalerna i elförsörjningen i södra Sverige är så små att störningar riskerar att utlösa akut effektbrist.
https://www.di.se/nyheter/kraftjatte...ist-i-sverige/ (betalartikel)

I love it Nu får vi se hur kapabel vår regering är
Citera
2021-09-18, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om det nu är så stabilt, varför fick jag då en varning från min elleverantör för några år sen om att det kunde bli tal om rullande bortkoppling av områden pga elbrist? en varning som jag senare ställt frågor om och fått svar om att risken fortfarande finns kvar.
Att det skulle ha varit av elbrist låter helt fel.

Däremot (eftersom det inte var tillfälligt under en reparation eller så) så lär det handla om att staten inte har ordnat tillräckligt transmission till området där du bor. Det kommer antagligen lösa sig med tiden såvida det inte är en obygd som staten inte vill kasta mer pengar på.
Citera
2021-09-18, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Bara för att andra länder har ännu sämre tillgång på el, innebär inte att Sveriges tillgång är bra.
Eftersom regionen Sverige kan ha en nettoexport så innebär det iaf att vi har bättre tillgång.
Eller hur?

Citat:
I alla länder där olika miljöpartier stoppat kärnkraften tvingas man nu elda med kol och olja.
Gäller det Danmark?
Citera
2021-09-18, 20:34
Bannlyst
Citat:
Det beror främst på att den socialdemokratiska regeringen inte gjorde tillräckligt för att stoppa nedläggningen av Ringhals 1 och 2.
Du behöver förklara varför priserna i Danmark, Tyskland, Polen, Finland mfl skulle bli lägre bara för att man tog beslut om att renovera upp Ringhals?

Citat:
För att klara välfärden i framtiden så måste svenska folket rösta på de politiker som vill bygga fler kärnkraftverk.
Hur ser den logiken ut?

Citat:
Vi kommer annars att få det elpris vi förtjänar
Hm, låter inte det önskvärt?
Snarare än ett hot.

Citat:
samtidigt som kineserna skrattar åt oss.
Hur i all världen blev kineserna inblandade.
Kan det vara så att du behöver gå om grundskolan. Iaf geografilektionerna.
Citera
2021-09-18, 20:53
Medlem
Yatsys avatar
Ygeman (S) uppger om och om igen att Sverige inte har någon elbrist. Landet exporterar till och med el kan man se. Men något verkar inte stämma iom med de höga elpriset till kunder och att regeringen startar upp oljeverket i landet.
Varför sker ingen granskning?
Citera
2021-09-18, 20:54
Medlem
Jag har skummat igenom tråden men i allt babbel har jag inte funnit någon annan som ger den ärliga förklaringen till varför el är dyr.

Bitcoin

Så enkelt är det. Idag är det oerhört mycket mer lönsamt för elproducenter att generera nya bitcoin med elenergin än att sälja elen till konsumenter. Det är av samma anledning totalt omöjligt att idag köpa de snabbaste grafikkorten många gånger. Den används i processen.

Kinesiska elproducenter har i vissa fall styrt om helt till bitcoin istället för att sälja till behov inom industri. Det här kommer ta död på hela resterande samhället om det får fortlöpa. Totalt jä*la hjärndött att låte detta gå så långt. Det driver upp priserna till vansinne. Ett förbud kommer att bli nödvändigt så småningom, men vi är långt ifrån där ännu.

Jag själv kollar frekvent efter att investera i småskalig vattenkraft och koppla bort från grid helt, samt endast producera bitcoins. Inga överföringsavgifter, ingen skatt och otroligt bra marginaler. Men det är vansinne att detta har bäring idag.
Citera
2021-09-18, 21:16
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Jag har skummat igenom tråden men i allt babbel har jag inte funnit någon annan som ger den ärliga förklaringen till varför el är dyr.

Bitcoin

Så enkelt är det. Idag är det oerhört mycket mer lönsamt för elproducenter att generera nya bitcoin med elenergin än att sälja elen till konsumenter. Det är av samma anledning totalt omöjligt att idag köpa de snabbaste grafikkorten många gånger. Den används i processen.

Kinesiska elproducenter har i vissa fall styrt om helt till bitcoin istället för att sälja till behov inom industri. Det här kommer ta död på hela resterande samhället om det får fortlöpa. Totalt jä*la hjärndött att låte detta gå så långt. Det driver upp priserna till vansinne. Ett förbud kommer att bli nödvändigt så småningom, men vi är långt ifrån där ännu.

Jag själv kollar frekvent efter att investera i småskalig vattenkraft och koppla bort från grid helt, samt endast producera bitcoins. Inga överföringsavgifter, ingen skatt och otroligt bra marginaler. Men det är vansinne att detta har bäring idag.
Hoppas du gömmer din byggnation väl, för du behöver flertalet tillstånd att producera el med vattenkraft, även i liten skala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in