Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Jag tycker att det syns väldigt tydligt på Greta att hon har asperger. Speciellt om man ser till helheten. T.ex: begränsad social förmåga, svårt med kallprat, stelt kroppsspråk, lillgammal som liten, umgicks hellre med vuxna än jämnåriga barn som liten, intensiva specialintressen, mycket strikta matrutiner (iaf tidigare) osv. I början så hade hon även en väldigt monoton röst, men hon har blivit bättre här.
Man får tänka på att personer med asperger kan träna upp sina sociala förmåga och andra förmågor till en viss gräns, så att de blir bättre på det. Inte så att de fullt ut kommer förstå t.ex de sociala koderna, men de kan simulera detta till sån grad att deras beteende kan bli relativt acceptabelt. Som en skådis kan de öva in vissa beteenden. Faktum är att det finns skådisar som har asperger (som t.ex Dan Aykroyd).
Det finns annars ett antal artiklar där Greta berättar om sin asperger. I t.ex denna artikel berättar hon att hon inte kan kallprata och att hon har specialintressen som ibland tar upp all hennes tankekraft:
https://sverigesradio.se/artikel/gre...in-npf-diagnos. Låter väldigt asperger.
Låter ganska osannolikt att ett litet barn på eget bevåg skulle kunna simulera att han/hon har asperger. Det här är något som är helt bortom deras förmåga i den åldern. Det är en serie symptom som ska matcha under många års tid, ända sedan barnet var riktigt litet, och det är ju väldigt osannolikt att ett barn i den åldern ens vet vad symptomen är. Och än svårare måste det vara att kunna simulera dessa symptom under många års tid.
När man ställer denna diagnos så brukar man även intervjua någon närstående. Barnet måste alltså även ha lurat den personen. Alternativt att den personen är med i bedrägeriet.
Nu är det några år sen jag läste Malenas bok men jag är ganska säker på att hon skrev att alla blev förvånade när Greta fick sin diagnos och menade att hon inte alls visade sådana tecken.
Finns kanske någon som har boken tillgänglig eller också kanske det går att hitta uttalandet på nätet. Själv har jag dock varken tid eller lust att gräva.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Gustav Fridolin försvarar Greta:
Fridolin, ja, där har vi ett annat hyllat ”underbarn”. Vad månne bliva av detta begåvade barn?
Han körde MP i botten och gjorde sig till en pajas med sin läsa-skriva-räkna-garanti.
Nu är det Greta som är pajas. Same, same but different.
Citat:
Ursprungligen postat av
SandraHson
-info-:
det du tar som intäkt för asperger kommer mycket från GRETAs och föräldrarnas påståenden.
Och vad GRETA säger om sin diagnos är ganska ointressant OM HON HAR ÖVERDRIVIT EN GRUNDPROBLEMATIK så att det till slut uppfattades som en aspergerdiagnos.
Du underskattar barns förmåga att vilseleda och simulera.
Barn kan simulera både tillstånd och sjukdomar, helt på egen hand. För egen kortsiktig vinnings skull, t.ex. för att få sin vilja igenom. Inte för att de långsiktigt planerar ett "bedrägeri".
Och psykiatriker kan vilseledas så att diagnoserna blir fel.
Exakt hur GRETA utreddes och diagnosen ställdes vet du/vi inte. Den psykdoktorn kanske drev en diagnosfabrik. Även Malena fick ju en diagnos i samma veva, haha.
En del menar ju att det har gått ”inflation” i diagnoser. Vad gäller just Aspergers påstår en del att det är ett spektrum där alla kan placeras in.
Om hon har ”riktig” Aspergers är det, som jag förstår iaf, olämpligt med stress, snabba förändringar, oförutsedda händelser osv, vilket ytterst kan leda till ångest och ”melt-downs”. Det där ”rockstjärnemottagandet” som somliga jublar över innebär ju i praktiken mest att hon trängs och blir knuffad från olika håll och får mikrofoner och kameror inkörda i ansiktet. Obehagligt för de flesta, föreställer jag mig,
Är det lämpligt att utsätta ett barn med psykiatriska diagnoser för sådan stress?
Hon får söka hjälp hos sina tre terapihästar. Enligt Inspiratoeren behöver hon dem för att hon var så ledsen över sin frånvarande mor när hon var liten.
Förklaringen kanske är kanske så enkel?
Det krävde i alla fall en längre matvägran innan Malena hoppade av sin internationella karriär och började tillbringa mer tid med familjen.