Citat:
Visst blir det svårt för politiker att gå emot den EU-vänliga pressen. Problemet är att industri och storfinans styr EU. Och vad jag förstår så betalar industrin 50 öre för elen i Sverige när privatkonsumenter betalar 2 kronor, pga våra skatteregler. Och då bryr sig inte industrin. Den tjänar på att hålla medborgarna svaga och beroende.Det är möjligt att det förhåller sig som du skriver. Svenska politiker har en väldigt starkt tendens att vara servila gentemot EU och dess institutioner. Men det går att trots allt att stå upp emot EU, det har bla Polen och Unger bevisat.
Men de höga elpriserna kommer att bli en het politisk fråga i framtiden. Från att ha gått till en i det närmaste icke-fråga till en av de viktigare frågorna i dag, och i framtiden när elbehovet kraftigt har ökat kommer dess politiska betydelse att vara mycket hög så pass hög så att man förmodligen kan vinna val på denna fråga.
De höga energipriserna är inte bara dyra direkt vid fakturorna utan de driver även på inflationen som gör att priserna på tex livsmedel kommer att öka markant.
Energiförsörjningen kommer att få mycket större plats i den politiska debatten och partier har mycket på att vinna för att framstå som energivänliga som möjligt. Och det handlar då inte bara att framföra floskler utan även prestera resultat.
Men de höga elpriserna kommer att bli en het politisk fråga i framtiden. Från att ha gått till en i det närmaste icke-fråga till en av de viktigare frågorna i dag, och i framtiden när elbehovet kraftigt har ökat kommer dess politiska betydelse att vara mycket hög så pass hög så att man förmodligen kan vinna val på denna fråga.
De höga energipriserna är inte bara dyra direkt vid fakturorna utan de driver även på inflationen som gör att priserna på tex livsmedel kommer att öka markant.
Energiförsörjningen kommer att få mycket större plats i den politiska debatten och partier har mycket på att vinna för att framstå som energivänliga som möjligt. Och det handlar då inte bara att framföra floskler utan även prestera resultat.
Citat:
Ja. Det ligger i politikernas intresse att hålla landet svagt. Då tar det 10 år att gör om lagar etc. Men handlar det om flyktingar, klimat, Corona så förklarar man snabbt krisläge och allt flyter. EU-kommissionen bröt EU:s egna regler när den skänkte upplånade pengar (Corona recovery) till medlemsländer (de får bara låna ut upplånade pengar). Men de skrev de bara på sin hemsida, pga krisen bryter vi regeln. Långt innan Brexit skulle genomföras tömde EU katastroffonderna som vi betalt in för att aktiveras vid jordbävningar, översvämningar etc. Detta bara för att Brexit ansågs komma att medföra kris. När regeringen ville genomföra pandemilagen röstas den igenom över julhelgen (2020) trots invändningar från både JO och Kammarrätten. (Det var första gången sedan tsunamin 2004 riksdagen sammanträdde under julen.)Jag är självklart för kärnkraft i första hand men jag är ganska säker på att ev. nybyggnation och t.o.m återstart måste prövas av miljölagar från 90-talet. Det är något helt annat än de miljölagar som gällde när kärnkraften en gång byggdes ut i Sverige.Miljölagstiftningen måste förmodligen modifieras om det ens ska vara lönt att lämna in en ansökan om att återstarta produktion. Jag ser inte framför mig den politiker som vågar säga detta rakt ut. Det vore politiskt självmord i dessa tider.
Vi talar säkert om minst tio år innan alla miljötillstånd skulle vara klara. Det är bara att studera gruvnäringen och återstart av gamla gruvor.
Svenska politiker har fördärvat och förstört det produktiva i Sverige. Jag litar inte ett dugg på att de nu kommer att kunna förändra detta.
Vi talar säkert om minst tio år innan alla miljötillstånd skulle vara klara. Det är bara att studera gruvnäringen och återstart av gamla gruvor.
Svenska politiker har fördärvat och förstört det produktiva i Sverige. Jag litar inte ett dugg på att de nu kommer att kunna förändra detta.
Vi har ju klimatkris. Vi måste omedelbart ha kärnkraft. Vi och andra länder driver ju kärnkraft nu. Bygg likadana kraftverk. Elräkningarna slutar skena. Det borde inte vara svårt att driva den frågan. Dvs om politikerna vågade driva frågan utan att fråga EU först ...
Senast redigerad av wwr 2021-12-29 kl. 11:18.
Senast redigerad av wwr 2021-12-29 kl. 11:18.