Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Ah .. du har en föreställning om Kina lite som Ostasiens Frankrike och Japan som Ostasiens norden. Har själv aldrig haft denna tanke och vet inte riktigt hur den skall förstås, men är ytterst intresserad av att höra dig utveckla detta, även om det är spekulationer som ju inte alltid skall förringas. Jag har en del erfarenhet från Japan och har lärt känna några japaner genom åren, men mina kunskaper är små och kanske inte alls tangerar det du tänker på. Låt höra!
Jag är ingen Kina expert och det här krävs en historisk analys som jag inte heller är kvalificerad för att göra. Jag tror att Scott Rozelle faktiskt har en poäng att Kina har problem med sitt enorma humankapital men jag är inte lika pessimistisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Kommer Kina och Ryssland, som ju förnärvarande har ett strategist samarbete som är "bättre än en allians", deklarera en mer explicit militär allians efter vinter-OS som en motvikt till USA och Nato? Eller kommer något ännu bättre tillstånd genom att Kina ansluter sig till CSTO (Collective Security Treaty Organisationen) som ju var säkerhetsorganisationen som stoppade upploppen i Kazakstan? Kina har ju sagt att de inte vill vara allierade med någon, men CSTO kan ju vara en väg att gå som kanske inte strider mot detta. Tror att Kina vill ha Ryssland mer explicit på sin sida när det kommer till Taiwan och att Ryssland ser fördelen med ett kinesiskt militärt stöd för Nordostpassagen och att båda länderna ser fördelar med CSTO för att hindra USA-Japan expansion och för att hindra spridningen av extrem islamism i Centralasien. Har sett att händelsen i Kazakstan också har fått länder som Iran och Syrien att vilja ansluta sig till CSTO och det sägs att Moskva allvarligt överväger möjligheten.
Det handlar med största sannolikhet inte om en militär allians även om ryska bloggare som Saker och Martyanov gärna vill att det skall vara så. Vad vi kommer se efter OS är ett fördjupat ekonomiskt samarbete mellan Kina och Ryssland. Jag är rätt säker på att det handlar om att undergräva amerikanska sanktioner, hot och färgrevolutioner. Detta är ett rätt stort problem för Kina och Ryssland eftersom USA har börjat hota länder som vill börja handla med dem genom sanktioner, statskupper och färgrevolutioner.
Varken Kina eller Ryssland har råd eller vill ägna sig åt "beskyddarverksamhet" så som Sovjet och USA gjorde under kalla kriget. USA har inte heller råd med detta så de hotar, kastar sanktioner och färgrevolutioner omkring sig. Det leder till att litet land som Nicaragua är fattigare än det behöver vara. Nu förstår jag att Nicaragua har givit fingret till USA. Vad Ryssland och Kina kokar ihop med jag inte men det måste handla om någon form av mildring av amerikanska sanktioner och hot så fler länder skall våga handla och samarbeta med Kina och Ryssland. Någon gissar på ett nytt Swift? Möjligen är det så. Jag vet inte.