Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-15, 17:33
Medlem
SOG är inherent involverade i uppdrag med hög till synnerligen hög säkerhetsklass, varför allmänheten sällan förstår dess viktklass eller får kännedom om dess bedrifter. (Och nej man ligger inte och bökar i buskage likt hemvärn eller vildsvin).

Nyligen släpptes i media att man deltagit i Op. 'Gallant Phoenix', där man tillsammans med amerikanska specialstyrkor spårat terrorstämplad cellaktivitet i mellanöstern. Den op:n har pågått i f-e-m år utan ett knyst i media - Det krävs inte mycket inlevelseförmåga för att förstå att det pågått och pågår - En Hel Del Annat - som inte läcks.

Svenska FRA har i interna dokument av NSA målats upp som en "synnerligen kompetent och tekniskt innovativ samarbetspartner" i samband med avancerad signalspaning på Ryssland (Op. 'Vinterljus'). Underrättelseinhämtning (även för signalspaning) kräver ibland fysisk manipulation av infrastruktur som nät och hårdvara:
Jag säger inte att SOG varit aktiva djupt inne i ryska enklaver för inhämtning - eller beredning av - inhämtning. Men jag säger att -OM- SOG varit djupt inne på rysk mark, så får allmänheten aldrig veta det.
CIA har egna specialops. (SAD), vill topphemliga KSI vara sämre? SOG..

Tro inte att Sverige näpet ser på i försvarsställning, likt en tös med kyskhetsbälte - nej, man vet hur man drar till med en välriktad pungspark också, mot en identifierad angripare..
Citera
2021-03-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
(Och nej man ligger inte och bökar i buskage likt hemvärn eller vildsvin).

Varför skulle de inte göra det? Tror du att SOG är så förträffligt att (de av fysiken givna) konventioner för maskering inte längre gäller för förbandet?

Visserligen ligger de inte och bokstavligt talat bökar i buskage, men det vill jag tro hemvärnet ej gör heller.

Specialförband består av individer som kan soldatkonstens grunder oerhört väl. Jag tror inte det var motsatsen du försökte implicera, men det bör poängteras att vara ute i fält är lika "svinigt" för en specialförbandsoperatör som för en hemvärnare, om inte mer i många situationer. Vi bör inte överglamorisera det.
Senast redigerad av NotRendered 2021-03-16 kl. 22:57.
Citera
2021-03-17, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotRendered
Varför skulle de inte göra det? Tror du att SOG är så förträffligt att (de av fysiken givna) konventioner för maskering inte längre gäller för förbandet?

Visserligen ligger de inte och bokstavligt talat bökar i buskage, men det vill jag tro hemvärnet ej gör heller.

Specialförband består av individer som kan soldatkonstens grunder oerhört väl. Jag tror inte det var motsatsen du försökte implicera, men det bör poängteras att vara ute i fält är lika "svinigt" för en specialförbandsoperatör som för en hemvärnare, om inte mer i många situationer. Vi bör inte överglamorisera det.

Du har rätt. Men det jag menade med att "de inte ligger och bökar i buskage", var mer att det de gör är allt annat än oviktigt - att det har tyngd och betydelse för riket, säkerhetspolitiskt och geostrategiskt. Och jag menar inte att förringa andra förband och resurser.
Sen klart man tumlar runt i urskog och vildmark, men också civilklätt v b beroende av uppdrag.

De enkla naturnära eller basala rutinerna är alltid av yttersta vikt.
Amiral William McRaven, tidigare befälhavare för US SOCOM, under vars befäl de flesta specialstyrkor lyder, brukade understryka vikten av att som SEAL bädda sin säng noggrant varje morgon:
"..-Because if you can't make the little things right, then you sure as hell can't get the big things right - and if your day turn out to be a disaster anyway, then you at least come home to a clean and neat bed to rest and regroup."
Citera
2021-03-17, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Towen
Du har rätt. Men det jag menade med att "de inte ligger och bökar i buskage", var mer att det de gör är allt annat än oviktigt - att det har tyngd och betydelse för riket, säkerhetspolitiskt och geostrategiskt. Och jag menar inte att förringa andra förband och resurser.
Sen klart man tumlar runt i urskog och vildmark, men också civilklätt v b beroende av uppdrag.

De enkla naturnära eller basala rutinerna är alltid av yttersta vikt.
Amiral William McRaven, tidigare befälhavare för US SOCOM, under vars befäl de flesta specialstyrkor lyder, brukade understryka vikten av att som SEAL bädda sin säng noggrant varje morgon:
"..-Because if you can't make the little things right, then you sure as hell can't get the big things right - and if your day turn out to be a disaster anyway, then you at least come home to a clean and neat bed to rest and regroup."

Ok, det är taget. Jag stör mig bara på de som verkar tror att bara för att någon bär en Ops-Core-hjälm så har deras förmågor plötsligt transcenderat det mänskliga. Inte för att jag tror många bokstavligen tror det, men många verkar tycka det rent implicit.
Citera
2021-03-20, 22:36
Medlem
kampfschwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Förutom då att NI har mycket mer kvalificerade uppgifter än "SOG". Du vet, göra saker som faktiskt gör skillnad för människor och inte ligga och böga sig ute i skogen och spana på en imaginär rysk fiende som aldrig kommer att dyka upp.
Ja för du vet ju garanterat sååå mycket om vad SOG sysslar med och vilka insatser de gör...
Citera
2021-03-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Finns det någon här som vet vad den officiella betydelsen/symbolismen bakom den sexuddiga stjärnan i ZOG:s, nej, jag menar SOG:s, vapen/emblem, står för? Gärna med underlag.

Ingen som vet?
Citera
2021-03-31, 08:57
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Ingen som vet?

Redan Wikipedia är din vän:
I förbandets heraldiska vapen ville man inte associera till rötterna i fallskärmsjägar-, spanings- och underrättelseförband. Efter en utdragen handläggning i Försvarets traditionsnämnd fastställdes vapnet 2011 med följande blasonering: I svart fält en sexuddig stjärna av silver i övre dexter hörn. Skölden krönt med kunglig krona och lagd över ett stolpvis ställt svärd av guld. Den asymmetriska kompositionen syftar på begreppet "asymmetrisk strid", och svärdet på att förbandet är försvarsmaktsgemensamt. Vapnet ska symbolisera förbandets förmåga att angripa olika problem, att arbeta med effektivitet och precision samt att verka dolt.

Förbandets fälttecken överlämnades den 30 januari 2015 av kung Carl XVI Gustaf. Det baseras på det heraldiska vapnet men har formen av en dragonfana: en svart tvåflikig duk med guldfrans och en sexuddig stjärna i övre hörnet närmast stången.

Utbildningstecknet, som bärs på uniformen av alla operatörer, består av en bevingad fornnordisk huggkniv (sax) med en asymmetriskt placerad sexuddig stjärna. Till uniformen hör även olivgrön basker med broderat baskermärke, det enda inom Försvarsmakten som inte är av metall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Särski...rationsgruppen
Det offentliga tillkännagivandet från 2011:
https://web.archive.org/web/20111106...aldiskt-vapen/
Och med tanke på din referens till the old ZOG conspiracy theory:
• Magen David, alltså Davidsstjärnan, är ett hexagram format av två trianglar.
Stjärnan i Särskilda Operationsgruppens vapen kan omöjligt utformas med två trianglar.
Förutom att stjärnan är sexuddig finns inga likheter.

• Lite som att jämföra stjärnan som infördes i svenskt uniformsreglemente av 1795
med stjärnan i US Air Force insignia. Båda är femuddiga, men där upphör likheterna.
Citera
2021-03-31, 18:51
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Redan Wikipedia är din vän:
I förbandets heraldiska vapen ville man inte associera till rötterna i fallskärmsjägar-, spanings- och underrättelseförband. Efter en utdragen handläggning i Försvarets traditionsnämnd fastställdes vapnet 2011 med följande blasonering: I svart fält en sexuddig stjärna av silver i övre dexter hörn. Skölden krönt med kunglig krona och lagd över ett stolpvis ställt svärd av guld. Den asymmetriska kompositionen syftar på begreppet "asymmetrisk strid", och svärdet på att förbandet är försvarsmaktsgemensamt. Vapnet ska symbolisera förbandets förmåga att angripa olika problem, att arbeta med effektivitet och precision samt att verka dolt.

Förbandets fälttecken överlämnades den 30 januari 2015 av kung Carl XVI Gustaf. Det baseras på det heraldiska vapnet men har formen av en dragonfana: en svart tvåflikig duk med guldfrans och en sexuddig stjärna i övre hörnet närmast stången.

Utbildningstecknet, som bärs på uniformen av alla operatörer, består av en bevingad fornnordisk huggkniv (sax) med en asymmetriskt placerad sexuddig stjärna. Till uniformen hör även olivgrön basker med broderat baskermärke, det enda inom Försvarsmakten som inte är av metall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Särski...rationsgruppen
Det offentliga tillkännagivandet från 2011:
https://web.archive.org/web/20111106...aldiskt-vapen/
Och med tanke på din referens till the old ZOG conspiracy theory:
• Magen David, alltså Davidsstjärnan, är ett hexagram format av två trianglar.
Stjärnan i Särskilda Operationsgruppens vapen kan omöjligt utformas med två trianglar.
Förutom att stjärnan är sexuddig finns inga likheter.

• Lite som att jämföra stjärnan som infördes i svenskt uniformsreglemente av 1795
med stjärnan i US Air Force insignia. Båda är femuddiga, men där upphör likheterna.
En sexuddig stjärna (som blasoneringen lyder) kan väl, men måste inte, utformas som Davidsstjärnan?
Däremot kanske heraldisk tradition säger något annat?
Citera
2021-10-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemlos
Du måste förstå skillnaden mellan hur NI och SOG är tränade och dess bakgrund. NI är en del av polisen, polisens syfte är 99% av gångerna att gripa skurkar och inte skjuta ihjäl dom med 7,62. SOG är en del av militären, vars syfte är att döda, en militär går in i ett rum för att döda i första hand (det är en bonus om någon överlever så man kan ta tillfånga och låta underrättelse göra sitt). Sen är SOG såklart bättre utbildade på fler scenarion och de är tränade för exempelvis förmågan att frita gisslan och liknande, så givetvis kastas det inte in chockhandgranat i sådana situationer. Om intresset från staten är att få gärningsmännen att överleva - ja då är NI bättre tränade, för det är vad de tränar på hela tiden. Handlar det om att nedkämpa tio motståndare i en barrikerad fabrik, ja då har SOG bättre verktyg i sin verktygslåda för att kunna nå det resultatet.

Som en annan användare pratar om så har SOG en bredd som NI inte behöver tänka på om just jämförelsen strid i bebyggelse är kärnfrågan i denna diskussion. NI slår in fler dörrar än SOG'n det är det ingen frågan om, då är det helt logiskt att NI är bättre på just det, men det är anledningen till varför man ska slå in dörren som avgör vem som får bäst resultat. Men det är samtidigt lite larvigt att hålla på med dessa jämförelser.
Jag vet inte varför du ens kommenterade detta? SOG är lite bättre än NI på allt punkt slut.
Citera
2022-10-01, 17:35
Medlem
Hej!

Håller på med ett filmmanus som handlar om en SOG-operatör. I denna historia mördas hans bror och på begravningen hade jag tänkt att operatören skulle ha lämplig uniform på sig. Men jag undrar om en specialförbandsoperatör ens skulle ha det på en begravning, är det sannolikt? Om så, vad har SOG isf för högtidsuniform? Någon som vet?
Citera
2022-10-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casualsblood
Hej!

Håller på med ett filmmanus som handlar om en SOG-operatör. I denna historia mördas hans bror och på begravningen hade jag tänkt att operatören skulle ha lämplig uniform på sig. Men jag undrar om en specialförbandsoperatör ens skulle ha det på en begravning, är det sannolikt? Om så, vad har SOG isf för högtidsuniform? Någon som vet?

De jag träffat har haft samma som övriga armen, dvs modell 87. men om de har någon ytterliggare som de använder internt känner jag inte till. Tveksam.

Spontant så skulle jag säga att den individen inte skulle använda sin militära högtidsuniform på en civil begravning, utan den används om det är en kollega som begravs.

Jag jobbar i FM, dock inte i SOG, men känner lite folk som jobbar där.
Citera
2022-10-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
De jag träffat har haft samma som övriga armen, dvs modell 87. men om de har någon ytterliggare som de använder internt känner jag inte till. Tveksam.

Spontant så skulle jag säga att den individen inte skulle använda sin militära högtidsuniform på en civil begravning, utan den används om det är en kollega som begravs.

Jag jobbar i FM, dock inte i SOG, men känner lite folk som jobbar där.

Tack för svar! Tar med mig det👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in