Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-12-27, 07:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från grafen jag bifogade syns att det finns mer tysk kapacitet i form av kol- och gaskraft. (Iofs är det en dålig tidpunkt just nu att avgöra hur mycket tillgänglig kapacitet som finns.)

Vilket leder bl a till högre priser. Även på det som de köper av sina grannländer.
Ja gasen flöt ju i riktning UT ur Tyskland ett tag förra veckan och Nordstream kopplas inte in. EU/Tyskland köper inte maximalt med gas.

Så nog är energikrisen konstruerad för att hålla Europas länder svaga.

Skall bli intressant att se tyskarnas CO2-avtryck. Det kommer alltså att stiga?
Citera
2021-12-27, 07:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja gasen flöt ju i riktning UT ur Tyskland ett tag förra veckan och Nordstream kopplas inte in. EU/Tyskland köper inte maximalt med gas.

Så nog är energikrisen konstruerad för att hålla Europas länder svaga.

Skall bli intressant att se tyskarnas CO2-avtryck. Det kommer alltså att stiga?
Ja, tyskarnas utsläpp av CO2 kommer öka.
Citera
2021-12-27, 07:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja, tyskarnas utsläpp av CO2 kommer öka.
Det bevisar praktiskt taget att den gröna agendan inte används ur miljösynpunkt. Det påstås att vi har klimatkris och "inom 10 år" kommer jorden inte att gå att rädda om vi inte minskar CO2.

I detta läge ökar man nu CO2, liksom EU gjorde med Coronafonderna!

Det bevisar att den gröna agendan används för att hålla Europas länder på sparlåga, svaga och fogliga. Den används inte för att förbättra miljön.
Senast redigerad av wwr 2021-12-27 kl. 07:43.
Citera
2021-12-27, 07:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Kanske ber de även till Putin, så att gaspriserna normaliseras igen.
Men den främsta orsaken att Europa saknar gas är att Tyskland/EU inte öppnar Nordstream eller köper maximalt i de befintliga pipelines.

Att "Putin" skulle ha höjt gaspriset till Europa har jag inte sett några seriösa uppgifter om annat än antydningar i svenska kvällstidningar.

Om så är fallet måste EU sätta in handelsförhandlingar och kräva att få köpa till världsmarknadspris. Men det sker inte.
Senast redigerad av wwr 2021-12-27 kl. 07:57.
Citera
2021-12-27, 08:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Men den främsta orsaken att Europa saknar gas är att Tyskland/EU inte öppnar Nordstream eller köper maximalt i de befintliga pipelines.

Att "Putin" skulle ha höjt gaspriset till Europa har jag inte sett några seriösa uppgifter om annat än antydningar i svenska kvällstidningar.

Om så är fallet måste EU sätta in handelsförhandlingar och kräva att få köpa till världsmarknadspris. Men det sker inte.
Ja, hur är det egentligen?

Putin säljer inte, eller tyskarna köper inte, från pipeline genom Polen? (där har det minskat till noll flöde för en vecka tillbaka)?

Nordstream 1 har flödat som vanligt.

Gaspriset har stigit enormt på sistone, antingen för att tyskarna ej har köpt eller ryssarna ej har sålt från pipelinen genom Polen.

Detta enormt höga pris har troligen Ryssarna totalt tjänat på eftersom de kunnat sälja till mycket högre pris genom Nordstream 1. Jag gissar att intäkterna överstiger hur det brukar vara när tyskarna köper även via polen.

Därmed tror jag det är ryssarna som ej säljer via Polen. Och att Putin ljuger när han påstår att tyskarna ej köper.
Citera
2021-12-27, 08:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja, hur är det egentligen?

Putin säljer inte, eller tyskarna köper inte, från pipeline genom Polen? (där har det minskat till noll flöde för en vecka tillbaka)?

Nordstream 1 har flödat som vanligt.

Gaspriset har stigit enormt på sistone, antingen för att tyskarna ej har köpt eller ryssarna ej har sålt från pipelinen genom Polen.

Detta enormt höga pris har troligen Ryssarna totalt tjänat på eftersom de kunnat sälja till mycket högre pris genom Nordstream 1. Jag gissar att intäkterna överstiger hur det brukar vara när tyskarna köper även via polen.

Därmed tror jag det är ryssarna som ej säljer via Polen. Och att Putin ljuger när han påstår att tyskarna ej köper.
Det håller jag inte alls med om. Den allmänna bilden är att EU försöker svälta ut Ryssland som straff för att landet påstås vilja invadera Ukraina. Men de som svälts är vi europeer.

Citat:
Checkmate, Putin! Russia facing gas BAN in Europe with new tough sanctions: 'Massive cost'

https://www.express.co.uk/news/scien...vladimir-putin

Det finns åtminstone en tråd på Flashback om det
(FB) Putin nu ekonomiskt schackmatt enligt Daily Express
Citera
2021-12-27, 08:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det håller jag inte alls med om. Den allmänna bilden är att EU försöker svälta ut Ryssland som straff för att landet påstås vilja invadera Ukraina. Men de som svälts är vi europeer.

https://www.express.co.uk/news/scien...vladimir-putin

Det finns åtminstone en tråd på Flashback om det
(FB) Putin nu ekonomiskt schackmatt enligt Daily Express
Jag är inte helt säker på min sak.

Men visst är det intressant? Om gasmarknaden funkar på liknande sätt som elmarknaden så kan man som producent tjäna mer genom att producera mindre (eller för all del tjäna mer ifall kunderna av politiska skäl beslutat att köpa mindre från en specifik pipeline.)
Senast redigerad av Madagascar 2021-12-27 kl. 08:28.
Citera
2021-12-27, 08:27
Medlem
Citat:

Läs vad Gazprom säger: In essence, the long-term contracts are service contracts that allow buyers to exercise flexibility with regard to both daily and annual volumes supplied, while the seller has an obligation to deliver the pre-paid take-or-pay volumes. Moreover, long-term contracts provide a guarantee of gas deliveries over a substantial period of time. Spot gas, meanwhile, is a fundamentally different product, which makes direct comparisons between contract and spot prices unjustified.
https://www.gazprom.com/about/marketing/europe/

Européerna har inte gillat långtidskontrakt utan velat handla rysk gas på spot-marknaden: https://www.powernext.com/spot-market-data Detta sägs vara skälet till att priserna är instabila.
Citera
2021-12-27, 08:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag är inte helt säker på min sak.

Men visst är det intressant? Om gasmarknaden funkar på liknande sätt som elmarknaden så kan man som producent tjäna mer genom att producera mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Läs vad Gazprom säger: In essence, the long-term contracts are service contracts that allow buyers to exercise flexibility with regard to both daily and annual volumes supplied, while the seller has an obligation to deliver the pre-paid take-or-pay volumes. Moreover, long-term contracts provide a guarantee of gas deliveries over a substantial period of time. Spot gas, meanwhile, is a fundamentally different product, which makes direct comparisons between contract and spot prices unjustified.
https://www.gazprom.com/about/marketing/europe/

Européerna har inte gillat långtidskontrakt utan velat handla rysk gas på spot-marknaden: https://www.powernext.com/spot-market-data Detta sägs vara skälet till att priserna är instabila.
Men i detta fall är det alldeles uppenbart att EU/Tyskland inte öppnar Nordstream. Det har man tydligt uttalat.

Putin vill sälja.
Citat:
If the German regulator hands its clearance for supplies tomorrow, supplies of 17.5 billion cubic metres will start the day after tomorrow," Putin told a televised forum.
https://www.reuters.com/world/europe...al-2021-10-21/
Senast redigerad av wwr 2021-12-27 kl. 08:59.
Citera
2021-12-27, 08:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki said on Thursday Germany should stop the Nord Stream 2 gas pipeline from Russia to Europe if it wants to work for peace, linking the project to his country's handling of migrants on the Belarus border.

We are defending the EU border here in Poland! And speaking of the bigger picture, let's work together for peace and not give (Russian President) Vladimir Putin extra money through energy payments so he can continue to upgrade,

https://mobile.reuters.com/article/amp/idCNL1N2S82SW

Det här problemet ligger inom EU och så försöker man skylla på ryssen som vanligt. Det landet är inte perfekt men EU försöker använda det som svepskäl för att hålla Europa svagt med höga elpriser.
Senast redigerad av wwr 2021-12-27 kl. 08:59.
Citera
2021-12-27, 08:31
Medlem
Citat:
Men i detta fall är det alldeles uppenbart att EU/Tyskland inte öppnar Nordstream. Det har man tydligt uttalat.

Putin vill sälja.

Ja sälja och tala om för EU vilka idioter de är som sågar av grenen de sitter på.
Citera
2021-12-27, 08:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Putin vill sälja.

Vad är din förklaring till att gasflödet genom pipelinen till Polen fallit till noll, men i Nordstream I flödar gasen som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in