Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-17, 18:49
  #37021
Medlem
Jag har länge undrat över varför Greta™ flyttades till Kringlaskolan i Södertälje. Det är trots allt en bra bit att pendla. Nu förstår jag. Kringlaskolans rektor Sirkka Persson bor bara en km från familjen Thunberg/Ernman, så Greta™ fick väl helt enkelt skjuts till skolan i föräldrarnas rektorkompis fossildrivna bil. (Sirkka äger två bilar, en Renault Filovan (stor hästtransportbil) och en Volvo XC60 D4.) Nu börjar jag förstå varför Greta™ fick så bra betyg.
__________________
Senast redigerad av Osynlige.Mannen 2021-11-17 kl. 18:52.
2021-11-17, 19:00
  #37022
Avstängd
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Inte ofta jag håller med dig. Men nu gör jag det.Har haft diskussioner med mina barn när det gäller köpt vatten på flaska. Helt onödigt att köpa dessa. Så därför köpte jag sommaren 2019 liknande metallflaskor som Greta har. Motvilligt började mina barn använda dom och nu tycker dom att det är helt okej. Mycket bättre att hälla i kranvatten i dom och oftast finns det ställen att fylla på dom.Istället för att slänga pengar på köpevatten.
Ja men så är det ändo. Greta fungerar lite som en ofrivillig influencer för kändisar som i sin tur influerar andra. För mig som levt ganska off the grid genom decennier så är detta helt enkelt vardag.
2021-11-17, 20:52
  #37023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag känner folk som har varit vegetarianer i tio år. Iden kommer inte från Greta. Det måste inte vara "grönt" för att vara miljö/klimatvänligt. Man kan äta potatis, ris, pasta, havreprodukter, rågbröd, bruna bönor, vita bönor, kikärter, morötter, kålrot, blomkål, tomater, bananer, avokado, rödbetor osv.

Visst är det så att vegetarianer funnits i många år.
Även veganer
2021-11-18, 02:00
  #37024
Moderator
-Info-s avatar
Det finns många filmer och videor om världskändisen Greta. Här en ny, som publicerades igår, på den amerikanska Youtube-kanalen Nicki Swift. Den är ca 20 minuter lång och tar upp olika delar av Gretas liv:

Citat:
Nicki Swift - Here's What You Don't Know About Greta Thunberg


Video: https://www.youtube.com/watch?v=rAwSfnLehbU
Artikel: https://www.nickiswift.com/637423/wh...reta-thunberg/

Donald Trump är också med i videon. Fejden mellan Donald Trump och Greta tas upp.

Citat:
Donald Trump: "She beat me out on Time Magazine"

Annat man tar upp är mobbningen av henne - både i skolan och på internet. Kompisen Malala Yousafzai är också med i videon. Även Arnold Schwarzenegger syns lite i videon.
2021-11-18, 02:04
  #37025
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det finns många filmer och videor om världskändisen Greta. Här en ny, som publicerades igår, på den amerikanska Youtube-kanalen Nicki Swift. Den är ca 20 minuter lång och tar upp olika delar av Gretas liv:

2 179 visningar och kanalen har 2,89 miljoner prenumeranter. Jisses...
2021-11-18, 02:13
  #37026
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
2 179 visningar och kanalen har 2,89 miljoner prenumeranter. Jisses...

Videon vart ju precis uppladdad. För ca 3 timmar sedan.


Här kan du jämföra med andra videor, så får du se hur det utvecklar sig, i förhållande till de andra (under samma tidsperiod):
https://www.youtube.com/c/NickiSwift/videos

(2315 visningar just nu.)
2021-11-18, 02:42
  #37027
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Videon vart ju precis uppladdad. För ca 3 timmar sedan.


Här kan du jämföra med andra videor, så får du se hur det utvecklar sig, i förhållande till de andra (under samma tidsperiod):
https://www.youtube.com/c/NickiSwift/videos

(2315 visningar just nu.)

Det är extremt lite på 3 timmar för en kanal av den storleken.

Men kanalen är någon form av värdelös "top 10"-kanal så det rör väl sig om döda konton och köpta subscribers.
2021-11-18, 06:58
  #37028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och hur många av de uppräknade livsmedlen odlas lokalt, och hur mycket fossil, orenad, högsvavlig råolja bränns för att transportera dessa livsmedel? För det är ju problemet med Greta™ och hennes naiva följare. De saknar bildning och intelligens, så de inser inte när de motsäger sig själva. Tror du att ris, bananer och avokado odlas i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Kor och grisar fraktas ju också hit och dit och fram och tillbaka + de ska ha mat innan de slaktas och gräset/höet ska tas upp med nån typ av lantbruksmaskiner. Det är knappast elmaskiner.

Svagt försök att blanda bort korten men kämpa på Greta har varit tydlig med att CO2-utsläppen måste ner till noll. Således måste hon - och du - sluta med ris, kaffe, kakao, bananer, avokadoer, soja, bomull, gummi m.fl produkter (varav flera är miljöförstörande, även om man bortser från CO2-påverkan). Eftersom Our house is burning måste ni sluta NU.

Greta själv tycks inte göra den kopplingen. Mycket, mycket märkligt av en så påstått intelligent person.

Eller tänker hon att just hon ska ha frikort och få egna transporter med små dieseldrivna båtar?

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Videon vart ju precis uppladdad. För ca 3 timmar sedan.


Här kan du jämföra med andra videor, så får du se hur det utvecklar sig, i förhållande till de andra (under samma tidsperiod):
https://www.youtube.com/c/NickiSwift/videos

(2315 visningar just nu.)

Det är lite rörande med den här k-kmätningen om vem som har flest visningar på sociala medier osv (och vem som har flest Pokémon-kort).

Att man tycker det är intressant att följa Greta bevisar givetvis inte alls att det hon säger är rätt eller att hon har någon påverkan på klimatet. Det bevisar inte ens att man tror på henne eller tycker om det hon står för.

Däremot är det ett exempel på att hon är ett ovanligt framgångsrikt exempel på en massmedial produktsatsning. Är det så svårt att förstå? Gör det så ont att tänka den tanken?
2021-11-18, 07:24
  #37029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
därför att de är inavlade?

Indiern hade fb-sidan själv i början för några år sen, tills GRETA&Co upptäckte det. Då fick han troligen välja mellan att stänga sidan, överlämna den, eller fortsätta driva den tillsammans med GRETA&Co om han utför jobb åt dom.

Så GRETA & company skriver på GRETAs facebooksida.
Och indiern repostar från GRETAS twitter m.m. verkar det som (om han nu gör det fortfarande).
Det är märkligt att inte medierna granskar hela Gretasekten och den uppenbara bluffen med hennes engagemang och aktivitet på nätet.
En mer scriptad och styrt barn/ung vuxen får man leta efter.
2021-11-18, 08:34
  #37030
Avstängd
wwrs avatar
Den nedanstående s.k. forskningsartikeln var uppe nyligen. Den förefaller mer vara propaganda för Greta och verkar helt okritisk, vad jag sett i tidningarna. Den är skriven av bl.a en forskare i Gävle som kommer från Mauritius. Hälften av mauritierna är hinduer och det finns även sikher där. Forskaren heter Komalsingh Rambare. På andra ställen skriver han isär namnet som Komal Singh, t.ex i sin epostadress. Det är möjligt att han har kopplingar till Indien och sikher.

Sikhismen är ju en stabil, binär religion där alla män heter Singh (lejon) och alla kvinnor Kaur (prinsessa). Sikher är inflytelserika i indien, trots att de inte är så många. Förra premiärministern var sikh (Manmohan Singh).

Gretas Facebooksida sköts av en indier. Greta blev inblandad i en trasslig situation där en av hennes kollegor i Indien blev arresterad av polisen efter anklagelser om uppvigling, efter bondeuppror. Polisen misstänkte att sikher kunde ligga bakom upproren. (Greta planerade även möte med en tibetansk aktivist, bosatt i Indien, vilket ju även Gretas kompis Dalai Lama är.)

Det är bara en observation. Men Greta verkar ha starka kopplingar till Indien och kanske även till sikher. (Kanadensiska sikher bombade Air India resulterande i 300 döda, en annan sikhisk bomb desarmerades av den japanska polisen, premiärminister Gandhis sikhiske livvakt mördade henne och sikhernas belägring av det Gyllene Templet resulterade i flera hundra döda.)
Citat:
2021-11-15
Genom att djupstudera artiklar från stora tidningar i Sverige och andra länder har Komalsingh Rambare och Nessica Nässén, forskare i socialt arbete vid Högskolan i Gävle, identifierat egenskaperna de tror är orsakerna till fenomenet Greta Thunberg.
https://www.hig.se/Ext/Sv/Arkiv/Exte...en-ledare.html

Citat:
Nationality: Mauritian (Swedish Permanent Residence Permit)
https://www.gfmer.ch/GFMER_members/p...ee_CV_2008.pdf
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-18 kl. 08:55.
2021-11-18, 13:06
  #37031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Avokade äter jag aldrig. Det har säkert Greta slutat med också. Ris äter jag en gång i veckan. En banan emellanåt, annars får jag skörbjugg och tappar tänderna.
Sen är det ju det där med gaserna som nötdjur släpper ut.
Risodling producerar 50 ggr mer metan än kor, så sluta med riset omgående.

Man måste fråga sig vad som var poängen med Greta™:s båtresa över Atlanten. Hela besättningen flög tillbaka till Europa, och den nya besättningen flög till Amerika. Det hade varit betydligt mer klimatsmart om Team Greta™ hade köpt stand-by-biljetter och på så vis fyllt annars tomma flygstolar. Greta™ hade ju inga problem med att dagligen (nåja, måndag till torsdag) låta sig skjutsas i en stor, tung dieseldriven stadsjeep för att ta sig till skolan i Södertälje. Vilket jag inte har något att anmärka på, eftersom familjens vän Sirkka Persson, tillika rektor på Kringlaskolan, tycker att det är mer bekvämt att köra bil än att åka kollektivt mellan hemmet i centrala Stockholm och arbetet i Södertälje. Det är vi ganska många som tycker, särskilt vi som inte har tillgång till så bra kollektivtrafik som i Stockholm med omnejd. Men om Greta™:s engagemang verkligen går utanför vad som fotograferas, så borde hon förstås ha åkt kollektivtrafik till skolan i Södertälje. Bilresan tar 45 minuter, förutsatt att trafiken flyter någorlunda, jag vet inte hur lång tid det tar med bussar och pendeltåg. Med en snitthastighet på i bästa fall 50 km/h så blir det en del koldioxidutsläpp. Varför valde inte Greta™ en skola i sitt närområde istället? Men det hade kanske varit svårare att få så bra betyg om inte rektorn är personlig vän till familjen?
2021-11-18, 13:45
  #37032
Medlem
Jag gjorde en sökning på Stockholms lokaltrafik. Från Greta™:s bostad på P O Hallmans gata i Stockholm, till Kringlaskolan på Prästgårdsvägen i Södertälje tar det ca 90 minuter enkel resa med kollektivtrafik. Då är det ju mycket skönare att sitta i en ny fin Volvo XC60 D4 AWD och bli skjutsad av rektor Sirkka. (Bättre betyg får man också.) Bilen ifråga körs drygt 3.500 mil per år, så kollektivtrafik tycks inte vara något för Sirkka. Inte för Greta™ heller. Hela Team Greta™ är en bluff, från början till slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in