Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Förnärvarande så söker man ca 100 pers till Skellefteå.
Vad jag kunde se så sökte man bara ingenjörer. Skulle det inte skapas tusentals jobb som inte krävde nån utbildning? Eller kan det vara på det viset att dom enkla jobben sköter inhyrd arbetskraft från östeuropa och Asien?
Sen ställer jag mig väldigt frågande till hur dom ska klara det ekonomiskt. Man gör 2020 en förlust på över 1,4 miljarder. Kommer krävas kapitaltillskott i hästväg. Dom har egentligen bara 2 ägare som har pengar och det är VW och Goldman Sachs. Nu när deras första batteri vart ratat av just VW så undrar man hur det här ska gå.
VW håller förövrigt på att själv bygga en egen batterifabrik i Tyskland.
Kommer nästan tycka lite synd om alla Skellefteå fanatiker ( som huserar i den här tråden
(FB) Hur påverkas Skellefteå av Northvolt)
Dom tror ju att det ska skapas 10000 jobb och att bostadspriserna kommer 10 dubblas. Dom pratar om trafikkaos, nya stadsdelar m.m.
Det är så många fel i detta inlägg att jag inte ens vet var jag ska börja. Ärketrollet är tillbaka i tråden, ännu värre än wwr.
Northvolt anställer 100 personer i månaden i Skellefteå, för tillfället jobbar 500+ där. De allra flesta är vanliga operatörer, det du inte verkar inse är att de inte lägger ut 1000 annonser för samma sorts operatörsjobb, de lägger ut en annons och anställer flera hundra som söker den tjänsten.
1,4 miljarder är en piss i havet för Northvolt, de har tagit in 65 miljarder i eget kapital.
VW har inte ratat något batteri.
Det har redan skapats 500+ jobb på Northvolt. Stadsdelar byggs i detta nu. Alla som bor i staden märker redan av allt detta.