2021-12-01, 22:32
Medlem
300k är ingen stor summa. Varför lägger du inte summan på internetplånbok som paypal och neteller?

Har svårt och se varför dom skulle rapportera till Sverige men det kanske dom gör.
Citera
2021-12-01, 22:34
Medlem
Jag vill ha bekvämligheten som en bank innebär. Internetbank, överföringar, värdepapper mm.
Citera
2021-12-01, 22:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snugga
Har inte möjlighet att resa just nu. Letar efter en bank att öppna konto hos online/telefon. Tittar på Cayman National nu. Har inte läst mycket än om det går öppna utan att vara på plats.

Svårt idag utan att vara på plats. Men fogden kan inte ta dem där, dock kommer SKV säkert veta om dem.
Citera
2021-12-02, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Svårt idag utan att vara på plats. Men fogden kan inte ta dem där, dock kommer SKV säkert veta om dem.

Finns det något land man kan åka till där SKV inte kan se?
Senast redigerad av david-taxi 2021-12-02 kl. 02:56.
Citera
2021-12-02, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Kronofogden vet jag kunde förut/fortfarande? ej utmäta i Norge.

Jobbar du i Norge, så skickade de ej tidigare info till Sverige.

Träffade många Svenskar som flytt `dit, när jag jobbade där.

Värt att kolla upp. Borde väll räcka med att ringa en Norsk bank och fråga.

jobbas det inte förtvivlat med att ändra regler. nu ska ju tom skatt snart börja dras på svenska pengar som befinner sig utomlands i nåt skattesnålt land
Citera
2021-12-02, 08:33
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Utanför EU och USA. Jag har bankkonton i Thailand, Filippinerna och Malaysia.
Hur öppnade du ett bankkonto i Thailand? Måste man inte vara medborgare?
Citera
2021-12-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Hur öppnade du ett bankkonto i Thailand? Måste man inte vara medborgare?

Nej, du behöver dock en fast adress i landet, det är det enda. Men det går att få om man hyr sitt semesterboende. Lite fix var det dock, man måste ta med sig hyreskontraktet och åka till ett immigrationskontor för att få ett statligt stämplat intyg att man har en fast adress i landet innan man åker till banken.

Så ja, man måste var fysiskt på plats, men just Thailändska banker är kanon så rekommenderar det verkligen om det är en betydande summa för TS.
Citera
2021-12-02, 11:27
Medlem
dinmamma1335s avatar
Behöver du bara spara pengarna till framtiden kan krypto vara vettigt. Ytterst lätt att hålla anonymt. Nackdelarna är väl att du behöver växla (de flesta sätt att växla involverar någon "know your customer") och de stora fluktuationerna i värde. Fluktuationerna kan du undvika genom så kallade stablecoins.
Citera
2021-12-02, 11:37
Medlem
Jag tror inte SKV har rätt att titta på ett svenskt bankkonto.

Banksekretess, tror det krävs rätt så mycket innan dom ges den rätten.
Citera
2021-12-02, 11:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Som överskriften säger. Jag vill öppna ett bankkonto utomlands där svenska staten ej kan se min aktivitet. Är det möjligt?
Kolla denna lista:

https://en.wikipedia.org/wiki/Common...ting_countries

CRS är ett samarbete där banker i varje deltagande land rapporterar in utlänningars konton till respektive skatteverk. Om du öppnar ett konto i ett CRS-land kommer alltså SKV att känna till det. Jag skulle inte rekommendera Thailand eftersom de är med i samarbetet även om de inte signerat CRS-avtalet än. Det kan hända snart.
Citera
2021-12-02, 13:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Som överskriften säger. Jag vill öppna ett bankkonto utomlands där svenska staten ej kan se min aktivitet. Är det möjligt?

Jag gjorde en dålig investering och kommer troligen gå i personlig konkurs. Jag vill öppna ett bankkonto utomlans där tex kronofogden inte kan utmäta mitt kapital.
Tänk på att du bör göra dessa överföringar minst 6 månader innan konkursen är beslutad. Annars kan dels skatteverket göra "bakåtrullning" och ogiltigförklara alla överföringar, och dels så kan du bli åtalad för bedrägeri för att ha försökt gömma undan pengar som dina geldenärer har rätt till.
Citera
2021-12-02, 21:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Finns det något land man kan åka till där SKV inte kan se?

Ett fåtal. Det är inte värt det för 300k. Finns någon lista i offshorefoumet. Typ Vanuatu, Guam och några önationer.

Hittade listan

https://www.consilium.europa.eu/en/p...jurisdictions/

Panama och BVI kan du glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in