2021-08-31, 18:50
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tricerasnopps
Det hjälpte inte.

Alltså för att förtydliga;
Det fanns typ en flik, eller i alla fall sektion, i bokmärkesmenyn som hette "senast bokmärkta" och där typ de senaste tio listades. Den är försvunnen. Å när jag gör det du skrev ovan händer inget nytt.

Syftar du på library/bibliotek-ikonen?
Högerklicka längs upp till höger och välj "Customize toolbar".
Dra upp library-ikonen till toolbaren, klickar du sedan på den så får du upp ett alternativ med sernast bookmärkta sidor.
Citera
2021-08-31, 20:40
Medlem
Tricerasnoppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Syftar du på library/bibliotek-ikonen?
Högerklicka längs upp till höger och välj "Customize toolbar".
Dra upp library-ikonen till toolbaren, klickar du sedan på den så får du upp ett alternativ med sernast bookmärkta sidor.

Jag har ingen aning om vilken ikon det är...
Citera
2021-08-31, 21:31
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tricerasnopps
Jag har ingen aning om vilken ikon det är...
Okej boomer. Här är hur jag gjorde, illustrerat med bilder;

1. Högerklicka någonstans längst upp till höger och välj customize(eller vad det nu står på svenska)

2. Drag ikonen som ser ut som en hög med böcker till hörnan längst upp till höger

3. Vänsterklicka på den nya ikonen för att öpnna upp den

4. Du har nu en lista över senaste bokmärken
Citera
2021-11-11, 08:41
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har ställt in Blockera ljud och video som standard för alla webbplatser men lik förbannat ska Expressen TV starta när man scrollar förbi. Blir vansinnig!
Kan man lösa detta på annat sätt än att helt avstå från nämnda kvällstidnings webbplats? Ingen jättestor förlust i och för sig då 75 % av innehållet idag antingen är Premium, sport eller senaste nytt från Bachelor, men ändå...
Citera
2021-11-11, 17:01
Medlem
Scalpings avatar
Hur förhindrar man firefox att öppna en hel drös med olika firefox-processer samtidigt ? Det verkar hänt nåt efter senaste uppdateringen då de slukar upp allt minne eller processorkraft och allt kraschar.

Visst, ibland kör jag flera youtubeklipp samtidigt, men det har inte varit problem tidigare.

har 8 gb ram minne
Citera
2021-11-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Hur förhindrar man firefox att öppna en hel drös med olika firefox-processer samtidigt ? Det verkar hänt nåt efter senaste uppdateringen då de slukar upp allt minne eller processorkraft och allt kraschar.

Visst, ibland kör jag flera youtubeklipp samtidigt, men det har inte varit problem tidigare.

har 8 gb ram minne

Jag tror att Firefox använder en process per flik du öppnar (men jag kan ha fel). En av processerna bör vara huvudprocess, och alla andra blir "barnprocesser". Om jag har rätt kan du stänga ett gäng flikar och därmed få färre processer igång. Men för det mesta bör många flikar samtidigt inte vara ett problem (jag har själv ofta 50+ flikar i flera olika fönster), det som kräver mycket av datorn är om många flikar har JavaScript eller något annat som måste bearbetas hela tiden (istället för att bara bearbetas en gång och sedan visas på skärmen).
Citera
2021-11-11, 18:37
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tror att Firefox använder en process per flik du öppnar (men jag kan ha fel). En av processerna bör vara huvudprocess, och alla andra blir "barnprocesser". Om jag har rätt kan du stänga ett gäng flikar och därmed få färre processer igång. Men för det mesta bör många flikar samtidigt inte vara ett problem (jag har själv ofta 50+ flikar i flera olika fönster), det som kräver mycket av datorn är om många flikar har JavaScript eller något annat som måste bearbetas hela tiden (istället för att bara bearbetas en gång och sedan visas på skärmen).
nej det är inte 1 per flik. jag har kollat det. det blir typ 8-10 st direkt man öppnar upp, de flesta har 0% CPU och minne, men ändå jäkligt konstigt och onödigt. vissa kan man avsluta, men tar man fel så kraschar det
Citera
2021-11-11, 21:24
Medlem
nakamotos avatar
Finns det någon funktion att få tillbaka gamla utseendet än? Kör fortfarande med en äldre version just pga att jag gillar det kantiga utseendet bättre. Nu har vissa sidor börjat kuka ur i den här läsaren.
Citera
2021-11-12, 05:57
Medlem
Scalpings avatar
läste nåt om att de lagt in nån funktion som gör att oanvända flikar går in i nåt snoozeläge och således inte tar kraft, men det verkar ju inte funka så värst bra isf

överväger att leta efter alternativ till Firefox. Chrome går fetbort dock. viktigaste kraven är automatiskt rensning vid avslut, samt Adblock och att kunna förhindra autoplay av videos.
Aftonbladet har kommit runt det sistnämnda i Firefox,så lagt in spärr mot hela webbplatsen ist. Sånt skit går bort
Senast redigerad av Scalping 2021-11-12 kl. 06:01.
Citera
2021-11-12, 06:09
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag har ställt in Blockera ljud och video som standard för alla webbplatser men lik förbannat ska Expressen TV starta när man scrollar förbi. Blir vansinnig!
Kan man lösa detta på annat sätt än att helt avstå från nämnda kvällstidnings webbplats? Ingen jättestor förlust i och för sig då 75 % av innehållet idag antingen är Premium, sport eller senaste nytt från Bachelor, men ändå...
block av Expressens brukar funka men värre med Aftonbladet
Citera
2021-11-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping

har 8 gb ram minne

Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Har för mig det löste sig när jag pillade med Firefox gräns för innehållsprocesser. Fler innehållsprocesser kan tydligen förbättra prestandan men använder också mer minne.

Inställningar - Allmänt - Prestanda - här ska det finnas en flik för gräns för innehållsprocesser, dessa går att sänka i antal.

Bör nog nämna att jag ej kör senaste uppdateringen. Har du tur kanske det hjälper.
Citera
2021-11-12, 19:27
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelhund
Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Har för mig det löste sig när jag pillade med Firefox gräns för innehållsprocesser. Fler innehållsprocesser kan tydligen förbättra prestandan men använder också mer minne.

Inställningar - Allmänt - Prestanda - här ska det finnas en flik för gräns för innehållsprocesser, dessa går att sänka i antal.

Bör nog nämna att jag ej kör senaste uppdateringen. Har du tur kanske det hjälper.
jag googlade det där också, men det finns ingen inställning för gränserna på min. Under "Prestanda" finns bara två rutor man bocka i. förinställd är "Rekomenderad" och bockar man av den finns rutan om man vill använda hårdvaruacceleration, men sen inga gränser som de själva skriver och länkar till. finns ingen lista med antal
https://support.mozilla.org/sv/kb/fi...urce=inproduct
Senast redigerad av Scalping 2021-11-12 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in