2022-01-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du sammanblandar BNP med per capita BNP.

Nej, jag sammanblandar inte detta, såg att du använde detta mått och misstänkte att du skulle ta upp just detta i ditt svar. Jag menar och tror att Kina på sikt kommer kommer gå om länder som Sydkorea och Japan i BNP per capita. Varför inte? Vad är det kineserna och Kina saknar som japanerna och Japan har? Tvärt om kommer Kina ha fler genier enligt de stora talens lag och kommer att attrahera unika talanger från utlandet genom löner, status och möjligheter. Det tar sin tid förstås.
Senast redigerad av Swordomer 2022-01-21 kl. 02:26.
Citera
2022-01-21, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nej, jag sammanblandar inte detta, såg att du använde detta mått och misstänkte att du skulle ta upp just detta i ditt svar. Jag menar och tror att Kina på sikt kommer kommer gå om länder som Sydkorea och Japan i BNP per capita. Varför inte? Vad är det kineserna och Kina saknar som japanerna och Japan har? Tvärt om kommer Kina ha fler genier enligt de stora talens lag och attrahera unika talanger från utlandet genom löner, status och möjligheter. Det tar sin tid förstås.
Egentligen ingenting men du kan inte prognosera så långt fram i tiden. Allt bortom tio år är i princip vilda gissningar. Jag kan bara utgå från hur Kina ser ut idag och sedan gissa mig till hur Kina kommer se ut om tio år. IMF gör längre ekonomiska estimat men dessa estimat är osäkra. Men som sagt - vad vet jag. Det finns en lång rad variabler att ta hänsyn till. Vi kan ju gissa oss till att det kommer gå illa för västvärlden när vi tittar runt här medan det kommer gå bättre för Kina. Som jag skrev tidigare är jag "bullish" på att Kina kommer bli ett I-land men att Kina kommer segla upp och gå om Japan? Det vet jag inte. Det är möjligt. Kulturellt uppfattar jag Kina lite som Ostasien Frankrike medan jag uppfattar Japan som Ostasiens norden - men detta är som sagt bara spekulationer. Ett sådant kunskapsdjup om östasiatiska länder har jag inte.
Citera
2022-01-21, 02:49
Medlem
Citat:
Egentligen ingenting men du kan inte prognosera så långt fram i tiden. Allt bortom tio år är i princip vilda gissningar. Jag kan bara utgå från hur Kina ser ut idag och sedan gissa mig till hur Kina kommer se ut om tio år. IMF gör längre ekonomiska estimat men dessa estimat är osäkra. Men som sagt - vad vet jag. Det finns en lång rad variabler att ta hänsyn till. Vi kan ju gissa oss till att det kommer gå illa för västvärlden när vi tittar runt här medan det kommer gå bättre för Kina. Som jag skrev tidigare är jag "bullish" på att Kina kommer bli ett I-land men att Kina kommer segla upp och gå om Japan? Det vet jag inte. Det är möjligt. Kulturellt uppfattar jag Kina lite som Ostasien Frankrike medan jag uppfattar Japan som Ostasiens norden - men detta är som sagt bara spekulationer. Ett sådant kunskapsdjup om östasiatiska länder har jag inte.

Ah .. du har en föreställning om Kina lite som Ostasiens Frankrike och Japan som Ostasiens norden. Har själv aldrig haft denna tanke och vet inte riktigt hur den skall förstås, men är ytterst intresserad av att höra dig utveckla detta, även om det är spekulationer som ju inte alltid skall förringas. Jag har en del erfarenhet från Japan och har lärt känna några japaner genom åren, men mina kunskaper är små och kanske inte alls tangerar det du tänker på. Låt höra!
Citera
2022-01-21, 18:49
Medlem
MasterBaits avatar
Bra sammanfattning om USAs anti-Kina kampanj i Östasien just nu. Väl underbyggt med källor (som återfinns i beskrivningen) till allt som sägs här. (15 min lång video)

https://youtu.be/cjqY1VMPSBE
Citera
2022-01-22, 10:35
Medlem
MasterBaits avatar
Kinas digitala valuta tar över med stormfart:

China’s digital yuan wallet now has 260 million individual users

One of the fastest-growing apps in China right now, by installs, is the central bank’s digital yuan wallet: 261 million individual users (as opposed to enterprises), about one-fifth of the population, have set up e-CNY wallets so far, and 87.5 billion yuan ($13.78 billion) worth of transactions has been made using the digital fiat currency, Zou Lan, head of financial markets at the People’s Bank of China (PBOC), said at a press event on Tuesday.

https://techcrunch.com/2022/01/18/ch...ividual-users/
Citera
2022-01-22, 10:55
Medlem
Kommer Kina och Ryssland, som ju förnärvarande har ett strategist samarbete som är "bättre än en allians", deklarera en mer explicit militär allians efter vinter-OS som en motvikt till USA och Nato? Eller kommer något ännu bättre tillstånd genom att Kina ansluter sig till CSTO (Collective Security Treaty Organisationen) som ju var säkerhetsorganisationen som stoppade upploppen i Kazakstan?

Kina har ju sagt att de inte vill vara allierade med någon, men CSTO kan ju vara en väg att gå som kanske inte strider mot detta. Tror att Kina vill ha Ryssland mer explicit på sin sida när det kommer till Taiwan och att Ryssland ser fördelen med ett kinesiskt militärt stöd för Nordostpassagen och att båda länderna ser fördelar med CSTO för att hindra USA-Japan expansion och för att hindra spridningen av extrem islamism i Centralasien. Har sett att händelsen i Kazakstan också har fått länder som Iran och Syrien att vilja ansluta sig till CSTO och det sägs att Moskva allvarligt överväger möjligheten.
Citera
2022-01-23, 02:22
Medlem
Citat:
Ah .. du har en föreställning om Kina lite som Ostasiens Frankrike och Japan som Ostasiens norden. Har själv aldrig haft denna tanke och vet inte riktigt hur den skall förstås, men är ytterst intresserad av att höra dig utveckla detta, även om det är spekulationer som ju inte alltid skall förringas. Jag har en del erfarenhet från Japan och har lärt känna några japaner genom åren, men mina kunskaper är små och kanske inte alls tangerar det du tänker på. Låt höra!
Jag är ingen Kina expert och det här krävs en historisk analys som jag inte heller är kvalificerad för att göra. Jag tror att Scott Rozelle faktiskt har en poäng att Kina har problem med sitt enorma humankapital men jag är inte lika pessimistisk.

Citat:
Kommer Kina och Ryssland, som ju förnärvarande har ett strategist samarbete som är "bättre än en allians", deklarera en mer explicit militär allians efter vinter-OS som en motvikt till USA och Nato? Eller kommer något ännu bättre tillstånd genom att Kina ansluter sig till CSTO (Collective Security Treaty Organisationen) som ju var säkerhetsorganisationen som stoppade upploppen i Kazakstan? Kina har ju sagt att de inte vill vara allierade med någon, men CSTO kan ju vara en väg att gå som kanske inte strider mot detta. Tror att Kina vill ha Ryssland mer explicit på sin sida när det kommer till Taiwan och att Ryssland ser fördelen med ett kinesiskt militärt stöd för Nordostpassagen och att båda länderna ser fördelar med CSTO för att hindra USA-Japan expansion och för att hindra spridningen av extrem islamism i Centralasien. Har sett att händelsen i Kazakstan också har fått länder som Iran och Syrien att vilja ansluta sig till CSTO och det sägs att Moskva allvarligt överväger möjligheten.
Det handlar med största sannolikhet inte om en militär allians även om ryska bloggare som Saker och Martyanov gärna vill att det skall vara så. Vad vi kommer se efter OS är ett fördjupat ekonomiskt samarbete mellan Kina och Ryssland. Jag är rätt säker på att det handlar om att undergräva amerikanska sanktioner, hot och färgrevolutioner. Detta är ett rätt stort problem för Kina och Ryssland eftersom USA har börjat hota länder som vill börja handla med dem genom sanktioner, statskupper och färgrevolutioner.

Varken Kina eller Ryssland har råd eller vill ägna sig åt "beskyddarverksamhet" så som Sovjet och USA gjorde under kalla kriget. USA har inte heller råd med detta så de hotar, kastar sanktioner och färgrevolutioner omkring sig. Det leder till att litet land som Nicaragua är fattigare än det behöver vara. Nu förstår jag att Nicaragua har givit fingret till USA. Vad Ryssland och Kina kokar ihop med jag inte men det måste handla om någon form av mildring av amerikanska sanktioner och hot så fler länder skall våga handla och samarbeta med Kina och Ryssland. Någon gissar på ett nytt Swift? Möjligen är det så. Jag vet inte.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-23 kl. 02:31.
Citera
2022-01-23, 15:54
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Vad Ryssland och Kina kokar ihop med jag inte men det måste handla om någon form av mildring av amerikanska sanktioner och hot så fler länder skall våga handla och samarbeta med Kina och Ryssland. Någon gissar på ett nytt Swift? Möjligen är det så. Jag vet inte.

Kina har redan samarbete med swift för sin digitala valuta: e-CNY. Men vad jag har hört så kan det vara ett alternativ till swift på gång. Flera länder som Thailand håller på att skapa sina egna digitala valutor. Det kommer ju också att underlätta handeln, så swift blir mindre viktig.

Men det innebär också att USAs grepp på många länder kommer att minska. Den globala terroristen USA kommer aldrig att släppa eller mildra sina olagliga, cyniska sanktioner. Så det enda sättet är att "gå runt" problemmakaren och få hjälp av andra och schyssta länder som Kina som man kan lita på.
Citera
2022-01-23, 20:01
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Kina har redan samarbete med swift för sin digitala valuta: e-CNY. Men vad jag har hört så kan det vara ett alternativ till swift på gång. Flera länder som Thailand håller på att skapa sina egna digitala valutor. Det kommer ju också att underlätta handeln, så swift blir mindre viktig.

Men det innebär också att USAs grepp på många länder kommer att minska. Den globala terroristen USA kommer aldrig att släppa eller mildra sina olagliga, cyniska sanktioner. Så det enda sättet är att "gå runt" problemmakaren och få hjälp av andra och schyssta länder som Kina som man kan lita på.
Som alltid när det gäller handel är det det säkraste och billigaste i någon mix som vinner
Currently, however, the vast majority of business-to-business transactions involving China and nearby emerging markets are carried out using the U.S. dollar. In fact, data suggest that about 80 percent of Central, East, and Southeast Asian exports are invoiced in U.S. dollars, and just 20 percent of China’s exports and imports are reportedly settled in renminbi (much of the rest are settled in U.S. dollars). Globally, estimates suggest that U.S. dollar–invoiced transactions account for around 40 percent of global exports, even though the United States only accounts for about 10 percent of exports. By comparison, about 45 percent of exports are invoiced using the euro, but this figure is on par with eurozone countries’ roughly 40 percent share of global exports.

Historically, 90 percent of U.S. dollar–denominated, cross-border fund transfers have reportedly been facilitated by the Clearing House Interbank Payments System (CHIPS), which is U.S.-based and federally regulated. CHIPS settles payments between participating institutions by using digitized U.S. central bank liabilities held with the Federal Reserve System. CHIPS participants are U.S. banks or large foreign banks with a U.S. presence (including some of China’s largest banks).

Invoicing transactions in U.S. dollars and then converting funds into local currencies is still cheaper than using the renminbi instead. The U.S. dollar is on one side of almost 90 percent of foreign exchange transactions, which helps make its currency exchange transaction costs significantly less expensive than those of other currency alternatives. The costs of using the renminbi as an invoicing currency could in theory be lowered relative to the U.S. dollar if CIPS (Beijing 2015 Cross-Border Interbank Payment System) and renminbi-denominated payments channels were dramatically more efficient than those built upon SWIFT and CHIPS, but this is not currently the case. Costs could also be lowered if the renminbi was more freely tradable, but there are major political obstacles to the large-scale internationalization of the renminbi. For example, weak state-owned enterprises could be harmed by liberalized financial flows. Accordingly, in the years ahead, the pace of renminbi internationalization will be “steady and prudent” as the CCP’s recent five-year plan states.
https://carnegieendowment.org/2021/1...arer-pub-85503

Det är en sak att göra en momentan transaktion, en annan att utfärda en faktura mot en betalning om, säg 30 dagar. Då finns risk om valutaändringar som kan vara stora, det är därför båda parter vill ha terminsbetalningar relaterade till en gångbar valuta som bägge kan hantera risken för gentemot sin egen valuta. CNY är inte konvertibel och med tanke på de stora skulderna rörande fastigheter i Kina är det en stor valutarisk. Till detta kommer en politisk risk i Kina. Detta kommer att försena ersättningen av nuvarande system. Situationen kan dock ändras redan om några år efter det att fastighetsproblemet hanterats.
Citera
2022-01-23, 22:14
Medlem
Västerländsk media som brydde sig så mycket om situationen i Xi'an är nu knäpptypst när utbrottet är under kontroll och restriktionerna lättas. Ännu en vinst för Kinas zero-Covid policy..
Citera
2022-01-24, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

Ja, Kina har ett samarbete med Swift sedan i februari 2021 för att kunna köra sin CBDC (Central Bank Digital Currency, som Kina döpt till DCEP - Digital Currency Electronic Payment) över detta system. Ryssland har ett eget fungerande alternativ för Swift vid namn SPFS (Система передачи финансовых сообщений, dvs. System for Transfer of Financial Messages) och Kinas alternativ till Swift är CIPS (Cross-border Interbank Payment System). Kina och Ryssland är igång sedan en tid med att integrera SPFS och CIPS. Ryssland kommer lansera en egen CBDC 2022.
Citera
2022-01-24, 13:28
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ja, Kina har ett samarbete med Swift sedan i februari 2021 för att kunna köra sin CBDC (Central Bank Digital Currency, som Kina döpt till DCEP - Digital Currency Electronic Payment) över detta system. Ryssland har ett eget fungerande alternativ för Swift vid namn SPFS (Система передачи финансовых сообщений, dvs. System for Transfer of Financial Messages) och Kinas alternativ till Swift är CIPS (Cross-border Interbank Payment System). Kina och Ryssland är igång sedan en tid med att integrera SPFS och CIPS. Ryssland kommer lansera en egen CBDC 2022.
Inte så enkelt. SPFS är dyrare och har mindre informationsmängd än SWIFT samt
The Russian equivalent of SWIFT remains mostly aspirational, while China’s own alternative system continues to add foreign partners. China has repeatedly rejected Russian proposals to conduct mutual trade in their domestic currencies and is far less willing to eliminate dollars from its currency reserves.

While twenty-three foreign organizations are contractually “included” in SPFS, only twelve currently use it. The Chinese government has not encouraged Chinese banks to join the Russian system. At the moment, the Bank of China is the sole Chinese member.
https://www.atlanticcouncil.org/blog...-really-sting/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in