Citat:
Det är inte separationen jag hugger på. Alla får separera när de vill - det är en mänsklig rättighet. Jag pratar fortfarande om husförsäljningen. Jag menar att bara en liten golddigger kan tänka sig att flytta in till en man, i HANS hus, utan att bidra med någonting - och sedan kräva fram en husförsäljning och överlämnade av halva summan till henne, efter så kort tids bekantskap. Efter ett 20-årigt äktenskap och en kull gemensamma barn som kvinnan vårdat och uppfostrat i huset, ser det förstås helt annorlunda ut. Och sedan finns det alla grader däremellan.
Enligt lagstiftningen som är default (alltså om inga papper finns skrivna) skulle hon inte ha fått ut en krona, eftersom de a) inte var gifta, b) sambolagen inte heller gällde eftersom han redan ägde huset när hon flyttade in i det och c) de hade bott ihop så kort tid. Både som sambo (och då är villkoret att man skaffat huset för gemensamt bruk och flyttat in tillsammans) och gifta måste man nämligen ha varit gifta/bott ihop i minst fem år, för att få ut halva värdet av huset. (Efter ett år kan man på en femtedel av hälften, efter två år två femtedelar av hälften o.s.v.). Observera även att hennes två barn sedan förr hade olika pappor...
Det är ALDRIG rätt att skjuta någon, men jag tycker som sagt att ovanstående ändå är förmildrande omständigheter, som borde ha förkortat strafflängden. Troligen satt det ett gäng tjocka feminister med lila hår i domstolen...