Citat:
Ursprungligen postat av
Juggenaut
Förstå mig inte fel. Jag anser att det Ryssland gör är fel rent lagligt och ur alla andra synpunkter. Dock förstår jag varför det händer. Det är skillnaden från Rysstrollen som accepterar allt. Visst jag kan uttrycka mig klumpigt ibland absolut.
Den absolut största förloraren i detta är Ukraina själva. Jag tror helt ärligt inte den vanliga Ukrainaren hatar Ryssen eller att Ryssarna i Ukraina hatar Ukrainarna, jag tror att politikerna har drivit detta så långt så att det blivit en omöjlig situation där ingen vill ge efter.
Den som dock har allt att vinna på detta är USA och det är fakta. De kan kompensera gasleveranserna istället för Ryssen. De kan nu sälja en massa vapen till Ukraina, Polen och Baltländerna. EU medborgare kommer betala mer för drivmedel och el.
De resterande av Ukraina som kommer i väst sfär kommer fortsätta förbli en korrupt bananrepublik likt alla andra slaviska länder(Är själv från ett)
Bra sammanfattning. Detta kunde ha undvikits genom att helt enkelt deklarera att Ukraina inte kommer att tas in i NATO. Vilket, för övrigt, är precis vad NATO säger till Ukraina, men av hybris och stolthet kan de inte säga samma sak när Ryssland frågar om det, så därmed går det som det går.
Det lutar väl åt att fronten nu flyttas en bit västerut. Vad många inte tänkt på är ju att folkrepublikerna i dagsläget bara kontrollerar mindre än hälften av Donbass. Ledaren för Lugansk-republiken har nu redan annonserat att han förväntar sig att Ukraina drar tillbaka sina styrkor från hela Lugansk län, och att man annars behöver ta till åtgärder för att mota bort dem. Så, vi går mot ett uppblossande krig mellan Lugansk+Donetsk mot Ukraina, vilket tyvärr kan bli ganska kladdigt.
Det hade inte kostat Väst någonting att säga "nej, vi kommer inte att ta in Ukraina i NATO", men det var viktigt för sprättar som Stoltenberg att tuppa sig för att få beröm från amerikanarna (som bakom ryggen på norrmän och balter skrattar hela vägen till banken och kontot med alla vapenindustriaktier).