Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-23, 17:13
Avstängd
knoevrulls avatar
SKRÄPO har gjort sig känt internationellt som en "underrättelsetjänst" som inte står kommissarie Clouseau lång efter. Ser du någon i en hotellfoaje bakom en tidning i lösskägg och lösnäsa så är det med största sannolikhet SKRÄPO som spanar. Det är på den nivån.

Men det bästa med dem ur USAs synvinkel är dock att de kan få dem att göra precis vad som helst, och ta skiten för det också om allt går snett.
Citera
2021-09-23, 17:22
Medlem
Att anställa invandrare till höga positioner är så naivt att man baxnar. Men att släppa in dem i Säpo eller försvaret är ju nästintill landsförräderi av dem som skött rekryteringen.
Men de såg det väl inte komma.
Citera
2021-09-23, 17:23
Medlem
Cornucopia spekulerar i att mannen misstänktes för senare spioneri, men vid husis upptäcktes hemliga handlingar från tidigare arbete. Att detta är ett sätt att få honom häktad och kanske även fälld för andra saker så småningom.
https://cornucopia.cornubot.se/2021/...myndighet.html
Citera
2021-09-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Långt ifrån allt är hemligt inom Försvaret och gissningsvis även inom SÄPO.

Enskilda uppgifter är sällan hemliga men lägger du ihop flera liknande uppgifter kan dom definitivt bli hemliga.
Ett exempel kan vara höga befäls arbetsresor för försvaret inom och utom Sverige. Om en general skall resa mellan Stockholm och Växjö en viss dag behöver det inte var hemligt men kartlägger du generalens resande under en månads tid till olika resmål kan det mycket väl vara en hemlig uppgift.

Den här liraren kan säkert ha haft ett projektledaruppdrag i ett IT-system som gett honom tillgång till uppgifter som sammantaget varit hemliga. Sen har han använt dom som exempel för att utveckla eller lösa problem i ett flöde och på så sätt spridit dom. Nu har försvaret gjort revison på de här projekten och då upptäckt spridningen av det hemliga materialet.
Nåt sånt kan jag tänka mig att det handlar om.
Skulle det verkligen klassas som ett grovt brott?
Sen har åklagaren kryssat rutan för att han riskerar undanröja bevis eller försvåra utredningen. Undrar om det inte rör något värre och medvetet?
Citera
2021-09-23, 17:32
Medlem
jugbandbluess avatar
vad får en person att riskera en relativt välbetald karriär för att gynna främmande makt? att några kineser eller ryssar viftar med pengar? inte troligt. att man har en övertygelse och en etnisk/religiös lojalitet med den främmande makten? betydligt mer troligt.

spioneri har blivit mycket mer etniskt bundet sedan murens fall. och etniska band blir väldigt framträdande i tider där ens eget folk är inbegripet i en kamp på liv och död. i det här fallet sammanfaller det påstådda brottet med de mest kritiska åren under det syriska inbördeskriget. iran blev direkt inblandade i juni 2013. shiamuslimer mördades urskillningslöst av först al-qaida och sedan av ISIS. och de senare vann mark under denna tid, till slut långt in i irak, där klappjakten fortsatte. sverige är en lydstat till USA, som under obama stödde "rebellerna" som mördade hans etniska/religiösa bröder.

inget ursäktande, bara spekulationer. personligen tycker jag att det är fullkomligt befängt att rekrytera utlänningar till SÄPO över huvud taget.
Citera
2021-09-23, 17:33
Medlem
LeveMonarkins avatar
Är det en slump att Kinas ambassadör idag hastigt och oväntat kallades hem? Lite suspekt tycker jag. Skulle inte förvåna om det är kineserna han jobbat för.

https://sverigesradio.se/artikel/kin...ador-i-sverige
Citera
2021-09-23, 17:33
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Bullshit. Ge mig ett enda exempel på där någon har dömts för att ha hanterat offentliga handlingar som sedan har hemligstämplats.

Jag har redan länkat till mål i Kristianstad. Att en viss antenn står på en viss plats som du kan se med egna ögon är en offentlig uppgift än idag. Att det skulle kunna röra ett skyddsobjekt bekräftar FM om du frågar, information som FMs sensorsystem kan du läsa om på FMs hemsida bland annat.
Citera
2021-09-23, 17:37
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej kan man inte.

Jo, en bra arikel finns här:
https://www.dn.se/sverige/expert-gra...t-i-forsvaret/

"Försvarsanläggningar som redovisades öppet för några år sedan kan i dag vara hemliga. Åtalen mot flera ”militärt överintresserade personer” väcker frågor om det skapas en gråzon där gränsen mellan lagligt och kriminellt blir oklar.

– Det som var hemligt i förrgår, och kunde vara öppet i går, kan vara hemligt i dag. Det skapar en stor osäkerhet om var gränsen går mellan icke-hemligt och hemligt, säger Wilhelm Agrell, professor emeritus i underrättelseanalys."
Citera
2021-09-23, 17:43
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Jo, en bra arikel finns här:
https://www.dn.se/sverige/expert-gra...t-i-forsvaret/

"Försvarsanläggningar som redovisades öppet för några år sedan kan i dag vara hemliga. Åtalen mot flera ”militärt överintresserade personer” väcker frågor om det skapas en gråzon där gränsen mellan lagligt och kriminellt blir oklar.

– Det som var hemligt i förrgår, och kunde vara öppet i går, kan vara hemligt i dag. Det skapar en stor osäkerhet om var gränsen går mellan icke-hemligt och hemligt, säger Wilhelm Agrell, professor emeritus i underrättelseanalys."

i dessa fall handlar det väl mycket om att om man börjar samanställa information om dessa platser så blir uppgiften plötsligt hemlig även om det inte nödvändigtvis är hemligt vart olika skyddsobjekt ligger
Citera
2021-09-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Och så var den raderad..

Fortfarande där, men tog en skärmdump för säkerhets skull om den skulle försvinna senare.

https://imgur.com/a/otlQxpm
Senast redigerad av HobbyGW 2021-09-23 kl. 17:51.
Citera
2021-09-23, 17:46
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Fortfarande där, men tog en skärmdump för säkerhets skull om den skulle försvinna senare.

https://imgur.com/a/otlQxpm

Mycket imponerande anställnings-CV inom en lång rad statliga myndigheter.
(det faktum i sig är en liten röd lampa som tänds)
Senast redigerad av docentdisciplin 2021-09-23 kl. 18:08.
Citera
2021-09-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeveMonarkin
Är det en slump att Kinas ambassadör idag hastigt och oväntat kallades hem? Lite suspekt tycker jag. Skulle inte förvåna om det är kineserna han jobbat för.

https://sverigesradio.se/artikel/kin...ador-i-sverige

Min första tanke när notisen kom. Hellre plocka hem honom än utsparkad som persona non grata? Sen kom jag på att regeringen består av sossar som aldrig skulle våga göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in