Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-03, 22:16
Medlem
Therese Johaugs dopingsavstägning har väl inte undgått någon och börjar säkerligen vara rätt uttjatad. Jag kan dock inte riktigt släppa det. September 2016 testades Johaug positiv för doping då det hade det gått hela fyra månader från föregånde test. 13 nanogram clostebol per ml var nivån i urinet. Den italienska cyklisten Stefano Agostinis, som också blivit fälld för doping, hade 7 nanogram per milliliter. Det är väldigt små mängder, och ett värde som i sig inte bevisar någonting. Hon kan ha använt en stor dos en månad före dopningsprovet, eller en mikrodos några dagar innan. Det hade alltså gått 4 månader från föregående test.

Förklaringen skall alltså vara en läppsalva med stor fet varningstriangel som både Johaug och läkaren råkat "missa", trots att hon i tidigare intervjuer sagt hur noggrann hon är med att dubbelchecka allt och tom trippelchecka. Salvan är också direkt olämplig för tunn hud och alltså inget man använder på läppar. Den (bort)förklaringen är så urbota dum och det märkliga är att så många verkar tycka det är helt rimligt. Att hennes avstängning bara blev 18 månader trots anabola i blodet visar vilken makt norsk längdskidåkning har.

Johaug är nu 33 år och lägger väl av snart. Frida Karlsson har redan slagit henne ett par gånger. Nu senast i Ruka. Även en dopad kropp har sina gränser och jag gissar åldern börjar ta ut sin rätt. Frida är 11 år yngre.

Min ståndpunkt är klar; Johaug har systematiskt och medvetet dopat sig till att bli den maskin hon är men framförallt har varit. Mikrodosering av anabola sägs t.ex. vara väldigt effektivt för konditionsidrottare. Sanningen kommer komma fram så småningom, det är jag säker på. Frågan är bara hur länge det dröjer tills dess? Det är så mycket som är så märklig i det här fallet att jag har svårt att tro på den officiella storyn och som alla tycks köpa.

Jag har sen länge slutat imponeras över hennes framfart. När Johan Olsson solokör en 5-mil i Val di Fiemme är det en bragd utan dess like som det gjorts åtskilliga dokumentärer om. Therese Johaug gör och har i princip gjort detta i massor med lopp. Det om något säger något.
Citera
2021-12-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Therese Johaugs dopingsavstägning har väl inte undgått någon och börjar säkerligen vara rätt uttjatad. Jag kan dock inte riktigt släppa det. September 2016 testades Johaug positiv för doping då det hade det gått hela fyra månader från föregånde test. 13 nanogram clostebol per ml var nivån i urinet. Den italienska cyklisten Stefano Agostinis, som också blivit fälld för doping, hade 7 nanogram per milliliter. Det är väldigt små mängder, och ett värde som i sig inte bevisar någonting. Hon kan ha använt en stor dos en månad före dopningsprovet, eller en mikrodos några dagar innan. Det hade alltså gått 4 månader från föregående test.

Förklaringen skall alltså vara en läppsalva med stor fet varningstriangel som både Johaug och läkaren råkat "missa", trots att hon i tidigare intervjuer sagt hur noggrann hon är med att dubbelchecka allt och tom trippelchecka. Salvan är också direkt olämplig för tunn hud och alltså inget man använder på läppar. Den (bort)förklaringen är så urbota dum och det märkliga är att så många verkar tycka det är helt rimligt. Att hennes avstängning bara blev 18 månader trots anabola i blodet visar vilken makt norsk längdskidåkning har.

Johaug är nu 33 år och lägger väl av snart. Frida Karlsson har redan slagit henne ett par gånger. Nu senast i Ruka. Även en dopad kropp har sina gränser och jag gissar åldern börjar ta ut sin rätt. Frida är 11 år yngre.

Min ståndpunkt är klar; Johaug har systematiskt och medvetet dopat sig till att bli den maskin hon är men framförallt har varit. Mikrodosering av anabola sägs t.ex. vara väldigt effektivt för konditionsidrottare. Sanningen kommer komma fram så småningom, det är jag säker på. Frågan är bara hur länge det dröjer tills dess? Det är så mycket som är så märklig i det här fallet att jag har svårt att tro på den officiella storyn och som alla tycks köpa.

Jag har sen länge slutat imponeras över hennes framfart. När Johan Olsson solokör en 5-mil i Val di Fiemme är det en bragd utan dess like som det gjorts åtskilliga dokumentärer om. Therese Johaug gör och har i princip gjort detta i massor med lopp. Det om något säger något.

tycker personligen norge borde fråntas mkt. de har en jävla förmåga att fuska. alla lider av astma. lider man av det finns det inte en chans i helvete man kan sporta på det viset uta meds. vilket de får ta som bevisligen gör nytta och medför man lättare kan andas.. och har fördel mot de som inte använder meds. alltså fusk. norge är ett jävla skämt.
och idiotstoryn om fuskaren johaug är ju lika sjuk den bara få väck skiten

och va hjälper det om sanning kommer fram sen och nån får medalj sen. det tar ju bort möjlighet att stå på plats bland folket när det sker och bli uppskattat. det betyder mer..
Citera
2021-12-03, 22:20
Medlem
Citat:

En gång dopad så har man nytta av det resten av sin karriär.
Klart att de ska stängas av på livstid.
Citera
2021-12-03, 23:06
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
En gång dopad så har man nytta av det resten av sin karriär.
Klart att de ska stängas av på livstid.
Är egentligen det enda sättet att bli av med detta trams, är man dopad och det är 100 procentigt så klart som fan det ör livstid så skulle färre våga att chansa.
Citera
2021-12-04, 00:28
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:

Ja det var märkligt att den minst sagt svajiga historien gick igenom. Johaug vägrade väl också vid nåt tillfälle att skriva under en namnisamling mot doping, minns inte när dock. Sen har vi Sundbys megaöverdosering av astmamedicin. Sen kom det ju fram nåt med Björgen att hon hade ett otillåtet ämne i ett dopingtest som på nåt vis gömdes undan.

Det finns hederliga norrmän också som Petter Northug, men sammantaget så inträffar slumpen alldeles för många ggr om man jämför med Sverige. Det borde statistiskt vara extremt osannolikt att få så många utfall på Norge och inget på Sverige.

Nä nåt fuffens finns säkert, även om det inte är statsdoping
Citera
2021-12-04, 01:32
Medlem
MrsEjPKs avatar
Dophaug dopar sig på vårträningen .

När man vinner med inte bara över 40 sekunder utan närmare 3 minuter ibland 2 minuter och ibland 3,5 minut då är något fel.
Björgen vann likadant.
Det är fördjävligt och har förstört sporten så mkt !
Visst hon vinner med mindre nu men är oxå äldre.
Jag har inga ord för hur Norge förstört sporten .
Systematisk doping .
Senast redigerad av MrsEjPK 2021-12-04 kl. 01:39.
Citera
2021-12-04, 01:48
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Imponerende nivå hos Flashback i allmenhet. Nordens største forum.

Nesten like bra kommentarer som hos Facebook og Instagram. Lykke til videre, dere kan trenge det.
Jeg kommer ikke til å kaste bort en kalori her mer.

Gulligt att du har ett skidfoto som profilbild, det kanske tom är Johaug på bilden 😂😏. Det är ändå lite sött att du känner att din gräns går precis här. Gulle dig
Senast redigerad av tlcswe 2021-12-04 kl. 01:51.
Citera
2021-12-04, 02:37
Medlem
Komplettering namn på en astmamediciner

Citat:

Det hela började för flera decennier sedan, när Norge hamnade långt ner i resultatlistorna och nationen som ser längdskidåkningen som sin nationalsport måste ju hitta på en lösning.
Vga*d U*va*g satt som Ordf i Exekutiva Kommittéen i Intenationella Skidåkningsförbundet.
Man började med M B, som då var en medioker skidåkerska.
Stark astmamedicin får bara skrivas ut av läkare och det har ju varje land i sin ledarstab.
I många år har man pekat på inhaleringen av astmamedicinerna Symbicort och Salbutamol men den inhalerande varianten har inget med detta att göra. Den vidgar bara luftrören.
Dock Salbutamol i tablettform (Finns bara att hämta ut i specialfall) har en anabol effekt iom att du sväljer tabletterna och ämnena tar fart ut i kroppen och främst då i överkroppen bl.a. armarna.
En viss mängd under en viss tid gör att du bygger upp kroppen och sen försvinner ämnena. Kan inte spåras. Självklart tas detta enbart under tränings/uppbyggnadssäsongen/-erna.
Alla skidlandslag vet om det här men iom att Norge är så pass stora i världen och har (eller hade) V U i E Kommittéen så ville ingen säga emot och främst då Sverige (läs även som SVT).
Hur kan det komma sig att nästan alla i Norges skidlandslag har diagnosen "astma" ?
Nu blev ju inte MB bara överlägsen utan hade även utseendet med sig.
För TV-bolag så säljer man aldrig sport på enbart resultat som så, utan även utseende. Både MB och under några års tid även T J har ju utseendet med sig.
Vad skulle TV-bolagen säga om båda hade blivit dömda och avstängda längre tider ? Ingen bra reklam det för TV-bolagen att vara utan sina största kvinnliga fixstjärnor.
Historian om läppsalvan är ju så dålig så det finns inte.
Men lika dålig är ju SVTs försök att förklara det hela. SVT Sport var pinsamt försvarande av dessa norska kvinnors metoder.
Tillslagen på hotell där manliga åkare från mellaneuropa har ertappats med sprutor o påsar i handen, när inhemsk polis kommit in på rummen, är bra men det drar uppmärksamheten ifrån de värsta brukarna.
Ska något ske att något framstående land blir ertappade med detta, så ska det ske på samma vis som när narkotikapolisen slår till under träningsläger och då med husrannsakanpapper eller inte oavsett.

Dopingpreparat ska klassas som narkotika. Då blir det bäst effekt.

Jag är lika skeptisk till andra åkare som blir bättre på en kort tid. Norskorna är inte ensamma om detta men tiden kommer alltid ikapp (Läs FloJo).

Kritik mot detta inlägg skiter jag i. Har följt detta sedan slutet på 80-talet, så jag vet vad jag skriver om.
Senast redigerad av MycketKvar 2021-12-04 kl. 02:50. Anledning: Komplettering namn på en astmamediciner
Citera
2021-12-04, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Det hela började för flera decennier sedan, när Norge hamnade långt ner i resultatlistorna och nationen som ser längdskidåkningen som sin nationalsport måste ju hitta på en lösning.
Vga*d U*va*g satt som Ordf i Exekutiva Kommittéen i Intenationella Skidåkningsförbundet.
Man började med M B, som då var en medioker skidåkerska.
Stark astmamedicin får bara skrivas ut av läkare och det har ju varje land i sin ledarstab.
I många år har man pekat på inhaleringen av astmamedicinerna Symbicort och Salbutamol men den inhalerande varianten har inget med detta att göra. Den vidgar bara luftrören.
Dock Salbutamol i tablettform (Finns bara att hämta ut i specialfall) har en anabol effekt iom att du sväljer tabletterna och ämnena tar fart ut i kroppen och främst då i överkroppen bl.a. armarna.
En viss mängd under en viss tid gör att du bygger upp kroppen och sen försvinner ämnena. Kan inte spåras. Självklart tas detta enbart under tränings/uppbyggnadssäsongen/-erna.
Alla skidlandslag vet om det här men iom att Norge är så pass stora i världen och har (eller hade) V U i E Kommittéen så ville ingen säga emot och främst då Sverige (läs även som SVT).
Hur kan det komma sig att nästan alla i Norges skidlandslag har diagnosen "astma" ?
Nu blev ju inte MB bara överlägsen utan hade även utseendet med sig.
För TV-bolag så säljer man aldrig sport på enbart resultat som så, utan även utseende. Både MB och under några års tid även T J har ju utseendet med sig.
Vad skulle TV-bolagen säga om båda hade blivit dömda och avstängda längre tider ? Ingen bra reklam det för TV-bolagen att vara utan sina största kvinnliga fixstjärnor.
Historian om läppsalvan är ju så dålig så det finns inte.
Men lika dålig är ju SVTs försök att förklara det hela. SVT Sport var pinsamt försvarande av dessa norska kvinnors metoder.
Tillslagen på hotell där manliga åkare från mellaneuropa har ertappats med sprutor o påsar i handen, när inhemsk polis kommit in på rummen, är bra men det drar uppmärksamheten ifrån de värsta brukarna.
Ska något ske att något framstående land blir ertappade med detta, så ska det ske på samma vis som när narkotikapolisen slår till under träningsläger och då med husrannsakanpapper eller inte oavsett.

Dopingpreparat ska klassas som narkotika. Då blir det bäst effekt.

Jag är lika skeptisk till andra åkare som blir bättre på en kort tid. Norskorna är inte ensamma om detta men tiden kommer alltid ikapp (Läs FloJo).

Kritik mot detta inlägg skiter jag i. Har följt detta sedan slutet på 80-talet, så jag vet vad jag skriver om.
Är det när norska elitåkare börjar åka dit på dödsfall bland före detta aktiva som detta kan uppdagas?
Citera
2021-12-04, 04:47
Medlem
Skiter i vilket men hon är iallafall jävligt sexig och jag hade gärna knullat henne sidleds & kallat henne Berit
Citera
2021-12-04, 05:38
Medlem
Har funderat på om det varit en åkare från Östeuropa som fått dopnings klassad läppbalsam på sig av ”misstag” hur hade reaktionerna varit då???
Förmodligen hade väl hela världen skrattat sig harmynta av en sådan idiotisk bortförklaring. Åkaren i fråga hade fått sitt liv förstört alla resultat och medaljer strukits bort.

Men nu gäller det trikå sportar nationen nummer ett Norge och deras övernaturliga idrottsmän och kvinnor. Nästan 100% astmatiker i landslaget, och lik väl så vinner de allt!
Ett medicinsk mirakel på min ära.

Att Johaug klarade sig är tack vare Norges starka ställning bakom kulisserna i skidsport värden.
Att hon fick behålla sponsorerna är ett under, normalt så finns det i alla kontrakt dessa idrottare signerar klausuler angående dopning, droger eller klandervärt beteende som gör att det kan sägas upp.
Men Johaugs sponsorer öste istället in mer pengar på henne!!!

Sporten idag är så rutten inte bara längdskidor, jag tycker att istället ska man efter målgång doping testa alla som deltagit, inväntar alla provsvar och analyser och sedan utser man vinnaren.

Kanske det skulle få nationer som sysslar med doping i omfattande skala att tänka sig för. Som det är nu så utses segrare och eventuellt doping fusk görs upp i domstolar år efter.
Citera
2021-12-04, 06:05
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Varför tillåter man inte det bara? Så får alla slåss på lika villkor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in