Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-09, 13:49
Medlem
Giant Squids avatar
Intressant att bläddra i första upplagan av hemsidan i slutet på januari 2019
Då hade Greta redan haft sitt TEDtalk. Hållt tal på COP24. Hållt tal på WEF i Davos. Varit med i Skavlan samt uppmärksamats i media världen över.
200 demonstranter utanför riksdagshuset. 60000 klimatdemonstranter i en global uppslutning.
2022-02-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Avsaknad av medpassagerare kanske? Men hon kan förstås ha blivit körd i privatbil också.

Återigen är det du som ska bevisa något. Att en av världens mest kända människor, och världens mest kända miljömänniska, skulle kunna åka taxi till Södertälje varje dag ett helt år, utan att bli påkommen, är fullständigt osannolikt.
2022-02-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Återigen är det du som ska bevisa något. Att en av världens mest kända människor, och världens mest kända miljömänniska, skulle kunna åka taxi till Södertälje varje dag ett helt år, utan att bli påkommen, är fullständigt osannolikt.
Men det är sannolikt att hon färdades samma sträcka med kollektivtrafik utan att bli igenkänd?
2022-02-09, 14:41
Medlem
Ann Charlott Altstadt förutspådde strax innan nyår att klimathysterin är på väg att försvinna. Och hon ger faktiskt Greta™ äran!

"När Greta Thunberg utropades till Guds profet skrev jag i Aftonbladet att hajpen runt henne var skogstokig. Och där någonstans peakade domedagsentusiasmen med influencers flygskam och rösterna för klimatdiktatur."

"Jag kan ha fel men Greta själv spräckte sedan bubblan under klimatmötet i Glasgow när hon avslöjade vad alla visste. Kejsaren är verkligen naken. Vad politikerna sysslar med är bara, med hennes uttryck, ”bla bla bla”."

https://bulletin.nu/altstadt-strandh...ch-gretahajpen

Och det ser ut som att hon blir sannspådd, nu har Vänsterpartiet svängt, och det rejält.

"Vänsterpartiet har alltid, mediebilden till trots, tryckt mindre på individens konsumtion och mer på den gröna strukturella omdaningen. Men inför kongressen blev mer klimatmedvetna medlemmar upprörda över att partistyrelsens förslag till valplattform – publikfriande populistiskt – kallade bilåkande till avlägsen mataffär, charterresor och klädinköp till växande barn för att ”konsumera efter behov”. Det var för mycket av lössläppt ansvarsbefrielse. Så kompromissen i den nu antagna plattformen blev att mer allmänt inringa vad vi, som inte är rika, kan tillåtas konsumera för det som nu benämns ”leva ett bra liv”."

https://bulletin.nu/altstadt-vanster...er-in-ragnarok

Miljöpartiet har givetvis inte förstått någonting, och tycks i synnerhet inte förstå att deras svaga ställning i opinionen är direkt kopplad till priset på el och bränsle. Frågan är när Greta™ förstår att hon har blivit omodern?
2022-02-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta började strejka den 20 augusti 2018.
Enligt waybackmachine så togs den första snapshotten på hemsidan 15 januari 2019 kl 18:20.

EDIT domännamnet registrerades 20 oktober 2018 kl 08:42
Då har jag missat månaden och bara sett 20 och 2018.
2022-02-09, 15:15
Medlem
Citat:
Då har jag missat månaden och bara sett 20 och 2018.

Någon månad hit eller dit gör väl inget. Frågan är om det var Greta själv som registrerade domänen, skapade hemsidor, bokade lokal i Schweiz och bjöd in representanter från hela världen osv. Hur fick hon kontakt med dem, förresten? Var det ens hon själv som kom på föreningens namn?

Eller var det snarare gröna ungdomar i Tyskland (kanske med Neubauer i spetsen?) som tog chansen när hon blev viral i medierna? Är det inte troligare att det fanns en hel grupp som drog i trådarna än att allt skulle vara Gretas enmansverk? En grupp som insåg att det finns stor vinning i att driva klimathetsen, både politiskt och för egen vinning.

Men den bilden är ju inte lika rörande som den med den lilla flickan som bara ville ha en framtid och som från bokstavligen ingenting blev världsberömd inom loppet av några veckor eller månader. Denna bedårande och osannolika solskenshistoria <3

Just det - osannolika.
2022-02-09, 15:33
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ann Charlott Altstadt förutspådde strax innan nyår att klimathysterin är på väg att försvinna. Och hon ger faktiskt Greta™ äran!

"När Greta Thunberg utropades till Guds profet skrev jag i Aftonbladet att hajpen runt henne var skogstokig. Och där någonstans peakade domedagsentusiasmen med influencers flygskam och rösterna för klimatdiktatur."

"Jag kan ha fel men Greta själv spräckte sedan bubblan under klimatmötet i Glasgow när hon avslöjade vad alla visste. Kejsaren är verkligen naken. Vad politikerna sysslar med är bara, med hennes uttryck, ”bla bla bla”."

https://bulletin.nu/altstadt-strandh...ch-gretahajpen

Och det ser ut som att hon blir sannspådd, nu har Vänsterpartiet svängt, och det rejält.

"Vänsterpartiet har alltid, mediebilden till trots, tryckt mindre på individens konsumtion och mer på den gröna strukturella omdaningen. Men inför kongressen blev mer klimatmedvetna medlemmar upprörda över att partistyrelsens förslag till valplattform – publikfriande populistiskt – kallade bilåkande till avlägsen mataffär, charterresor och klädinköp till växande barn för att ”konsumera efter behov”. Det var för mycket av lössläppt ansvarsbefrielse. Så kompromissen i den nu antagna plattformen blev att mer allmänt inringa vad vi, som inte är rika, kan tillåtas konsumera för det som nu benämns ”leva ett bra liv”."

https://bulletin.nu/altstadt-vanster...er-in-ragnarok

Miljöpartiet har givetvis inte förstått någonting, och tycks i synnerhet inte förstå att deras svaga ställning i opinionen är direkt kopplad till priset på el och bränsle. Frågan är när Greta™ förstår att hon har blivit omodern?
Du citerar och länkar till bulletin. Det vet ju alla att de är höger. Är man intresserad av deras högerpropaganda kan man ju själv läsa där. De tycker att alla rika ska kunna byta till en ny bil vart fjärde år. Då slipper man besikta den. Men det är ju sånt som orsakar koldioxidutsläpp. Och det vet Greta. Och hon tänker på klimatet. Angående gruvan i Jokkmokk, där Greta nyligen var, är det järnmalm man vill bryta/utvinna där, till de rikas bilar, till deras ständiga bilbyten.
2022-02-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Du citerar och länkar till bulletin. Det vet ju alla att de är höger. Är man intresserad av deras högerpropaganda kan man ju själv läsa där. De tycker att alla rika ska kunna byta till en ny bil vart fjärde år. Då slipper man besikta den. Men det är ju sånt som orsakar koldioxidutsläpp. Och det vet Greta. Och hon tänker på klimatet. Angående gruvan i Jokkmokk, där Greta nyligen var, är det järnmalm man vill bryta/utvinna där, till de rikas bilar, till deras ständiga bilbyten.
Ann Charlott Altstadt är vänster. Både nu när hon skriver för Bulletin, som tidigare när hon skrev för Aftonbladet. Du läste kanske lite slarvigt, så jag upprepar det första citatet för dig:

Hur kan du förresten veta vad som står i Bulletin om du aldrig har läst den? Jag känner inte igen något om att byta bil var fjärde år i akt och mening att slippa besiktningen, det argumentet har jag faktiskt aldrig hört tidigare. Minns du vilken artikel det var? Eller använde du dig av Fröken Fantasi i vanlig ordning? Bulletin har ganska många vänsterskribenter, vilket även gäller för flera alternativmedia. Tro det eller ej, men det är ganska många som angriper Greta™ från vänster. Det är lätt för Greta™ med sitt innerstadsboende, pappa som privatchaufför till Teslan, två stora hundar och tre ridhästar. Hon har ingen som helst insikt i arbetarklassens villkor. Och hon tycks inte ens bry sig. Det är kanske därför som ingen från arbetarklassen bryr sig ett skvatt om Greta™ .
2022-02-09, 19:05
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ann Charlott Altstadt är vänster. Både nu när hon skriver för Bulletin, som tidigare när hon skrev för Aftonbladet. Du läste kanske lite slarvigt, så jag upprepar det första citatet för dig:

Hur kan du förresten veta vad som står i Bulletin om du aldrig har läst den? Jag känner inte igen något om att byta bil var fjärde år i akt och mening att slippa besiktningen, det argumentet har jag faktiskt aldrig hört tidigare. Minns du vilken artikel det var? Eller använde du dig av Fröken Fantasi i vanlig ordning? Bulletin har ganska många vänsterskribenter, vilket även gäller för flera alternativmedia. Tro det eller ej, men det är ganska många som angriper Greta™ från vänster. Det är lätt för Greta™ med sitt innerstadsboende, pappa som privatchaufför till Teslan, två stora hundar och tre ridhästar. Hon har ingen som helst insikt i arbetarklassens villkor. Och hon tycks inte ens bry sig. Det är kanske därför som ingen från arbetarklassen bryr sig ett skvatt om Greta™ .
Jag kollade på vad krönikörerna hade skrivit i Bulletin och jag såg bara vänsterkritik. Är Aftonbladet vänster menar du? Det har jag inte märkt. Du vet ju inte vad "arbetarklassen" tycker om Greta.
Jag bara antog att det är rika som byter bil ofta och därmed tär på våra naturtillgångar. Har svårt att tänka mig att låginkomsttagare har råd att byta till ny bil ofta.
2022-02-09, 19:21
Medlem
Giant Squids avatar
Det finns de få som motsäger sig själva nu. Greta har aldrig sagt att hon är vänster eller höger. Om hon skulle mothugg ifrån något parti eller någon som påstås som vara "vänster" betyder ingenting i Gretasammanhang. .
Greta och klimatfrågan är blocköverskridande. Ni tjafsar mot era egna väderkvarnar.
2022-02-09, 21:17
Avstängd
Citat:
Det finns de få som motsäger sig själva nu. Greta har aldrig sagt att hon är vänster eller höger. Om hon skulle mothugg ifrån något parti eller någon som påstås som vara "vänster" betyder ingenting i Gretasammanhang. .
Greta och klimatfrågan är blocköverskridande. Ni tjafsar mot era egna väderkvarnar.

Greta är en vänster-marionett, fångad på bild med vänsterrevolutionära terroristorganisationers tröjor, har tät kontakt och samröre med ett flertal andra vänsterorganisationer och hon upprepar ständigt mantran och dogma från vänstern. "Klimatfrågan" är en vänsterfråga i alla aspekter, vars syfte är att utöva än mer kontroll över sina medborgare.

Var tror du att hon hör hemma på den politiska skalan? Är hon en konservativ nationalist? Kanske är hon en anarko-kapitalist?

Eller så kanske det är så enkelt att hon helt enkelt befinner sig långt ute på vänsterkanten. Kan det vara så?
2022-02-10, 08:39
Medlem
Citat:

Nja, Greta har inte rakt ut sagt om hon är höger eller vänster. Däremot är hon helt klart politisk.

Hon tog parti i senaste presidentvalet i USA och rekommenderade väljarna att rösta på Biden (vilket sedermera många tycks ångra att de gjorde, och Greta själv har också uttryckt missnöje med honom).

Hon ställde upp och höll tal för Die Gruenen i Tyskland före det senaste valet. Partiet fick ändå färre röster än i opinionsmätningarna något år tidigare, då de var störst. Det är förstås mycket möjligt att hon lockade en del väljare. I ljuset av att det håller på att gå åt skogen med tyskarnas energipolitik är det dock lätt att föreställa sig att många väljare förbannar sin tidigare naivitet. Putin tackar förstås glatt för alla gasbeställningar.

Men framför allt: lyssna på Gretas retorik. Hennes hela ordval låter ju som en grundkurs i marxism. Nu med Gallok-projektet tycks det ha blommat upp för fullt. Vilka är det annars som talar i termer av ”kolonialism” och ”strukturer”? Gudrun Schyman är ett exempel, men du hittar knappast några sossar som gör det, än mindre moderater eller kådisar.

Så var du får dina ”väderkvarnar” ifrån vete gudarna.

(Sen har vi ju familjen Ernmans/Thunbergs synnerligen dåliga omdöme att ställa upp på fotografering iförda Antifa-t-shirts …)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in