2021-11-06, 23:25
Bannlyst
När kriminaliteten ökar och polisen inte kan skydda folk då tar folk lagen i egna händer och beväpnar sig.
Åtminstone i Mexico:

"Number of guns purchased both legally and illegally surged 33% in 2018"
"the most typical gun owners in Mexico are young men who live in rural areas with high levels of crime."

"victims of crime, especially those who have lost confidence in the police, are more likely to buy a weapon to protect themselves in the event they are targeted in a future criminal attack."

"many buyers of guns are people with high levels of education and high incomes."

"The Ministry of Foreign Affairs said in 2019 that more than more than 200,000 guns are smuggled into Mexico every year."
Citera
2021-11-06, 23:31
Medlem
Hegamons avatar
Vi i Sverige har nog en ganska stor reserv kvar innan vanligt folk börjar beväpna sig. I Malmö beväpnar sig folk inte och ej heller i Göteborg eller Stockholm. Jag menar då vanligt folk. På landsbygden har folk ofta vapen men till jakt. Jag tror det är en försvinnande liten del av etniska svenskar som beväpnar sig med skjutvapen för att försvara sig, jag tror inte det kommer förändra sig mycket heller.

Mexikos våldsnivå och fara för vanligt folk, är väl på mycket hög nivå vad jag hört. Därför tror jag vi inte kan jämföra Sverige med Mexiko. Men om vi jämför oss med eventuella europeiska länder som potentiellt börjar beväpna sig. Då skulle Sverige kunna följa efter, eftersom vi har en extrem europeisk invandring och många är importerade kriminella.
Citera
2021-11-06, 23:39
Bannlyst
Gissar att dom första att beväpna sig kommer bli dom icke kriminella invandrarna som bor i dom utsatta områdena, dom som sen länge förstått att polisen inte kan hjälpa dom.
Citera
2021-11-06, 23:45
Medlem
Anti-WOGs avatar
Varför ska svenne beväpna sig för?
Dom har röstat fram detta i val efter val och har nu äntligen fått det dom drömt om. Så NEJ, ingen jävel ska beväpna sig, Sverige har aldrig varit tryggare, enligt vissa vänstertomtar.
Citera
2021-11-06, 23:48
Bannlyst
säkert. inget tyder på att de gängkriminella kommer sluta med sina upptåg. visst, många har nyligen blivit inlåsta, men de blir snart utsläppta. och det lär vara rätt vanligt att en fängelsevistelse inte gör en frommare, utan tio resor värre! samt med ett större kontaktnät och vilja att ha "respekt" i form av våldskapital.

en kan ju hoppas att de omvänder sig, i Jesus Namn. Tro försätter berg visst också.
Citera
2021-11-07, 00:27
Medlem
I mexiko är mer eller mindre alla måltavor. Antingen genom jobb, familj, pengar, eller mutor. I sverige har vi inga pengar pga skatt, mutor finns ej, familj står under individen, jobb är kontrollerat.

Kvar är oturen, ”fel plats vid fel tidpunkt”, och då är vapen ganska onödigt.
Citera
2021-11-07, 00:32
Medlem
NeinChads avatar
Det har redan börjat. Jägarexamen är mycket populärt numera och det är nog inte främst för att folk vill ut och jaga älg utan för att de vill ha något att kunna försvara familj och hem med.
Citera
2021-11-07, 00:38
Medlem
lone stars avatar
Tror det börjar med att Svensson tar med sig en kniv innanför jackan på kvällspromenaden. Blir det bara lite stökigare i stadskärnorna i Sverige då är vi där. Skyddar inte mot skjutvapen men som en ”defensive protetctive act.”
Citera
2021-11-07, 04:40
Medlem
scoremaxs avatar
Det har redan börjat till viss del.

Det har redan varit uppmärksammat att Antalet avlagda Jägarexamen blivit större än antalet lösta jaktkort, en trend som accentuerats de senaste åren.

Det råder KÖ numera till många pistolskytteklubbar, något som inte förekom tidigare direkt.

Jag märker det personligen också, med vanliga Svenssons som i avsevärt högre grad frågar efter vägar till vapenägande.
Citera
2021-11-07, 05:41
Medlem
Niguers avatar
Skullle det hjälpa att beväpna sig och använda skjutvapen till självförsvar i Sverje? I alla fall förutom direkta mordförsök så kommer ju användandet av ett skjutvapen ses som en excess av nödvärnet, och mordförsöken är ju ovanliga i jämförelse med annan brottslighet. Optimalt vore ju en "stand your ground" lagstiftning så att kriminaliteten kunde beivras omedelbart och långvarigt genom avlivning, men det är ju omänskligt mot det stackars buset som livnär sig på hederliga människor.

Förlåt om jag skrev rörigt, tror någon har drogat mitt knark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in