Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Jo det r det frvisso, men inte mellan tv som bda r politiskt till vnster. Allra helst skall den vita vara politiskt till hger och den svarta till vnster.
Det stmmer. Den delen kommer inte in i det. De str fr liknande politik. Men detta verkar ju kunna utvecklas till en motsttning dem emellan. Och d blir det ju intressant vad motsttningen bestr i, eftersom deras politik r densamma. Den som lser ytligt och ser bilderna kanske frmst noterar att vicepresidenten r kvinna, yngre och icke vit. Och de egenskaperna kan ju alla relatera till t.ex i relationer i sitt eget arbetsliv.
Det kan vara s att medierna brjar smyga in rasism i budskapet genom att allt starkare betona att Harris r svart. Nr presidentteamet startade sin kampanj var de ju tvungna att vara helt eniga, men nu kanske det brjar spricka.
Harris har indisk mor och far frn Jamaica. Hon har vuxit upp i svart kultur och mnga jamaikaner hrstammar frn Afrika. Sjlv har Harris inte kallat sig svart eller ngot annat. Hon kallar sig frnuftigt nog bara amerikan.
Men nog fr jag ett intryck att media nu verkar smyga in rasism i budskapet nr de kallar henne svart vilket de inte gjort lika ofta tidigare. Frn brjan kallades hon nog "person of color". Undrar vad en person sjlv skulle sga om hon hade Harris bakgrund och ngon kallade henne svart. Undrar ocks hur amerikaner, speciellt afro-amerikaner uppfattar henne. Kallar de henne svart? Hon ser i alla fall inte svart ut. Nr jag var ung fick man inte sga frgad vilket verkar ha blivit tilltet igen s jag kallar dem oftast icke vita eller "etniska".