2021-06-15, 17:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Okej så det är okej att skjuta någon två gånger för att man vill separera?
Skönt att veta dina två cents i det här…

Det är inte separationen jag hugger på. Alla får separera när de vill - det är en mänsklig rättighet. Jag pratar fortfarande om husförsäljningen. Jag menar att bara en liten golddigger kan tänka sig att flytta in till en man, i HANS hus, utan att bidra med någonting - och sedan kräva fram en husförsäljning och överlämnade av halva summan till henne, efter så kort tids bekantskap. Efter ett 20-årigt äktenskap och en kull gemensamma barn som kvinnan vårdat och uppfostrat i huset, ser det förstås helt annorlunda ut. Och sedan finns det alla grader däremellan.

Enligt lagstiftningen som är default (alltså om inga papper finns skrivna) skulle hon inte ha fått ut en krona, eftersom de a) inte var gifta, b) sambolagen inte heller gällde eftersom han redan ägde huset när hon flyttade in i det och c) de hade bott ihop så kort tid. Både som sambo (och då är villkoret att man skaffat huset för gemensamt bruk och flyttat in tillsammans) och gifta måste man nämligen ha varit gifta/bott ihop i minst fem år, för att få ut halva värdet av huset. (Efter ett år kan man på en femtedel av hälften, efter två år två femtedelar av hälften o.s.v.). Observera även att hennes två barn sedan förr hade olika pappor...

Det är ALDRIG rätt att skjuta någon, men jag tycker som sagt att ovanstående ändå är förmildrande omständigheter, som borde ha förkortat strafflängden. Troligen satt det ett gäng tjocka feminister med lila hår i domstolen...
Citera
2021-06-15, 19:03
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte separationen jag hugger på. Alla får separera när de vill - det är en mänsklig rättighet. Jag pratar fortfarande om husförsäljningen. Jag menar att bara en liten golddigger kan tänka sig att flytta in till en man, i HANS hus, utan att bidra med någonting - och sedan kräva fram en husförsäljning och överlämnade av halva summan till henne, efter så kort tids bekantskap. Efter ett 20-årigt äktenskap och en kull gemensamma barn som kvinnan vårdat och uppfostrat i huset, ser det förstås helt annorlunda ut. Och sedan finns det alla grader däremellan.

Enligt lagstiftningen som är default (alltså om inga papper finns skrivna) skulle hon inte ha fått ut en krona, eftersom de a) inte var gifta, b) sambolagen inte heller gällde eftersom han redan ägde huset när hon flyttade in i det och c) de hade bott ihop så kort tid. Både som sambo (och då är villkoret att man skaffat huset för gemensamt bruk och flyttat in tillsammans) och gifta måste man nämligen ha varit gifta/bott ihop i minst fem år, för att få ut halva värdet av huset. (Efter ett år kan man på en femtedel av hälften, efter två år två femtedelar av hälften o.s.v.). Observera även att hennes två barn sedan förr hade olika pappor...

Det är ALDRIG rätt att skjuta någon, men jag tycker som sagt att ovanstående ändå är förmildrande omständigheter, som borde ha förkortat strafflängden. Troligen satt det ett gäng tjocka feminister med lila hår i domstolen...

Att han överlåter till henne är ju för att hon flyttar från sin hemstad. Klassiskt våldsbeteende, isolera sitt offer.
Citera
2021-06-15, 19:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Att han överlåter till henne är ju för att hon flyttar från sin hemstad. Klassiskt våldsbeteende, isolera sitt offer.

Hur tänker du då? Det skulle ju ha varit svårare för henne att lämna, om hon INTE hade kunnat få ut några pengar av honom.
Citera
2021-06-16, 06:44
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Dessa "förklaringar" som vissa så desperat försöker hitta kan mycket väl ha initierats av MP själv.

Eller så var det MP som frivilligt skrev över halva huset för att "knyta fast" henne hårdare. Kontrollerande svartsjuka män går väldigt ofta snabbt fram i förhållanden. Snabba på att flytta ihop, snabba på att skaffa barn, snabba på giftermål, snabba på att skaffa gemensamhet med den andra parten helt enkelt. Efter det så tvingas/förmås den andre att bryta kontakten med vänner och familj.

Jag har en ytligt bekant som beter sig just så och som fått besöksförbud av minst två kvinnor som periodvis tvingat gömma sig. Det konstigaste är att han aldrig frihetsberövats medan dessa kvinnor tvingas skaffa skyddad adress och under en period haft skyddat boende.

Jag förnekar inte att det finns kontrollerande män och kvinnor i samhället. Men att skänka en halv fastighet för att "knyta fast" sin partner övergår mitt förstånd.
Jag kan väl fortfarande göra slut bo i Enskede om jag äger en halv fastighet i norra hälsingland?
Att snabba sig att gifta sig är en annan sak. Eller skaffa gemensamma barn.
Citera
2021-06-16, 06:56
Medlem
Finns det FUP?
Citera
2021-06-19, 19:43
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Hur tänker du då? Det skulle ju ha varit svårare för henne att lämna, om hon INTE hade kunnat få ut några pengar av honom.

Fast hon sålde ju sitt hus! För att flytta dit. Han erbjöd henne halva sitt. Men ägde henne ensam i skogen.
Och sköt henne i huvudet när hon ville lämna.
Citera
2021-06-19, 21:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fast hon sålde ju sitt hus! För att flytta dit. Han erbjöd henne halva sitt. Men ägde henne ensam i skogen.
Och sköt henne i huvudet när hon ville lämna.

Menar du att hon hade gått in med pengar i huset, så att det bara var sina egna pengar hon skulle ha tagit ut igen, vid en husförsäljning? I så fall var det en annan sak. Men så har inte jag uppfattat det.
Citera
2021-06-22, 09:03
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Menar du att hon hade gått in med pengar i huset, så att det bara var sina egna pengar hon skulle ha tagit ut igen, vid en husförsäljning? I så fall var det en annan sak. Men så har inte jag uppfattat det.

För mig är det skitsamma. Man nördar inte någon oavsett skäl. Då är man hyfsat sjuk i huvudet.
Citera
2021-07-30, 19:53
Medlem
Lång tid förflutit sen jag senast kikade in på tråden.... jag följde rättegången live.

Allt jag uppfattade eller tolkade, är helt och hållet pesonligt, har ingen relation till någon part.

Domen är rättvis.Ingen snack om saken.. han ska inte komma ut inom 20 år, minst.

Så här ca 6 månader efter allt, så det enda som stör mig, är just vapenhanteringen,bevisbördan som försvaret åberopade, att det handlade om vådaskott.

Tror jag sagt det tidigare, att om snubben skjutit enbart ett skott, hade han varit fri. Även om han tryckte av skottet medvetet.

Jag har testat ett liknande vapen , Beretta 300/halvutomat. Kan laddas 2+1. Vapnet jag testade kanske inte ger samma utfall,som det riktiga mordvapnet. Men vem vet...beslagtagna vapnet kan komma ut på auktion på kronofogdens sida...och vem vet. Nån kanske kan ropa in den och göra dom riktiga testerna som inte gjordes inför rättegången.

Har denna sommar testat pålitligheten, vad det gäller säkring på vapnet, om vad som händer vid en stöt.
Det testade vapnet har en gummikappa på kolven. Så jag testa med att slå den lätt mot en stubbe.
Och vid en kraftig stöt, från ca 30 cm... går skottet av, fast säkringen sitter på.

Jag blev inte övertygad från vapenteknikerns vittnesmål,denne gav i Tingsrätten. Det verkar som man har provskjutit ett par skott, för att se om tomhylsorna har samma spår av slagstiftet. Ingen större genomgång om hur vapnet testats.
Heller inga frågor från försvaret angående detta.

Han sitter där han hör hemma, Men enbart av pga ett skott för mycket
Citera
2021-09-24, 10:20
Medlem
Soda Popinskys avatar
Nu ligger MPs hus ute för försäljning. https://www.hemnet.se/bostad/villa-3...android-mobile
Citera
2021-09-24, 10:36
Medlem
Citat:

Läs på om besittningsrätt.
Citera
2021-09-24, 10:40
Medlem
Citat:
Nej, det krävs mer för att försvara ett mord. Men jag tycker ändå, att man ska kunna leta förklaringar i hur offret har betett sig OCKSÅ. Annars kan man ju inte förstå mördaren och motivet, och man kan inte arbeta förebyggande mot brott. Jag vidhåller att det är fruktansvärt fult att efter en kort tids sammanlevnad, och inget gemensamt barn, försöka tvinga fram en försäljning av den andres hus, som han eller hon ägde och bodde i när man själv flyttade in där. Så gör man inte.

...och detta gäller för övrigt oavsett kön. Jag har - om du letar bland mina inlägg i den här tråden - tidigare skrivit om ett tyskt fall, där det var en medelålders kvinna som blev tokkär i en ung man. Mannen pressade henne att föra över HELA huset på honom - "annars är det inte förtroende och riktig kärlek" - i samband med vigseln. Strax därefter tog han ifrån henne nycklarna, sa åt henne att flytta, och lät sin jämnåriga älskarinna (som han varit tillsammans med hela tiden) flytta in. Och JA, jag hade förstått om hustrun hade skjutit honom i det läget. Till och med i magen.

Lära oss?!Hade han varit smart så hade han skrivit huset som enskild egendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in