2022-02-22, 01:21
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Helt rätt av Putin att befria dessa ryska områden från Ukrainsk ockupation. Det har förmodligen varit planen hela tiden. Putin fick ok från Xi Jinping i Beijing men ombads samtidigt vänta till efter OS var över, och nu är det dags.

Hoppas nu att ingen muckar med Putin.

Folket firar på gatorna ikväll i utbrytarrepublikerna.
Det känns ändå som att folket segrat, även om Ukraina nu tappar en bit territorium.
Citera
2022-02-22, 01:29
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Video uploaded today shows a large convoy of at least 65 tanks in the Belgorod region of Russia.
https://twitter.com/YWNReporter/stat...14372086083586

Belgorod är nära gränsen till Ukraina, vid Charkiv.
Citera
2022-02-22, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Problemet är att folket i dessa områden är ryssar och vill tillhöra Ryssland.

Dom har levt där i generationer och pratar det ryska språket.

Ända sedan Ukraina blev en självständig stat har det pågått konflikter mellan de folk som vill tillhöra väst, och de som vill tillhöra öst.

det är under 50% som är rysktalande i dessa regioner, tror siffran är 70% ukrainare 30% ryssar i donetsk tex.

Så att påstå att en majoritet är ryssar är inte sant
Citera
2022-02-22, 02:09
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
det är under 50% som är rysktalande i dessa regioner, tror siffran är 70% ukrainare 30% ryssar i donetsk tex.

Så att påstå att en majoritet är ryssar är inte sant

I de separatiststyrda områdena så är i princip 100% ryssar, och de vill tillhöra Ryssland.

Det blev fred i forna Jugoslavien efter delning av territorier.
Det blir samma sak i Ukraina.
Citera
2022-02-22, 02:20
Medlem
Ska ryssarna nu fortsättningsvis offra en massa militära resurser och genomlida enorma sanktioner för att hålla dessa skräpområden som ett konstant hot mot Ukraina? Knappast troligt. Detta är ingen långsiktig lösning. Det räcker inte för Putin att hålla Ukraina i schack, han behöver kontrollera Ukraina helt och hållet. Därför kommer det inte att stanna här.
Citera
2022-02-22, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ska ryssarna nu fortsättningsvis offra en massa militära resurser och genomlida enorma sanktioner för att hålla dessa skräpområden som ett konstant hot mot Ukraina? Knappast troligt. Detta är ingen långsiktig lösning. Det räcker inte för Putin att hålla Ukraina i schack, han behöver kontrollera Ukraina helt och hållet. Därför kommer det inte att stanna här.

ja men han lär inte göra det med en officiel invasion
Citera
2022-02-22, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten

Tvärt om. Skulle han ta hela Ukraina så skulle det ju bara bli sju resor värre. Nej jag tror att Ukraina kommer att acceptera läget och jag tror inte Ryssland egentligen vill gå längre.
Däremot så är ju frågan vad väst gör. De kommer ju aldrig att acceptera det. Man skall straffa Ryssland på något sätt. Men samtidigt så vet man att sanktioner slår tillbaka på dem själva.
Europa är beroende av Rysk gas bland annat. Så vi får se. Jag tror inte att det blir så stora sanktioner egentligen. Jag hoppas inte det i alla fall.
Citera
2022-02-22, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Vilken del av folket pratar du om? majoriteten eller den rysktalande delen?
De som tex har intervjuats i RT (ifrån någon av utbrytarepublikerna) och var väldigt nöjda med Putins drag idag talade iallafall ryska så jag antar att de var etniska ryssar.

En del intervjuer och reportage ifrån tillfälliga flyktingförläggningar i angränsande delar av Ryssland med flyktingar ifrån Donetsk och Luhansk.

Intressant nog så var det faktiskt kvinnor, barn och gamla för en gångs skull och inte unga män i stridbar ålder.

Även typ SVT sände ett reportage ifrån en liknande tillfällig förläggning men deras reportage (oavsett vad man tycker om konflikten) kändes på vanligt MSM manér mer vinklat.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-02-22 kl. 02:48.
Citera
2022-02-22, 03:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusImperia
Kanske borde korrigera trådtiteln lite. "INVASION NU"?
Vad det här slutar i vet ingen av oss än, men det som hänt är att Ryssland skickat fredsbevarande styrkor nu. Och detta oavsett vad rysshatarna anser, så var det ändå förevändningen med denna insats.

Ryssen är oftast "fredsbevarande" för sig själv. (Dubbelmening).
Men det är inte "värre" än att Putin har gått in i Donetsk etc. Inte i det "egentliga Ukraina".
Om jag inte minns totalfel, fick ("fick") Ukraina Krim, Donetsk och däromkring av Sovjetunionen cirka på 1950-talet. Kan kanske jämföras med att vissa delar av Småland idag ligger i Halland eller om det kanske är tvärt om. "Ingen tänker på det så länge det är samma land".

Lutar en hel del åt att Putin gör som "Adde" när Adde ville ha Sudetenlandet?
(En tyskspråkig del av Tjeckoslovakien).
Citera
2022-02-22, 03:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Så du menar att etniska ryssar som vill tillhöra Ryssland och inte ser någon som helst samhörighet med dagens Ukraina inte kan vara nöjda och fira utvecklingen oavsett vad du, jag eller någon annan tycker om den ?

Ukrainas befolkning består av två olika folkslag med två helt olika identiteter, varav en del vill tillhöra väst och en del vill tillhöra öst.

Jag har svårt att tänka mig att de som ser sig själva som ukrainare och fortfarande är kvar i Donetsk eller Luhansk är speciellt nöjda med dagens utveckling men tydligen så finns det folk som är på segerhumör.

Förövrigt så är det inte bara RT som rapporterar om folk i regionerna som är positiva till utvecklingen, även om RT har rapporterat mest om det.

Ukraina liknar till stora delar Belgien: Hälften är ryssar, hälften är ukrainare. Dvs. i Belgien är "hälften fransmän, hälften holländare". Men så vitt jag vet har Frankrike inte försökt att "erövra" Belgien?

"Belgien är ett onödigt land", egentligen. (Delas praktiskt upp mellan Frankrike och "Holland", dvs. Nederländerna. Ukrainas "ryska del" kan lika gärna tillfalla Sovj.. ähum, Putin menar jag.)

Observera att större delen av västra Ukraina egentligen tillhör Polen..
Senast redigerad av kraftfoder 2022-02-22 kl. 03:18.
Citera
2022-02-22, 04:31
Medlem
Varför hetsa upp sig, det är fredsbevarande styrkor som Ryssland skickar till Ukraina.
Citera
2022-02-22, 05:57
Medlem
hashs avatar
Känns tryggt nu när Putin skickar in fredsbevarande styrkor, nu kan vi sova vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in