• 1
  • 2
2021-10-15, 18:43
Bannlyst
Om man skulle behöva tillstånd av polisen för att få ha en startpistol hemma vad är störst chans att få det?

Säga att man ska träna sin hund? Antar då att dom kollar upp om man har en hund och även om man är medlem i en hundklubb?

Säga att man ska spela in en kort film till Youtube?

Antar att allting kommer kolla upp? Jag ska inte ha den i kriminellt syfte, Då hade jag inte ansökt om tillstånd för den. Men jag vill inte ha en startpistol olagligt.
Citera
2021-10-15, 18:51
Medlem
arbeta hos polisen? vara straff-fri? Min farsa sköt pistol på måltavlor ibland, han var inte polis men arbetade hos dom.
Citera
2021-10-15, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tendielord
arbeta hos polisen? vara straff-fri? Min farsa sköt pistol på måltavlor ibland, han var inte polis men arbetade hos dom.

Straff fri är jag inte. Har fortkörning och Hot mot tjänsteman. Men vet inte om det kommer påverka.

Och nu är det en startpistol. Inte en Glock 17
Citera
2021-10-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Straff fri är jag inte. Har fortkörning och Hot mot tjänsteman. Men vet inte om det kommer påverka.

Du är nog körd i sverige, du måste köpa illegalt. Gör inget dåligt.

Köp ett luftgevär och ha lite roligt.
Citera
2021-10-15, 19:26
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Om man skulle behöva tillstånd av polisen för att få ha en startpistol hemma vad är störst chans att få det?

Säga att man ska träna sin hund? Antar då att dom kollar upp om man har en hund och även om man är medlem i en hundklubb?

Antar att allting kommer kolla upp? Jag ska inte ha den i kriminellt syfte, Då hade jag inte ansökt om tillstånd för den. Men jag vill inte ha en startpistol olagligt.

Friidrottsklubb är nog den enda vägen för en laglig klassisk startpistol. Fast även där börjar dom köra elektronisk pistol i dag. Skit i tillstånd och beställ en PAK från Tyskland och lite extra skott, minimal chans att det blir stoppat i tullen.
Citera
2021-10-15, 19:42
Medlem
Vaffan, startpistoler köpte man ju som fjortis på Hobbex utan problem, är det licens på dessa nuförtiden
Citera
2021-10-15, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Friidrottsklubb är nog den enda vägen för en laglig klassisk startpistol. Fast även där börjar dom köra elektronisk pistol i dag. Skit i tillstånd och beställ en PAK från Tyskland och lite extra skott, minimal chans att det blir stoppat i tullen.

Är väl samma straff att ha en startpistol utan tillstånd som att ha en riktig glock ?
Citera
2021-10-15, 19:52
Medlem
HRTs avatar
Citat:

Helt kört!
Kommer inte bevilja vapenlicens för startpistol med den bakgrunden
Citera
2021-10-15, 19:59
Medlem
Till hundträning finns skottränare som inte kräver licens, samma ammo som startpistolen.
Citera
2021-10-15, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Helt kört!
Kommer inte bevilja vapenlicens för startpistol med den bakgrunden

Skrev fortkörning . Inte kidnappning och mord
Citera
2021-10-15, 20:41
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Vaffan, startpistoler köpte man ju som fjortis på Hobbex utan problem, är det licens på dessa nuförtiden

Japp, only in Sweden...
Citera
2021-10-15, 21:11
Medlem
Puffes avatar
Citat:

Finns inte längre direkt legitima skäl i Sverige längre att få ha en startpistol.

Förr kunde du åtminstone få det om du var i en friidrotts förenings styrelse aktiv i att arrangera tävlingar osv.
Men tror de gått över till något annat nu.

Att du ska träna hunden blir bara fel...vad ska du som privatperson träna hunden med en startpistol för?
Är det för jakt så har du redan vapen...
Och för skydd så tränar du inte hunden själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in