Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-10, 15:13
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
OlikaBroed <3

Jag blev väldigt emotionellt berörd av det du berättar om besöket hos goda vänner i helgen, hur du hade en dipp i måendet och lade dig att vila i ett rum bredvid, där du hörde de andras röster och ljud i bakgrunden. Att du kände frid och ljus.

Är absolut ingen expert, men har arbetat inom vården i hela mitt yrkesverksamma liv, har suttit vid
oändligt många sjukbäddar där slutet varit nära och så småningom de allra sista andetagen dragits.
Det har ofta varit sjuka som jag vårdat en kortare eller längre tid, men alla har berört mig och jag
har varit tacksam att fått möjligheten att finnas där.

Att det är alldeles för svårt för en anhörig att finnas vid sin anhörigs sida när döden nalkas, har jag full förståelse för, men ingen patient skall behöva dö ensam, så har varit självklart att finnas där.

Vid mina nära anhörigas sjukbäddar och insomnande - äldre föräldrar samt yngre anhöriga som lämnat jordelivet alldeles för tidigt - de har givetvis berört mig allra mest. Samtidigt är jag oerhört tacksam att jag fått uppleva detta, finnas där vid sidan av sängen, hålla en hand, stryka ömt över kinderna, pannan och händerna. Det har varit vackra fina stunder, mängder av minnen som sköljer över en. Det har funnits ett sällsamt ljus och ett stort lugn kring min nära anhöriga - som hjälpt och tröstat mig när tårarna trillat nedför mina kinder, jag har bara känt en tacksamhet att mina anhöriga får somna in utan några mer smärtor, utan någon rädsla eller ångest utan bara fridfullt, lugnt och stilla fått lämna detta livet.

Jag önskar så att du får minst de tre månaderna som du planerat för. Att du och din älskade fru får
möjlighet att fylla den tiden med allt det bästa för er bägge två, allt det viktigaste ni vill hinna med.
Att din sjukdomsstatus kan hålla sig på någorlunda samma nivå så att upplevelserna blir så bra som
möjligt.

Som många andra skrivit så har du gett så mycket till så många okända personer i och med att du startade den här tråden. Vilket jag förstått har kommit som en högst oväntad, men tacksam reaktion för dig. Kan läsa mig till att det finns skribenter som plågas av t ex ångest och som du har hjälpt med dina ord. Samt även skribenter med fysiska åkommor.

Du är en synnerligen klok, förstående, intelligent och fin person. Du har gjort mycket gott i ditt liv. Du har mycket att vara stolt över.

Jag vill tacka dig för dina ord, du har gett mig oerhört mycket också; saker och ting som jag kanske ej reflekterat över, livet har rullat på med mycket jobb och vardagliga bekymmer tidigare. Du har gett mig en insikt om vad som är viktigast i livet.

När din tid är slut, som du själv skriver - känn ingen ångest eller skräck - utan enbart frid och ljus.
Det kommer att bli en fin stund, för dig, din älskade hustru och dina närmaste.

Allt gott till dig <3

Hej!

Först och främst tack. Detta såväl för lyckönskningarna, samt dina generösa och fina ord i stort. Jag tänker på dem du beskriver som fått dö utan sina anhöriga i rummet men som haft dig eller någon annan som hållit dem i handen. En fin bild. Jag tänker också att för egen del åtminstone så är det viktigaste att jag fått leva med mina älskade, inte huruvida jag får dö med dem eller ej. Även om jag för både egen och deras skull ändå hoppas kunna ha dem hos mig vid mina allra sista andetag.
Citera
2021-11-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Har faktiskt sett Line of Duty redan och kan bara stämma in. Makalöst bra! Nu är ju detta några dagar efter du skrev ditt inlägg men hoppas du kom i väg på solpromenad i söndags.
5 säsonger. Skrev fel. Ja, helt fantastisk.
Nej, det blev ingen promenad. Mina tarmar gillade inte den dubbla dos strålning jag fick förra veckan. Och är jättetrött. Orken saknas. Och fick en tredje covidspruta igår. Jädrar vad ont jag har i armen. Suck.
Citera
2021-11-10, 15:21
Medlem
Aaarghhhs avatar
Inte tänkt på att med sista krafterna göra något som går till historien då sitta inne inte blir ett alternativ.
Citera
2021-11-10, 16:32
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filomene
Har en närstående i samma situation men som inte verkar ha förlikat sig med att hen är döende. Hur stöttar man bäst då?

Att inse att man snart ska dö är ingen liten sak att ta in. Jag förstår om din närstående inte kan förlika sig med detta faktum. Frågan är hur du kan ge stöd. Jag vet faktiskt inte. En oerhört svår fråga. Jag skulle inte pusha och hålla på, tror inte något gott kan komma av att du eller någon annan försöker "få hen att förstå". Försök bara vara där. Hör av dig, fråga hur hen har det och så vidare. Det är nog tyvärr det bästa svar jag kan ge.
Citera
2021-11-10, 16:35
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Hur ställer du dej till covid19 vaccinerna?

Jag är åsikten att alla som inte har väldigt speciella skäl bör vaccinera sig. Negativa effekter av biverkningar förefaller mig statistiskt sett ovidkommande jämfört med risken att få allvarlig covid (vilket allt tyder på att vaccinering ger extremt bra skydd emot).

När det gäller de olika vaccinen, vilket som är bäst/sämst eller liknande, har jag ingen åsikt.
Citera
2021-11-10, 16:45
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaarghhh
Inte tänkt på att med sista krafterna göra något som går till historien då sitta inne inte blir ett alternativ.

Nej, den tanken är inget som lockar mig. Vill spendera mina sista krafter på sådant som gett mitt liv glädje och mening genom åren och till den kategorin hör inte diverse spektakulära dåd. Däremot att äta, dricka och konversera gott tillsammans med min fru.

Jag har fått denna fråga (eller varianter av den) av ganska många här i tråden. Av ren nyfiken, ungefär vilken typ av dåd är det du tänker dig som skulle kunna gå till historien? Är detta något du själv skulle vilja genomföra om du var i min situation?
Citera
2021-11-10, 18:18
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Jag är åsikten att alla som inte har väldigt speciella skäl bör vaccinera sig. Negativa effekter av biverkningar förefaller mig statistiskt sett ovidkommande jämfört med risken att få allvarlig covid (vilket allt tyder på att vaccinering ger extremt bra skydd emot).

När det gäller de olika vaccinen, vilket som är bäst/sämst eller liknande, har jag ingen åsikt.

Då antar jag att du tagit alla sprutorna då?
Citera
2021-11-10, 18:54
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Då antar jag att du tagit alla sprutorna då?

Jag är vaccinerad ja (tre gånger), eller vad menar du med ”alla sprutorna”? Är det nån sorts kuggfråga?
Citera
2021-11-10, 20:54
Medlem
EgenKupavas avatar
Citat:
Hoppas innerligt din trötthet är höstrelaterad. Sen utesluter väl det enda inte det andra. Oavsett när det blir dags att verkligen stiga av karusellen hoppas, och tror, jag man kommer känna sig redo.

På detta tema vill jag dela en liten historia från helgen: Jag och frugan hälsade på, och sov över hos, ett par vänner i helgen. De har just köpt nytt hus och det var första gången för oss på nya adressen. Precis när vi kom fram hade jag en liten måendedipp. Mådde illa och var trött utöver det vanliga, så jag bad att få lägga mig i avsides soffa medan de "startade kvällen" i köket med lite mousserande och stilla vin ur box. Det var så mysigt på något sätt att höra deras röster i rummet bredvid, medan jag själv slumrade in och ut ur drömmar där på soffan. Jag föreställde mig att detta kanske blir min sista stund, att de skulle undra om jag inte mår bättre snart, men när de kommer för att titta till mig är det bara för att konstatera att jag redan är borta för gott. Den tanken och känslan - där och då - fyllde mig inte med någon ångest eller skräck. Endast frid och ljus. Jag tror ändå att den sista stunden kommer vara en fin stund (i den mån man är "med" nog att känna något alls). Jag kommer fortsätta planera för tre månader fram men medveten om att det kan ta slut betydligt snabbare än så. Jag har känt lite oro just över osäkerheten i detta, men efter stunden i soffan tror jag den oron nog är borta. Jag kommer kunna acceptera att "nåja, det där och det där hanns visst inte med". Kanske kommer den tillbaka, vem vet, men just nu känns det inte som det.

Hej!
Har du fått några konkreta besked om vad du har att förvänta dig framöver?

Min far hade en sjukdomsbild snarlik din, och hans sista 6 veckor i livet måste ha varit otroligt plågsamma. Han bodde hemma hos mig sina sista år innan han flyttades till ett serviceboende 4 veckor innan han avled.
Citera
2021-11-10, 21:06
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Jag är vaccinerad ja (tre gånger), eller vad menar du med ”alla sprutorna”? Är det nån sorts kuggfråga?

Nejdå. Undrtade bara, du tillhör ju en riskgrupp så det är inget konstigt med det. Jag tillhör ingen riskgrupp så jag avvaktar med dom...
Citera
2021-11-10, 22:47
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgenKupava
Hej!
Har du fått några konkreta besked om vad du har att förvänta dig framöver?

Min far hade en sjukdomsbild snarlik din, och hans sista 6 veckor i livet måste ha varit otroligt plågsamma. Han bodde hemma hos mig sina sista år innan han flyttades till ett serviceboende 4 veckor innan han avled.

Det låter verkligen fruktansvärt för din far. Och för dig som närstående. Det är hemskt att se de man älskar lida.

Jag har inte fått någon detaljerad bild av vad jag har att vänta. Fått frågan (av vården alltså) om jag helst vill vara hemma eller inlagd den allra sista tiden. Ingen lätt sak att ta ställning till men jag lutar åt hemma tills kanske sista veckan. Så länge det känns praktiskt rimligt kanske man skulle kunna sammanfatta.

Hoppas det var svar på din fråga
Citera
2021-11-10, 22:47
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Nejdå. Undrtade bara, du tillhör ju en riskgrupp så det är inget konstigt med det. Jag tillhör ingen riskgrupp så jag avvaktar med dom...

Ah! Ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in