Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-19, 17:46
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du glömde Bredäng.
Undvik helt klart.
Ja, det stämmer! Bredäng ska givetvis vara med på listan!
Citera
2022-01-19, 19:46
  #170
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Jag som åker dit på utryckningar har en helt annan bild.

Utryckningar? Jag arbetade i Ursvik i nästan 2 år och såg knappt ett enda blåljusfordon i området under den tiden. Jag tror att du har förväxlat området med Rissne eller Rinkeby.
__________________
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-01-19 kl. 20:01.
Citera
2022-01-19, 20:39
  #171
Medlem
Stor skillnad på utropspriset och slutpriset för det första, budgivningarna är galna.
Istället för att tipsa om områden ni ska undvika, tipsar jag om områden ni borde kolla närmare på eftersom de är prisvärda.

Ett tips är Orminge i nacka där du kan få tag i en tvåa för 2 miljoner eller en trea för kanske 2.2 miljoner. Fula hus och området har oförtjänt dåligt rykte för det är mest bara pensionärer och medelsvenssons som bor där. De låga husen som ligger längsmed ormingeringen är väldigt lugna och bussarna till slussen går hela tiden. Området har varit oroligt tidigare men nu har nästan alla hyresrätter gjorts om till bostadsrätter och det har lugnat ner sig ordentligt. Här tippar jag på att man gör ett bra köp eftersom allt fler börjar märka att det faktiskt är ett bra och barnvänligt (själva bostadsområdet är bilfritt) område.

Björknäs i nacka kan _eventuellt_ ha lägenheter som passar er budget. Vet att det finns ett ganska nybyggt hus på värmdövägen där lägenheterna ligger på runt 2 miljoner. Inget fan av planlösningen på dem, om du ser dem på hemnet kommer du förstå vad jag menar. Men ni kanske tycker det verkar ok!

Östberga ligger geografiskt nära stan och det kan vara en bra investering med tanke på tunnelbanan som ska dit någon gång.. Men där hade jag nog inte velat bo, väldigt tråkigt centrum och det känns mer ruffigt.

Trångsund ska vara tryggt och ganska billigt, även här kan ni nog hitta något.

Gustavsberg kanske har lägenheter i er prisklass också men osäker där. Sjukt mysigt men långt bort från stan enligt mig.
Citera
2022-01-21, 07:37
  #172
Medlem
31G350125s avatar
Nej! Bussarna till slussen visso ofta på vardagar. Men ett tips skall man slå sej ner i Fjollträsket, så bosätt dej längs spårbunden trafik. Tunnelbanan går var 10 min även i lågtrafik. Samma sak med pendeltåget om man undviker Nynäshamn grenen så går den var 15 min.

Bästa är att bo längs Nockeby banan eller Lidingö banan. Trångsund och Skogås är problemområden.

Hela Huddinge är ganska billigt att slå sej ner. Åkersberga har också samma prisklass men lägre kommunalskatt än Huddinge. Man får behålla 4:- mer per 100:- i Åkersberga än i Huddinge.

Citat:
Ursprungligen postat av anvandarnamn12345
Stor skillnad på utropspriset och slutpriset för det första, budgivningarna är galna.
Istället för att tipsa om områden ni ska undvika, tipsar jag om områden ni borde kolla närmare på eftersom de är prisvärda.

Ett tips är Orminge i nacka där du kan få tag i en tvåa för 2 miljoner eller en trea för kanske 2.2 miljoner. Fula hus och området har oförtjänt dåligt rykte för det är mest bara pensionärer och medelsvenssons som bor där. De låga husen som ligger längsmed ormingeringen är väldigt lugna och bussarna till slussen går hela tiden. Området har varit oroligt tidigare men nu har nästan alla hyresrätter gjorts om till bostadsrätter och det har lugnat ner sig ordentligt. Här tippar jag på att man gör ett bra köp eftersom allt fler börjar märka att det faktiskt är ett bra och barnvänligt (själva bostadsområdet är bilfritt) område.

Björknäs i nacka kan _eventuellt_ ha lägenheter som passar er budget. Vet att det finns ett ganska nybyggt hus på värmdövägen där lägenheterna ligger på runt 2 miljoner. Inget fan av planlösningen på dem, om du ser dem på hemnet kommer du förstå vad jag menar. Men ni kanske tycker det verkar ok!

Östberga ligger geografiskt nära stan och det kan vara en bra investering med tanke på tunnelbanan som ska dit någon gång.. Men där hade jag nog inte velat bo, väldigt tråkigt centrum och det känns mer ruffigt.

Trångsund ska vara tryggt och ganska billigt, även här kan ni nog hitta något.

Gustavsberg kanske har lägenheter i er prisklass också men osäker där. Sjukt mysigt men långt bort från stan enligt mig.
__________________
Senast redigerad av 31G350125 2022-01-21 kl. 07:41.
Citera
2022-01-30, 16:48
  #173
Medlem
Ger snart upp att leta lägenhet i stockholm. Priserna är helt åt helvete. 1or och 2or går ju för runt 1 miljon över utropspriset!
Vad har folk för löner egentligen?
Citera
2022-02-02, 02:16
  #174
Medlem
Vill bara påminna folket om att Farsta är helt fucked up, precis som jag skrivit tidigare. Tyvärr har några ändå rekommenderat området (dom har ingen koll - men väljer att rekommendera ändå).
Igår Tisdag 2021-02-01 så utsätts en familj för beskjutning när de befinner sig i sin lägenhet med barn, skytten eller skyttarna var utomhus. Senare samma dygn stabbas en person med kniv som nu har livshotande skador...

Kände ett tvång att dela med mig av det här då jag märker att stora delar av befolkning lever i en helt annan värld.
Citera
2022-02-02, 11:24
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Nej! Bussarna till slussen visso ofta på vardagar. Men ett tips skall man slå sej ner i Fjollträsket, så bosätt dej längs spårbunden trafik. Tunnelbanan går var 10 min även i lågtrafik. Samma sak med pendeltåget om man undviker Nynäshamn grenen så går den var 15 min.

Bästa är att bo längs Nockeby banan eller Lidingö banan. Trångsund och Skogås är problemområden.

Hela Huddinge är ganska billigt att slå sej ner. Åkersberga har också samma prisklass men lägre kommunalskatt än Huddinge. Man får behålla 4:- mer per 100:- i Åkersberga än i Huddinge.

Bussarna till slussen där går väldigt väldigt ofta, även på helger och nätter. Har själv bott där så jag vet. Det är därför jag rekommenderar området, bor inte kvar där längre pga köpt hus men jag hade lätt kunnat köpa lägenhet till mina framtida barn där. Och trångsund är ett trevligt område med fin natur runt knuten även om de där höghusen ser tråkiga ut. Har flertalet vänner som bor där och de trivs väldigt bra. Skogås har man hört ska vara mindre trevligt på fel sida av järnvägen men har ingen koll alls på det området. Jag personligen hade dock inte velat bosätta mig i ett område där det finns vissa gator etc som är väldigt otrygga. Jag tänker att personerna som bidrar till otryggheten även kommer finnas på t.ex. pendeltågsstationen och jag vill inte stöta på dem alls.

Tror att TS gör bäst i att själv åka runt lite i stockholm och få en känsla för områdena. Kanske besöka lite butiker i centrumen och kolla tunnelbanestationer eller busshållplatser i centrumplatserna även på kvällarna. Oftast är det svårt att bilda sig en uppfattning bara genom att läsa en flashback-tråd, eftersom många säger att allt förutom typ lidingö är no-go zones. Verkligheten ser ofta annorlunda ut, men självklart ska man bosätta sig någonstans där det faktiskt känns tryggt att gå runt på kvällarna också. Definitionen av trygghet kan ju också skilja sig mellan personer; jag som är från landsbygden där alla hälsar på alla, känner mig otrygg väldigt lätt. Medan vissa som kanske är uppväxta i en otrygg förort har helt andra måttstockar för vad som är en otrygg situation.
__________________
Senast redigerad av anvandarnamn12345 2022-02-02 kl. 11:27.
Citera
2022-02-05, 15:43
  #176
Medlem
Jag skulle ändå säga gröna linjen mot Bagarmossen om jag bara hade 2 milj, men hade hellre valt utanför Stockholm och tagit pendeln. T. ex. Täby, Vallentuna, Trångsund.

Ni behöver 3 miljoner minst för att få ett ok område och 45+ kvadrat. Då låser ni upp Hägersten, med Midsommarkransen och Aspudden som ok områden. Med ca 4 milj låser ni upp Gröndal eller helst Stora Essingen/Lilla Essingen för 45+ kvadrat. Och där är det bara att slå sig till ro. Ingen tunnelbana, inga bekymmer.
__________________
Senast redigerad av Baeddsoffa 2022-02-05 kl. 15:47.
Citera
2022-02-06, 17:18
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Vill bara påminna folket om att Farsta är helt fucked up, precis som jag skrivit tidigare. Tyvärr har några ändå rekommenderat området (dom har ingen koll - men väljer att rekommendera ändå).

Enig i detta! Tag ovan råd, Farsta är ett område som sett bättre dagar.
Citera
2022-02-06, 17:51
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Undvik

Tensta
Rinkeby
Husby
Kista
Rågsved
Högdalen
Hallonbergen
Farsta strand
Hässelby strand
Skärholmen
Skarpnäck

Skarpnäck är okej. Jag bor där så jag vet.
Citera
2022-02-06, 17:54
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Undviklista (fara för ditt liv)
Ursvik
Rissne
Hallonbergen
Hjulsta
Akalla
Märsta
Upplands Väsby
Rotebro
Vällingby
Hässelby
Råcksta
Rinkeby
Tensta
Husby
Kista
Bagarmossen
Hagsätra
Skarpnäck
Fisksätra
Norsborg
Hallunda
Vårby gård
Vårberg
Skärholmen
Högdalen
Rågsved
Flemingsberg
Tumba
Sollentuna C
Edsberg
Bandhagen
Fittja
Alby
Sätra
Barkarby
Järfälla
Viksjö C
Åkersberga
Kallhäll (superspecifikt termovägen)
Östberga
Solberga
Huddinge C
Brandbergen
Jordbro
halva Västerhaninge
Skogås
Farsta
Fruängen
Orminge


Semitrygga dock med collateral damage från kringområden

Haninge C
Tullinge
Älvsjö (dock mycket skit från Solberga, Fruängen, Östberga)
Örby Slott


Normalt-ska-du-inte-behöva-vara-rädd-område
Stora delar av Tyresö (akta dig för granängsringen)
Solna C
Stora delar av Hägersten
Saltsjöbaden (enda faran är kaosblattar från Fisksätra)
Hammarby Sjöstad
Värmdö (ju längre ut desto bättre)
Ektorp
Rosersberg
Östermalmstorg
Djursholm
Stora delar av Täby


Hoppas du kommer en bit på vägen i ditt sökande av lght
En budget på 2 miljoner är en bra början, men fortsätt spara så du har råd med en lägenhet och inte en parkeringsplats. Vilken by kommer ni ifrån som är så verklighetsfrånvända vad gäller priser och områden? Kanske dags att ta sig en rejäl funderare inför kommande val, jag har säkert missat hiskeligt många områden!


Det är då ingen risk för livhanken att bo i Skarpnäck. Exvis jag har överlevt många år här nu.
Citera
2022-02-06, 18:19
  #180
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Finns dom som överlevt 20 år med att bo i Fittja, Rissne och andra skitplatser, men att komma hem med sista tunnelbanan och vara onykter är förenat med fara för sitt eget liv.

En enkel rekommendation är att åka max 3 hållplatser ut från T-centralens tunnelbanenät, fast mitt i natten ska man nog undvika city också, ingenting är som det var för 30-40 år sedan.

Annars får man nog bosätta sig i ett villaområde utanför stan och åka bil vart man en ska.

Är man svart så kan man bo precis vart som helst, ingen rånar en svart för det är meningslöst, precis som att man inte luggar den skallige.

Listan som gjordes i tråden missade även Masmo och Vårby gård.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback