Citat:
Ursprungligen postat av
Somenlitenpil
Håller helt med dig; märkligt. Min tanke är att det nu har uppdagats att han har haft hemliga handlingar och att han måste ha kommit över dessa under sin tid som anställd. Dvs. brottet begicks när han olovligen fick tag på handlingarna men han ertappades med dem först nu.
Jo men det är väl ganska självklart, eller det står ju snarare i klartext att brottet begicks för extremt många år sen.
Frågan jag ställde mig var det märkliga i att det ertappas just nu, så många år senare. Det är inte ett eller två år, utan ”typ” 8. Det är märkligt. Varför det tagit sådan tid. Vilket system är det som slår bakut just nu, efter så många år.
Men det kom ett svar enligt nedan som kanske är svaret på frågan.
Riktigt sjukt i så fall! Då kan man väl knappt kalla det brott. Inte hos allmänheten iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
AllarN
Rullgardinen har slagit upp för Försvarsmakten. Uppgifter som inte var hemliga kring 2013-2015 kan vara det idag. Då ska personer som hanterat dessa då icke hemliga uppgifterna ställas till ansvar för brott idag 2021 när bedömningen förändrats.
Sjukt men sant.
Men det låter också lite för orimligt för att vara sant? Med ett sådant system måste det vara mängder av folk som blir och blivit misstänka men också fällda för liknande brott?