2021-10-30, 08:04
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benstrackare
Jag som många andra har följt den här tråden sen början
Blir så berörd av ditt och även Picassos öden
Det låter fånigt men det får mig att uppskatta min tråkiga vardag och tänka till en extra gång .
Ni verkar vara så himla fina och ödmjuka människor

Tack för att du delar med dig !

Tack för att du läser
Citera
2021-10-30, 08:11
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Tack så mycket! Hoppas också vi kommer iväg, även om det inte på intet vis känns självklart i nuläget. Det går som det går och oavsett har jag hunnit med mycket sedan jag fick beskedet (för att inte tala om mitt liv som frisk!). Självfallet kommer ni som följer tråden bli varse.

Ursäkta, råkade visst svara på samma post två gånger. Jag skyller på bristande nattsömn :/
Citera
2021-10-30, 10:54
Medlem
Citat:
Stort lycka till på måndag! Jag kommer att tänka på dig och din behandling under dagen.

Tycker som du att man får vara tacksam för den generösa vård man får, även när den som för oss skiftar till att bli palliativ. Nu hoppas vi på låg smärta och många kvarvarande kvalitetsdagar för oss bägge.
Tack!
Den vård vi får nu ÄR palliativ. Det finns tidigt och sent skede. Man är otroligt generös med mediciner, sömnmedel (i mitt fall), smärtstillande osv. Ingen pratar längre om beroende, vilket i sig är väldigt talande, och tacksamt.

Har du svårt med sömnen? Det är inte fel att ta en sömntablett. Det finns varanter som man inte blir "bakis". Jag har god sömn med mina, men sover istället 10 timmar och vaknar runt 10. Inte optimalt. För mig är det värt, men kanske du inte vill sova bort morgontimmarna.
Senast redigerad av Picasso2 2021-10-30 kl. 11:46.
Citera
2021-10-31, 00:18
Medlem
Jag besöker sällan Flashback numera men gick in här för att be om hjälp att minnas en retroleksakssamling – slemmiga ägg med små monster i från 90-talet. Istället hamnade jag i den här tråden. Jag läste första meddelandet. Från september 2020. Du skulle vara död inom några månader sa du. Det gjorde mig väldigt ledsen att läsa. Verkligen.

Jag gick in på din profil direkt för att se senast postade inlägg. Var rädd för att det senaste skulle ha varit publicerat för längesedan vilket hade skvallrat om din bortgång.

Men istället var ditt sista inlägg postat igår. Du lever! Snälla, säg att din prognos är bättre idag? Berätta!

Edit: Backtrackade lite och fan, det verkar se mörkt ut. Helvete …
Senast redigerad av Fomalhaut 2021-10-31 kl. 00:21.
Citera
2021-10-31, 06:17
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, den tråkiga vardagen är också ett liv. Det som jag och @OlikaBroed går igenom önskar man ingen annan. För min del finns ingen dödsångest, "bara" vetskapen om en sorg hos mina barn, vänner och syskon etc. Den biten är tung som ett ok att bära. Dödsångesten kanske kommer i slutet, de sista dagarna. Vad vet jag? Jag har aldrig dött förr. Lite nyfiken på "andra sidan" är jag. Blir intressant.

Vetskapen om sorgen man lämnar hos sina älskade tycker jag också är svårast att förlika sig med. Lyckligtvis för min del har jag inga egna barn (finns barn i nära släkten, men det är en annan sak). Jag tror nu förvisso att traumat att mista en älskad kan vara lika stort oavsett ålder men att som vuxen "förstår" man i alla i någon mån vad som händer, vilket (tror jag) inte alltid är fallet när det kommer till barn.
Citera
2021-10-31, 06:21
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Vi har inte funnits i mer än 200 k år sedan, vi är i jämförelse från är "liv" överhuvudtaget uppstod många herrans miljoner ifrån allt.
En pytteliten del i en lång kedja, är du, jag våra förfäder och våra kommande som vi inte lär känna, de får våra drag likt vi fått de gamlas drag. Vänta du.

Insikten att vi alla "hör samman" och att våra öden är delade över tid och rum, är en djup insikt enligt mig. Många framstående tänkare har kommit till den. Jag har faktiskt precis i dagarna tänkt "damma av" Spinoza, som jag inte läst sedan grundkursen i filosofi för herrans massa år sedan. Om jag minns rätt är en central tanke i hans idébygge att världens i sin helhet = naturen = gud. Ska bli spännande att se om jag minns rätt
Citera
2021-10-31, 06:26
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack!
Den vård vi får nu ÄR palliativ. Det finns tidigt och sent skede. Man är otroligt generös med mediciner, sömnmedel (i mitt fall), smärtstillande osv. Ingen pratar längre om beroende, vilket i sig är väldigt talande, och tacksamt.

Har du svårt med sömnen? Det är inte fel att ta en sömntablett. Det finns varanter som man inte blir "bakis". Jag har god sömn med mina, men sover istället 10 timmar och vaknar runt 10. Inte optimalt. För mig är det värt, men kanske du inte vill sova bort morgontimmarna.

Det har du självfallet rätt i. Dvs att vi redan är palliativ vård (vilket också är den term som används i mina sjukskrivningspapper). Prövade i går ett sömnmedel som heter propavan och har i natt haft min bästa sömn på riktigt länge. Minst en månad. Inga svårigheter att komma upp heller. Om det var propavanet eller ej vet jag inte, men kommer definitivt fortsätta ta en tablett inför läggdags tills motsatsen bevisas (eller jag får besvärande biverkningar).
Citera
2021-10-31, 06:35
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Jag besöker sällan Flashback numera men gick in här för att be om hjälp att minnas en retroleksakssamling – slemmiga ägg med små monster i från 90-talet. Istället hamnade jag i den här tråden. Jag läste första meddelandet. Från september 2020. Du skulle vara död inom några månader sa du. Det gjorde mig väldigt ledsen att läsa. Verkligen.

Jag gick in på din profil direkt för att se senast postade inlägg. Var rädd för att det senaste skulle ha varit publicerat för längesedan vilket hade skvallrat om din bortgång.

Men istället var ditt sista inlägg postat igår. Du lever! Snälla, säg att din prognos är bättre idag? Berätta!

Välkommen till tråden, får jag börja med att säga

Nej, prognosen är inte bättre men bara att jag ännu lever och är vid sådan att hälsa att jag (med hjälp av mediciner ska erkännas) kan leva ett aktivt liv är faktiskt ganska stort.

Du kanske redan sett men jag och min fru har bokat resa till Köpenhamn nu strax efter nyår - så min förhoppning är nu att kunna leva på åtminstone så länge. Sen är det förstås så, att bara för att jag vill och planerar för något behöver det inte komma att hända. Köpenhamn kan mycket väl vara ett luftslott, men då får det väl vara så.
Citera
2021-10-31, 06:47
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut

Hej igen. Ser nu att skriver att tråden är skapad september 2020, det är det ju inte utan september 2021 - dvs för snart två månader sedan. Likväl: fortfarande glad att jag lever och är någorlunda pigg.
Citera
2021-10-31, 06:59
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Vetskapen om sorgen man lämnar hos sina älskade tycker jag också är svårast att förlika sig med. Lyckligtvis för min del har jag inga egna barn (finns barn i nära släkten, men det är en annan sak). Jag tror nu förvisso att traumat att mista en älskad kan vara lika stort oavsett ålder men att som vuxen "förstår" man i alla i någon mån vad som händer, vilket (tror jag) inte alltid är fallet när det kommer till barn.

Låter som en spännande filosof, den ska jag läsa om.
Hittils har jag mest läst Schopenhauer och Alan Watts.
Citera
2021-10-31, 09:48
Medlem
Citat:
Det har du självfallet rätt i. Dvs att vi redan är palliativ vård (vilket också är den term som används i mina sjukskrivningspapper). Prövade i går ett sömnmedel som heter propavan och har i natt haft min bästa sömn på riktigt länge. Minst en månad. Inga svårigheter att komma upp heller. Om det var propavanet eller ej vet jag inte, men kommer definitivt fortsätta ta en tablett inför läggdags tills motsatsen bevisas (eller jag får besvärande biverkningar).
Gör det. Propavan ska inte vara beroendeframkallande heller. Skönt att du fick sova. Det är värt massor! Och inatt drog man tillbaka klockan en timme så jag kom upp redan kl 9.00.
Senast redigerad av Picasso2 2021-10-31 kl. 09:51.
Citera
2021-10-31, 12:48
Medlem
Dharmabums avatar
Hej Olikabroed!

Jag skrev några frågor tidigt i tråden och fick jätte bra svar på dem men tänkte att det kommer att bli för mörkt att följa med här. Det är ju så lätt att känna sympati för dig. Sen tänkte jag att man kanske skulle försöka bidra med något, som anonym forumanvändare men det bästa jag kom på var låtlistor. Du kommer kanske inte att hinna läsa ut fler böcker. Men förhoppningsvis hinner du ju lyssna på väldigt många låtar/musikstycken, om du skulle vilja det. Men det rann ut i sanden tills jag återvände till tråden och såg att du har Bob Dylan som “idol”. Då måste jag fråga om du hört hans senaste mästerverk: Murder Most Foul? Om inte så rekommenderar jag att du dämpar belysningen en kväll och lyssnar på detta mäktiga epos om den smutsiga värld du checkar ut från. Och för att det ska bli en spellista trots allt vill jag lägga till “I see a Darkness” av Will Oldham, You want It Darker från Leonard Cohens sista skiva, som lanserades tre veckor innan han dog, och Spider and I av Brian Eno.

Varför har du bokat en resa så långt fram i tiden att du inte vet om du kommer att kunna göra de? Åk till Visby nästa helg, ät på Bakfickan, Lindgården och Surfers (Sichuan av mycket hög klass).

Om det inte var så att din tid var utmätt, skulle du ändå tycka att champagne är så mycket bättre än cava att det motiverar prisskillnaden?

Har du inte funderat på att länka till dina andra digitala plattformar här i tråden och därmed outa dig? Eftersom du ju gillar tanken på att man ska kunna hitta dina avtryck efter din död?

Vilka olika bröd får man inte missa i livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in