Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Alltså du hävdar att i stort sett alla länder exporterar el och att alla länder har en produktion som överstiger konsumtionen. Men varför har då priset på el i det närmaste exploderat? Alla andra varor och tjänster sjunker priset när utbudet är större än efterfrågan på dessa. Varför hände detta just 2021?
Nej, det är precis som Joltino skriver nedan LÖGN.
Man behöver inte läsa många inlägg jag gjort för att se vilka länder jag nämner som är effektsänkor. Tyskland är däremot ingen effektsänka.
Alla kan ju begrunda vilken obefintlig trovärdighet DeValera har.
För Sveriges del är allt ungefär som förra året. Samma förbrukning.
Troligen har Finland ungefär samma importbehov.
Det som skiljer är nog att Frankrike stängt av massor med kärnkraftverk och behöver importera massor.
Och att pris på naturgas stigit, vilket driver upp prisnivån.
Är inte detta förklarat 50-11 ggr redan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Joltino
Ställa sådana här frågor ger inget svar i denna forumdel.
Överskott av el borde ju priserna sjunka enligt dessa "experters" kunnande för att marknaden kommer då få överskott av densamma.
Överskott av en vara = priserna sjunker men tydligen inte när det gäller el.
Allt de säger är dimridåer och motsägelsefulla inlägg det kallas visst rationalisering och kognitiv dissonans.
Lögn är ett bra samlings ord annars.
Det är inte överskott på el. Förbrukningen anpassar sig efter priset. Och produktionen för anpassa sig efter förbrukningen. Och priset stiger med ökad förbrukning.
Produktionen i Sverige är billigare än priset varvid producenterna producerar så mycket det går.
Bara ordinär marknadsekonomi. Förstår inte varför så många har problem med det. Ibland tror jag folk växt upp i det inre av Sovjet. Och legat i dvala sedan 1987.