Citat:
Ursprungligen postat av
NotRendered
Varför skulle de inte göra det? Tror du att SOG är så förträffligt att (de av fysiken givna) konventioner för maskering inte längre gäller för förbandet?
Visserligen ligger de inte och bokstavligt talat bökar i buskage, men det vill jag tro hemvärnet ej gör heller.
Specialförband består av individer som kan soldatkonstens grunder oerhört väl. Jag tror inte det var motsatsen du försökte implicera, men det bör poängteras att vara ute i fält är lika "svinigt" för en specialförbandsoperatör som för en hemvärnare, om inte mer i många situationer. Vi bör inte överglamorisera det.
Du har rätt. Men det jag menade med att "de inte ligger och bökar i buskage", var mer att det de gör är allt annat än oviktigt - att det har tyngd och betydelse för riket, säkerhetspolitiskt och geostrategiskt. Och jag menar inte att förringa andra förband och resurser.
Sen klart man tumlar runt i urskog och vildmark, men också civilklätt v b beroende av uppdrag.
De enkla naturnära eller basala rutinerna är alltid av yttersta vikt.
Amiral William McRaven, tidigare befälhavare för US SOCOM, under vars befäl de flesta specialstyrkor lyder, brukade understryka vikten av att som SEAL bädda sin säng noggrant varje morgon:
"..-Because if you can't make the little things right, then you sure as hell can't get the big things right - and if your day turn out to be a disaster anyway, then you at least come home to a clean and neat bed to rest and regroup."