Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-19, 20:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hon r vl lika "svart" som Barack Obama.
Det r en annan frgestllning. Jag tycker inte din motfrga besvarar frgorna i mitt inlgg.

r inte detta med "svart" ocks ganska nytt. Kallades hon inte "person of color" tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag instmmer i tidigare kommentarer hur sjutton de kan f henne till svart? Jag undrar vilken baktanken r.

Citat:
The nation's first female, first Black and first South Asian vice president

Svart med stor bokstav.

Och varfr sydasiatisk, har de haft ngon nordasiatisk?

r hon inte frste asiatiske vice?

Blir inte svarta frb-nnade? De brukar inte vara alltfr inkluderande enligt min erfarenhet. Frga i Harlem hur pass svart de tycker hon r? Jag vet inte vad de skulle svara

De mest inbitna svarta kallade Obama fr "Oreo" eftersom de anser att han r svart p utsidan och vit p insidan.
Senast redigerad av wwr 2021-11-19 kl. 20:23.
Citera
2021-11-19, 20:19
Medlem
wwrs avatar
Kan det vara s att man nu kommer att frska presentera en konflikt mellan presidenten och vicepresidenten. Presidenten r vit. Om man d brjar kalla vicepresidenten fr svart s kan man pst att en raskonflikt uppsttt och sdana r populra i media.
Senast redigerad av wwr 2021-11-19 kl. 20:25.
Citera
2021-11-20, 02:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Kan det vara s att man nu kommer att frska presentera en konflikt mellan presidenten och vicepresidenten. Presidenten r vit. Om man d brjar kalla vicepresidenten fr svart s kan man pst att en raskonflikt uppsttt och sdana r populra i media.

Jo det r det frvisso, men inte mellan tv som bda r politiskt till vnster. Allra helst skall den vita vara politiskt till hger och den svarta till vnster.
Citera
2021-11-20, 06:20
Medlem
Kamala Harris kanske fick mersmak av maktknslan med timmen hon
fick ta ver rodret och ev. tar ver helt nsta r, who knows /
Citera
2021-11-20, 07:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo det r det frvisso, men inte mellan tv som bda r politiskt till vnster. Allra helst skall den vita vara politiskt till hger och den svarta till vnster.
Det stmmer. Den delen kommer inte in i det. De str fr liknande politik. Men detta verkar ju kunna utvecklas till en motsttning dem emellan. Och d blir det ju intressant vad motsttningen bestr i, eftersom deras politik r densamma. Den som lser ytligt och ser bilderna kanske frmst noterar att vicepresidenten r kvinna, yngre och icke vit. Och de egenskaperna kan ju alla relatera till t.ex i relationer i sitt eget arbetsliv.

Det kan vara s att medierna brjar smyga in rasism i budskapet genom att allt starkare betona att Harris r svart. Nr presidentteamet startade sin kampanj var de ju tvungna att vara helt eniga, men nu kanske det brjar spricka.

Harris har indisk mor och far frn Jamaica. Hon har vuxit upp i svart kultur och mnga jamaikaner hrstammar frn Afrika. Sjlv har Harris inte kallat sig svart eller ngot annat. Hon kallar sig frnuftigt nog bara amerikan.

Men nog fr jag ett intryck att media nu verkar smyga in rasism i budskapet nr de kallar henne svart vilket de inte gjort lika ofta tidigare. Frn brjan kallades hon nog "person of color". Undrar vad en person sjlv skulle sga om hon hade Harris bakgrund och ngon kallade henne svart. Undrar ocks hur amerikaner, speciellt afro-amerikaner uppfattar henne. Kallar de henne svart? Hon ser i alla fall inte svart ut. Nr jag var ung fick man inte sga frgad vilket verkar ha blivit tilltet igen s jag kallar dem oftast icke vita eller "etniska".
Senast redigerad av wwr 2021-11-20 kl. 07:17.
Citera
2021-11-21, 06:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Det stmmer. Den delen kommer inte in i det. De str fr liknande politik. Men detta verkar ju kunna utvecklas till en motsttning dem emellan. Och d blir det ju intressant vad motsttningen bestr i, eftersom deras politik r densamma. Den som lser ytligt och ser bilderna kanske frmst noterar att vicepresidenten r kvinna, yngre och icke vit. Och de egenskaperna kan ju alla relatera till t.ex i relationer i sitt eget arbetsliv.

Det kan vara s att medierna brjar smyga in rasism i budskapet genom att allt starkare betona att Harris r svart. Nr presidentteamet startade sin kampanj var de ju tvungna att vara helt eniga, men nu kanske det brjar spricka.

Harris har indisk mor och far frn Jamaica. Hon har vuxit upp i svart kultur och mnga jamaikaner hrstammar frn Afrika. Sjlv har Harris inte kallat sig svart eller ngot annat. Hon kallar sig frnuftigt nog bara amerikan.

Men nog fr jag ett intryck att media nu verkar smyga in rasism i budskapet nr de kallar henne svart vilket de inte gjort lika ofta tidigare. Frn brjan kallades hon nog "person of color". Undrar vad en person sjlv skulle sga om hon hade Harris bakgrund och ngon kallade henne svart. Undrar ocks hur amerikaner, speciellt afro-amerikaner uppfattar henne. Kallar de henne svart? Hon ser i alla fall inte svart ut. Nr jag var ung fick man inte sga frgad vilket verkar ha blivit tilltet igen s jag kallar dem oftast icke vita eller "etniska".

Vet ej. Men en gissning r att media kanske betonar att hon r kvinna och ickevit fr att de hoppas att det skall bli svrare att kritisera henne d. Liksom att all kritik d kan avfras med att kritikern bara r rasistisk eller misogyn och att en vit man hade kommit undan med vad helst hon fr tillfllet kritiseras fr osv.

Drtill r inte Biden s omtyckt och det inser nog media ocks. Det har dessutom ifrgasatts om han brjar bli dement. Att d inte sttt honom fr mycket kan vara bra. Liksom mjligheten att istllet vid behov kunna sga att de egentligen snarare r Harris de stdjer. Liksom kunna frorda att hon tar ver om det behvs. D hon trots allt r lite mer vnster n han och mer intresserad av identitetspolitik tror jag mnga vnsterjournalister skulle fredra henne framfr Biden.
Citera
2021-11-29, 02:07
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hur i hela friden kan K.H betecknas som svart kvinna? Kvinna helt skert men svart?

Hon r ungefr lika mrk som en syditalienska eller turkiska men ska nd betecknas som "svart". Har "svart" ingenting med hudfrg att gra lngre?
Det har det inte gjort historiskt:

Citat:
The one-drop rule is a pseudoscientific social construct and legal instrument that was prominent in the 20th century in the United States. It asserted that any person with even one ancestor of black ancestry ('one drop' of 'black blood') was considered black (Negro or colored in historical terms). As a legal device it was and is applicable to anyone, as the human race began in Africa. The one drop-rule became a state law of Virginia in 1924. Today, it is defunct in state law. However, in the 19th century it was mostly used to disenfranchise poor, illiterate whites.
https://en.wikipedia.org/wiki/One-drop_rule

Mnga av slavarna hade vit hudfrg d deras fder, farfder, farfarsfder osv varit vita slavgare.
Citera
2021-11-30, 12:32
Avstngd
Paris24s avatar
Om man kvoterar in ngon s r den smre n om man vljer efter kompetens. Vet inte hur mnga gnger vi kommer att se det. Biden brjar p allvar f tanken att byta ut henne innan nsta val eftersom hon r ett snke. Ngon som vet om en vice-president ngonsin bytts ut?
Citat:
https://www.expressen.se/kronikorer/...kamala-harris/
Men hur dliga siffrorna n r fr Joe Biden, s r de n smre fr hans vicepresident, Kamala Harris. I en mtning nyligen fr USA Today fick hon godknt av bara 28 procent.

Det r en smre siffra n vad frre vicepresident Dick Cheney fick. Och han var inte s populr nr Irak-kriget brjade g dligt.

Man behver inte vara ngon strre politiskt strateg fr att inse att med 28 procents popularitet r det svrt att bli vald till president i USA.
Om Biden blivit fr gammal fr nsta val s hade det givna valet varit hans vice-president. Men inte en chans med Harris.
Citera
2021-11-30, 14:43
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om man kvoterar in ngon s r den smre n om man vljer efter kompetens. Vet inte hur mnga gnger vi kommer att se det. Biden brjar p allvar f tanken att byta ut henne innan nsta val eftersom hon r ett snke. Ngon som vet om en vice-president ngonsin bytts ut?

Om Biden blivit fr gammal fr nsta val s hade det givna valet varit hans vice-president. Men inte en chans med Harris.
Bara fr att vara extra tydlig s handlar det hr allts inte om att avskeda eller erstta Harris under pgende mandatperiod, utan att stlla upp med en annan vicepresident i nsta val.

Den enda presidenten som har bytt ut en vicepresident p det sttet (det vill sga inte p grund av att vicepresidenten dtt, sagt upp sig eller liknande) r Franklin D Roosevelt. Han stllde upp 2 gnger med partiets kompromisskandidat Garner, men nr han blev vertalad att stlla upp en tredje gng krvde han att f vlja vicepresidenten sjlv (p den tiden blev inte vicepresidenten utnmnd av presidenten p samma stt utan valdes av konventet) och valde d Wallace. Nr han stllde upp 4:e gngen var han redan dende och partiet vgrade d utnmna Roosevelts kompis som vicepresident, utan valde fram Truman som var bttre lmpad att ta ver nr Roosevelt dog.
Citera
2021-11-30, 16:15
Avstngd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Bara fr att vara extra tydlig s handlar det hr allts inte om att avskeda eller erstta Harris under pgende mandatperiod, utan att stlla upp med en annan vicepresident i nsta val.

Den enda presidenten som har bytt ut en vicepresident p det sttet (det vill sga inte p grund av att vicepresidenten dtt, sagt upp sig eller liknande) r Franklin D Roosevelt. Han stllde upp 2 gnger med partiets kompromisskandidat Garner, men nr han blev vertalad att stlla upp en tredje gng krvde han att f vlja vicepresidenten sjlv (p den tiden blev inte vicepresidenten utnmnd av presidenten p samma stt utan valdes av konventet) och valde d Wallace. Nr han stllde upp 4:e gngen var han redan dende och partiet vgrade d utnmna Roosevelts kompis som vicepresident, utan valde fram Truman som var bttre lmpad att ta ver nr Roosevelt dog.
S man kan sga att om Kamala blir utbytt s r hon den frsta kvinnan, den frsta frgade, och den frsta sparkade vicepresidenten.
Citera
2021-11-30, 16:18
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
S man kan sga att om Kamala blir utbytt s r hon den frsta kvinnan, den frsta frgade, och den frsta sparkade vicepresidenten.
Om hon blir utbytt blir hon den tredje utbytta vicepresidenten efter Garner och Wallace, som jag beskrev i min tidigare kommentar.
Citera
2021-11-30, 16:20
Avstngd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Om hon blir utbytt blir hon den tredje utbytta vicepresidenten efter Garner och Wallace, som jag beskrev i min tidigare kommentar.
De blev ju inte utbytta av presidenten utan de hade ett annat system p den tiden. Kamala har personligen valts av Biden och blir personligen sparkad av honom, frsta gngen det hnder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in