Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Ja, sanningen kommer att komma ikapp henne. Tror det bara är några enstaka norrmän som fortfarande tror att hon är ren.
Men Norge har en väldigt slapp syn på doping och tänjer gärna på smutsiga gränser. Bara att se på dom senaste domarna.
Dom är minst lika smutsiga som Ryssland påstås vara...

Man undrar lite vad hennes medtävlande tänker om henne, egentligen? Jag får känslan att det är lite elefanten i rummet-läge. Alla vet egentligen att hon har fuskat sig till toppen men vågar inte yttra sig pga den officiella förklaringen som inte kan eller får ifrågasättas.
Citera
2021-12-04, 10:24
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Therese Johaugs dopingsavstägning har väl inte undgått någon och börjar säkerligen vara rätt uttjatad. Jag kan dock inte riktigt släppa det. September 2016 testades Johaug positiv för doping då det hade det gått hela fyra månader från föregånde test. 13 nanogram clostebol per ml var nivån i urinet. Den italienska cyklisten Stefano Agostinis, som också blivit fälld för doping, hade 7 nanogram per milliliter. Det är väldigt små mängder, och ett värde som i sig inte bevisar någonting. Hon kan ha använt en stor dos en månad före dopningsprovet, eller en mikrodos några dagar innan. Det hade alltså gått 4 månader från föregående test.

Förklaringen skall alltså vara en läppsalva med stor fet varningstriangel som både Johaug och läkaren råkat "missa", trots att hon i tidigare intervjuer sagt hur noggrann hon är med att dubbelchecka allt och tom trippelchecka. Salvan är också direkt olämplig för tunn hud och alltså inget man använder på läppar. Den (bort)förklaringen är så urbota dum och det märkliga är att så många verkar tycka det är helt rimligt. Att hennes avstängning bara blev 18 månader trots anabola i blodet visar vilken makt norsk längdskidåkning har.

Johaug är nu 33 år och lägger väl av snart. Frida Karlsson har redan slagit henne ett par gånger. Nu senast i Ruka. Även en dopad kropp har sina gränser och jag gissar åldern börjar ta ut sin rätt. Frida är 11 år yngre.

Min ståndpunkt är klar; Johaug har systematiskt och medvetet dopat sig till att bli den maskin hon är men framförallt har varit. Mikrodosering av anabola sägs t.ex. vara väldigt effektivt för konditionsidrottare. Sanningen kommer komma fram så småningom, det är jag säker på. Frågan är bara hur länge det dröjer tills dess? Det är så mycket som är så märklig i det här fallet att jag har svårt att tro på den officiella storyn och som alla tycks köpa.

Jag har sen länge slutat imponeras över hennes framfart. När Johan Olsson solokör en 5-mil i Val di Fiemme är det en bragd utan dess like som det gjorts åtskilliga dokumentärer om. Therese Johaug gör och har i princip gjort detta i massor med lopp. Det om något säger något.

Svensk norsk rivalitet much? Johaug har visat vad hon går för och är dessutom snygg som fan.
Citera
2021-12-04, 10:30
Medlem
Luktar väll avundsjuka men det kan så vara. Deras båda megastjärnor på löparbanorna. Inte bara bäst utan tycks det oslagbara. Ett litet land som Norge kan inte få fram såna jämte Kläbo utan att misstankar om fuffens pågår. Ser man medaljtabellen i förra vinter-VM förstärks misstankarna. Tog uppemot dubbelt så många medaljer som alla andra nationer tillsammans. Norskar är inte födda med större hjärtan och lungor än andra. Inte kan de ha överlägsna träningsmetoder heller jämfört med andra länder. Och urvalet är som sagt ganska litet. Luktar DDR lång väg, fast mer förfinat.
Citera
2021-12-04, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Imponerende nivå hos Flashback i allmenhet. Nordens største forum.

Nesten like bra kommentarer som hos Facebook og Instagram. Lykke til videre, dere kan trenge det.
Jeg kommer ikke til å kaste bort en kalori her mer.

Haha! Knähundarna till USA, norrmännen, blir knäckta av fakta.
Citera
2021-12-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarvas
Är det när norska elitåkare börjar åka dit på dödsfall bland före detta aktiva som detta kan uppdagas?

Ogillar one-liners men svaret är ett "Ja".
Citera
2021-12-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Man undrar lite vad hennes medtävlande tänker om henne, egentligen? Jag får känslan att det är lite elefanten i rummet-läge. Alla vet egentligen att hon har fuskat sig till toppen men vågar inte yttra sig pga den officiella förklaringen som inte kan eller får ifrågasättas.

Det syns ju tydligt i TV-rutan att bl.a. di svenske fått munkavle sedan flera år tillbaks.
C K värst av alla att hålla både M B o T J om ryggen.
Likaså SVT J H / Tant B .
De som däremot inte håller inne med sina synpunkter är ju polskor, ryskor o andra öststatsåkare.
De har ju alltid blivit anklagade även fast de inte haft toppresultat, så klart de yttrar sig om detta.
Citera
2021-12-04, 11:07
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytefoam
Tror inte det är mer doping i Norge än Sverige.
TS är bara sur för att vi Sverige fått dras med Charlotte kalla senaste 10 åren när norge haft snygga Johuag.

Exakt! Om Johaug hade kört för Sverige så hade jag definitivt kollat på skidåkning.

Det förekommer definitivt mer dopning i samtliga sporter än vad folk tror för övrigt, bara förlorare åker dit.
Citera
2021-12-04, 11:19
Medlem
Eftersom Norge byggde hela sin plötsliga framgång på 90-talet som stor vintersportsnation på systematisk bloddoping hos herrar som Ulvang, Dälhlie m.fl. och detta korthus aldrig har rasat så tror jag inte heller Johaugs korthus kommer göra det.
Citera
2021-12-04, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen9393
Skiter i vilket men hon är iallafall jävligt sexig och jag hade gärna knullat henne sidleds & kallat henne Berit

Jaa, den tanken har nog många haft och även jag har väl tittat lite extra när hon, med TV-kameran i ryggen, böjt sig frammåt för att spänna av sig skidorna.

Hade inte sagt nej till att låta henne grensla mig.
Citera
2021-12-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytefoam
Tror inte det är mer doping i Norge än Sverige.
TS är bara sur för att vi Sverige fått dras med Charlotte kalla senaste 10 åren när norge haft snygga Johuag.
https://www.svtstatic.se/image/wide/...50?format=auto
Citera
2021-12-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Luktar väll avundsjuka men det kan så vara. Deras båda megastjärnor på löparbanorna. Inte bara bäst utan tycks det oslagbara. Ett litet land som Norge kan inte få fram såna jämte Kläbo utan att misstankar om fuffens pågår. Ser man medaljtabellen i förra vinter-VM förstärks misstankarna. Tog uppemot dubbelt så många medaljer som alla andra nationer tillsammans. Norskar är inte födda med större hjärtan och lungor än andra. Inte kan de ha överlägsna träningsmetoder heller jämfört med andra länder. Och urvalet är som sagt ganska litet. Luktar DDR lång väg, fast mer förfinat.

Så kan det vara, men när de är så otroligt överlägsna kan man inte annat än undra om de har rent mjöl i påsen.
Skandinavier har ju aldrig någonsin varit bäst på löpning t.ex., eller möjligtvis under slaveritiden när bara vita män fick tävla. Som en skänk från ovan har Norge just nu två löpare som du säger, som krossar allt motstånd och sätter rekord på rekord.
Citera
2021-12-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Det finns ingen statsfinansierad dopingkultur i Norge, ledsen att göra er besvikna på den punkten.
Jag vet att det det är lättare att lära en sten att simma än att få er att förstå men jag gör ett halvt

Skidåkning är jättestort i Norge, det finns i snörika säsonger skidspår överallt (just nu knappt spår alls)
Kolla appen skisporet alt. www.skisporet.no så kan ni få en liten ide om dess storlek.
Alla åker skidronningen, jag började åka när jag var 38 och hade flyttar hit, nu några år senare har jag fyra par. En Svensk flashbackare med brännmärken på soffan och brännmärken kan aldrig förstå hur jävla solida och envisna Norrmän är.

Jag gillar inte Johaug, Hon är en ärthjärna och hennes kommentar vid presskonferensen om att Hon är oskyldig Blev jag hatisk av.

Stadsfinansierad dopingkultur tror jag inte heller på, men att man sysslat med doping under lång tid är ingen hemlighet. Jag tror ingen nation går fri egentligen, men vad som är klart är att om du är en bra längdskidåkare i Norge så har du din inkomst säkrad och helgonförklaras för all framtid. Så är det inte riktigt i Sverige. När karriären är över glöms du mer eller mindre bort. Steget till att ta otillåtna preparat i Norges skidmiljö tror jag är mycket lättare. Längdskidor är så ofantligt mycket större i Norge än Sverige som du säger. Deras anläggningar är överfulla med skidåkare i alla åldrar, främst barn. I Sverige är det mest medelålders män i trikåer som vill imponera på receptionisten på jobbet. Det är klart långt många fler talanger föds i det landet med de förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in