Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-15, 01:57
Medlem
Börsen imorgon, går den upp eller ner, mycket eller lite? Tycker mig inte hitta någon tråd där man spekulerar om enbart detta. Skulle vara intressant att dag för dag höra vad ni tror. Kanske man kan få en hint om morgondagens index.

En morgondag kommer för det mesta, även om det är osäkert just nu vad Putin hittar på.
Citera
2022-02-15, 04:23
Medlem
slickadkatts avatar
Jag tror den ska upp i morgon
Citera
2022-02-15, 05:28
Medlem
constants avatar
Det kan gå precis hur som helst, men jag skulle inte köpa något i nuläget, om det inte visar sig bli rejäla fall, alltså typ fem procent och mer.

Di skriver:
Citat:
Historien visar – tunga fall om kriget kommer
Konsekvenserna av ett krig i Ukraina har tagit över som placerarnas största huvudvärk. Skulle det bli verklighet har den historiskt blivit mer än dubbelt så stor mätt i kursnedgång visar Di:s historiska genomgång.
https://www.di.se/analys/historien-v...kriget-kommer/

Dubbelt så stor som vad? Någon som förstår vad de menar? Länk bakom betalvägg, så jag kan inte läsa mer än det citerade.
Citera
2022-02-15, 05:49
Bannlyst
Blir väl antingen upp eller ned men tror det blir mest sidleds i väntan på ännu större fall än gårdagen och likt hela detta året.
Citera
2022-02-15, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det kan gå precis hur som helst, men jag skulle inte köpa något i nuläget, om det inte visar sig bli rejäla fall, alltså typ fem procent och mer.

Di skriver:https://www.di.se/analys/historien-v...kriget-kommer/

Dubbelt så stor som vad? Någon som förstår vad de menar? Länk bakom betalvägg, så jag kan inte läsa mer än det citerade.

De menar att om det blir krig har börsen historiskt fallit ungefär dubbelt så mycket jämfört med hur stor nedgången är sen årsskiftet.

Tidigare krig har börsen från topp till botten gått:
- Kuwait -16%
- Irak -3% (men var redan -24% för året)
- WW2 -35%

Siffrorna verkar avse S&P500 och från topp till botten i anslutning till invasionskrig. Stockholmsbörsen verkar falla lite mer än S&P i händelse av krig.

För on topic tror jag börsen fortsätter neråt idag och nu kan det lika gärna fortsätta fram till löning.
Citera
2022-02-15, 06:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
De menar att om det blir krig har börsen historiskt fallit ungefär dubbelt så mycket jämfört med hur stor nedgången är sen årsskiftet.
Okej, men dubbelt så mycket som fall till och med i dag eller i går?

Hur som, stora fallet kommer i morgon onsdag, oavsett vad som händer. Det är vad jag ser i min kristallkula.
Citera
2022-02-15, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej, men dubbelt så mycket som fall till och med i dag eller i går?

Hur som, stora fallet kommer i morgon onsdag, oavsett vad som händer. Det är vad jag ser i min kristallkula.

De stora fallen verkar ske mellan krigsutbrott och botten, särskilt om det inte varit en uppbyggnadsperiod. Till och med igår gissar jag.
Citera
2022-02-15, 07:51
Medlem
fittslems avatar
Det lär dyka ännu mer. gårdagens fall var inte så farligt. Det riktiga fallet har inte kommit ännu.
Citera
2022-02-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det lär dyka ännu mer. gårdagens fall var inte så farligt. Det riktiga fallet har inte kommit ännu.

Källor som kan styrka ditt påstående hade varit intressant.
Citera
2022-02-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen

Tidigare krig har börsen från topp till botten gått:
- Kuwait -16%
- Irak -3% (men var redan -24% för året)
- WW2 -35%

Siffrorna verkar avse S&P500 och från topp till botten i anslutning till invasionskrig. Stockholmsbörsen verkar falla lite mer än S&P i händelse av krig.

För on topic tror jag börsen fortsätter neråt idag och nu kan det lika gärna fortsätta fram till löning.

Och hur har världen reagerat vid alla andra krig? Vi har haft över 100 väpnade konflikter sen 1900-talets början. Att cherry pick:a några fåtal för att bygga en tes är intellektuellt pinsamt.
Citera
2022-02-15, 09:06
Medlem
Upp 1-2%
Citera
2022-02-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Och hur har världen reagerat vid alla andra krig? Vi har haft över 100 väpnade konflikter sen 1900-talets början. Att cherry pick:a några fåtal för att bygga en tes är intellektuellt pinsamt.

De redovisade ett par fler, som Vietnam och Korea och något till. Men med tanke på att konflikten i mellanöstern pågått mer eller mindre konstant blir de krigen där underliga som referens.

Vill vara tydlig med att jag bara förmedlar vad som stod i en låst artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in