Citat:
Greta kritiserade familjens Tesla hos Skavlan och hennes hästar hade levt även om inte Greta övertagit dem. Så mycket engagemang från de som är förargade på Greta och ändå är det ingen som hittar något som är fel på riktigt.
Hon lär inte få Nobels fredspris förrän Norge i panik stänger ner sin oljeproduktion, men kanske kan hon bli ett katolskt helgon?
Hon lär inte få Nobels fredspris förrän Norge i panik stänger ner sin oljeproduktion, men kanske kan hon bli ett katolskt helgon?
Åja, särskilt katolicismen står såååå högt i kurs hos jordens beflkning. (NOT!) Om Greta - mot förmodan - vill bli kanoniserad så får hon nog vänta lite till; först ska hon "serveras", sedan ska hon "venereras", som tredje steg beatifieras (där har föräldrarna missat lite med namnet på Gretas lillasyster) och sist kanoniseras. :-)
F.ö. tror jag inte att någon här är förargad på Greta som person, utan mera på den hysteri som skapats runt henne - och den har inte skapats av Greta. Jag misunnar inte Greta att ha egen bostad, egna hästar eller egen cykel. Däremot reagerar jag på att hon kan se "olika koldioxider" i luften (inte Gretas påfund, men många tror att det var det). Jag reagerar också på att hon vill leva asketiskt till den grad att hon offrade 2 veckor i obekväm segelbåt till USA och lika mycket tillbaka i stället för att lifta med en relativt bekvämare lastbåt - men samtidigt ser hon inte att hennes koldioxidavtryck är större än många andra unga vuxnas. Återigen inte Gretas fel, tror jag; som aspergare har man ingen välutvecklad förmåga till reciprocitet och behöver någon i sin närhet som speglar ens beteende tillbaka till en, inklusive vilka konsekvenser beteendet ifråga leder till.
Å andra sidan: trevligt att tjejen har något att syssla med, bra att någon uppmärksammar klimatet (och miljön för den delen med), tråkigt att alltför många vuxna försöker göra sig ett namn, några godhetspoäng (erkänner, har syndat jag med i en av mina roller) eller en peng på detta och tråkigt att folk inte sätter det hela i ett större perspektiv (vifta med plakat i stället för att t.ex. plantera träd är inte speciellt konstruktivt).