2022-02-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Hoppsan nu hände det :

https://www.rt.com/russia/550177-put...itary-donbass/

Som Peacekeepers i Donbass.
Vilket Ryssland numera inte betraktar som Ukraina.
Precis som jag skrev i tråden jag startade igår.

Fint av Putin att skicka in fredsbevarande trupper. Konflikten har pågått för länge.
Citera
2022-02-22, 13:15
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Svårt att svara?

Det var du som jämförde Rysslands aggression mot Ukraina med USA’s aggression mot Irak. Vad är relevansen?

Relevansen är att det inte fanns regioner i dessa länder där det bodde en väldans massa amerikanare som blev beskjutna.

Är du dum?
Citera
2022-02-22, 13:15
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Kommer Kina blanda sig på nåt sätt i detta "krig"

Kan vi se Russia/Kina vs EU/,USA?

Du menar en öppen militär konflikt mellan två kärnvapenmakter på ena sidan och tre på den andra? Nej, det kommer självklart inte ske.
Citera
2022-02-22, 13:26
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det som har hänt var det värsta som kunde hända för väst. Man hade hoppats på ett stort krig med många dödsoffer vilket i sin tur skulle leda till Putins fall. Nu blev det snarast tvärt om.
Jag ser det mer som att om det stannar här så är det helt kört för Ryssland. Nu kommer Ukraina att hastigt närma sig EU och bli allt mer hostila mot Ryssland. Eu kommer hitta andra sätt att erhålla de råvaror där de just nu är beroende av rysk export och på sikt kommer ryska ekonomin helt fallera.
Citera
2022-02-22, 13:32
Medlem
Tycker allt detta är lite spännande, redan 2008 varnade man för väst ansvarslösa politik när man gav Kosovo självständighet och bröt mot alla regler. Som man bäddar får man ligga! Till slut vill jag gratulera och skåla för de två nya nationerna som kommer bringa fred och lugn för de ryssar som bor där utan att behöva oroa sig för väststödda faschiser och nazister(Azov) som slaktar lokalbefolkningen.

Skål boys och grattis Putin
Citera
2022-02-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
När man diskuterar Rysslands militärledda ockupation av ukrainska områden och alla rysstroll kommer ut och börjar prata om sveriges hantering av flyktingfrågan, usas invasion av Irak osv så är det whataboutism ja.
Man vill hela tiden flytta fokus från Rysslands kriminella handlingar och jämföra (whatabout) vad någon annan gjort.
Som att diskutera med den omognaste av tjejer.

Det är liksom rysstrolls paradgren och också så talande för hur tragiskt det ryska despotiska styret är.

Mvh

Snackar du om?
Det är ju fredsbevarande styrkor han har skickat in
Väst och USAs paradgren för bövelen.
Citera
2022-02-22, 13:35
Medlem
Ett genidrag från Putin faktiskt för hur svarar man på det här? Det blir inget krig utan bara en befästning av en situation som varit sedan 2014.

Europa lär bli oense nu hur mycket sanktioner man vill genomföra och Tyskland kommer hamna i en energikris som i sin tur kan drabba hela europa. Vi får se hur de löser den krisen.

Men genidraget från Putin är att Europa betalar priset.

USA är i samma veva mest intresserad av att sälja amerikanska vapen för många miljarder dollar och har väl inte någon lösning på energikrisen för europas del.

Således, dagens situation ett par snäpp värre.

Vi kommer vakna varje morgon närmaste 10 åren och undra om kriget brytit ut än.
Citera
2022-02-22, 13:37
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Xi Jinping och Putin har en djup vänskapsrelation så givetvis kommer Xi backa putin i en konflikt mot NATO.

Men det behövs inte då Ryssland klarar av NATO på egen hand.

Om NATO med USA i spetsen skruvar upp intensiteten i sin krigsmaskin har varken Ryssland eller Kina en chans. NATO har betydligt större muskler än dessa skitländer tillsammans. Det är också därför NATO intar en sådan ödmjuk hållning i detta jämfört med Putin. Den som är stark har ett ansvar att vara eftertänksam.

Faktum är att NATO inte ens behöver kriga. De kan enkelt strypa Ryssland och Kina rent ekonomiskt. Allt som Kina har byggt upp under flera årtionden kommer att vara ogjort. Den ryska och kinesiska befolkningen kommer att svälta. Detta kommer att leda till inre oroligheter som kommer att sänka dessa regimer för gott. Det är så enkelt.
Citera
2022-02-22, 13:39
Medlem
rex144s avatar
Putin agerar idag på samma sätt som Stalin och Hitler.

Den store boven i dramat är Tyskland som möjliggör för Putin att rusta och kriga. Putin dödar och kommer döda ännu fler ukrainare tack vare tyska pengar.
Citera
2022-02-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Det är väl klart att man kan utveckla händelsekedjor som hänger ihop. Jag ber om ursäkt om det är det du åsyftar. Jag menade precis som jag skrev alla rysstroll som kommer ut och inte pratar någonting rysslands om förehavanden utan hela tiden ska skriva om nånting annat.

Saker hänger ihop såklart.
Men faktum kvarstår att Ryssland under putin har lett hela den utvecklingen vi ser i Ukrainas östra landområden. Det är putin & co som ockuperar ukrainsk mark nu. Utropningen av dnr och lnr är inte en organisk utveckling baserad på folkets vilja.
Putin har helt enkelt spelat bra ur sin synpunkt. Men för oss andra, framförallt européer, ska detta vara en alarmklocka. Dags att vakna.

Mvh

Förstå mig inte fel. Jag anser att det Ryssland gör är fel rent lagligt och ur alla andra synpunkter. Dock förstår jag varför det händer. Det är skillnaden från Rysstrollen som accepterar allt. Visst jag kan uttrycka mig klumpigt ibland absolut.

Den absolut största förloraren i detta är Ukraina själva. Jag tror helt ärligt inte den vanliga Ukrainaren hatar Ryssen eller att Ryssarna i Ukraina hatar Ukrainarna, jag tror att politikerna har drivit detta så långt så att det blivit en omöjlig situation där ingen vill ge efter.

Den som dock har allt att vinna på detta är USA och det är fakta. De kan kompensera gasleveranserna istället för Ryssen. De kan nu sälja en massa vapen till Ukraina, Polen och Baltländerna. EU medborgare kommer betala mer för drivmedel och el.

De resterande av Ukraina som kommer i väst sfär kommer fortsätta förbli en korrupt bananrepublik likt alla andra slaviska länder(Är själv från ett)
Citera
2022-02-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ett genidrag från Putin faktiskt för hur svarar man på det här? Det blir inget krig utan bara en befästning av en situation som varit sedan 2014.

Europa lär bli oense nu hur mycket sanktioner man vill genomföra och Tyskland kommer hamna i en energikris som i sin tur kan drabba hela europa. Vi får se hur de löser den krisen.

Men genidraget från Putin är att Europa betalar priset.

USA är i samma veva mest intresserad av att sälja amerikanska vapen för många miljarder dollar och har väl inte någon lösning på energikrisen för europas del.

Således, dagens situation ett par snäpp värre.

Vi kommer vakna varje morgon närmaste 10 åren och undra om kriget brytit ut än.

Orden Putin och geni hör inte hemma i samma mening. Du minskar drastiskt din trovärdighet genom att koppla ihop dessa ord.

Putin är på väg att dra in Ryssland och övriga världen i WW3. Han har förbrukat sin trovärdighet och alla kan nu efter hans Ernst Stavro Blofeld-tal igår se att han är paranoid och galen. Några tvivlare finns kvar men när liken börjar samlas på hög i Ukraina kommer även dessa sista tvivlen falla. Houston: We have a new Hitler!

Det finns ingenting överhuvudtaget fredsbevarande med det Putin nu gör. Ren erövring. Och omvärlden enar sig mer och mer varje minut mot Putin. Tyskland tackar nej till Nordstream2. Alla är trötta efter pandemin och vill ha en nystart för världen. Inte krig. Putin har helt fel timing.

Ja, detta kommer kosta. Men alla (utom Putin och hans förmodligen lika galna rådgivare i ryska SPECTRE) inser att det kostar väsentligt mycket mindre än att stoppa Hitler-wannaben nu än om fem år.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2022-02-22 kl. 14:08.
Citera
2022-02-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Förstå mig inte fel. Jag anser att det Ryssland gör är fel rent lagligt och ur alla andra synpunkter. Dock förstår jag varför det händer. Det är skillnaden från Rysstrollen som accepterar allt. Visst jag kan uttrycka mig klumpigt ibland absolut.

Den absolut största förloraren i detta är Ukraina själva. Jag tror helt ärligt inte den vanliga Ukrainaren hatar Ryssen eller att Ryssarna i Ukraina hatar Ukrainarna, jag tror att politikerna har drivit detta så långt så att det blivit en omöjlig situation där ingen vill ge efter.

Den som dock har allt att vinna på detta är USA och det är fakta. De kan kompensera gasleveranserna istället för Ryssen. De kan nu sälja en massa vapen till Ukraina, Polen och Baltländerna. EU medborgare kommer betala mer för drivmedel och el.

De resterande av Ukraina som kommer i väst sfär kommer fortsätta förbli en korrupt bananrepublik likt alla andra slaviska länder(Är själv från ett)
Bra sammanfattning. Detta kunde ha undvikits genom att helt enkelt deklarera att Ukraina inte kommer att tas in i NATO. Vilket, för övrigt, är precis vad NATO säger till Ukraina, men av hybris och stolthet kan de inte säga samma sak när Ryssland frågar om det, så därmed går det som det går.

Det lutar väl åt att fronten nu flyttas en bit västerut. Vad många inte tänkt på är ju att folkrepublikerna i dagsläget bara kontrollerar mindre än hälften av Donbass. Ledaren för Lugansk-republiken har nu redan annonserat att han förväntar sig att Ukraina drar tillbaka sina styrkor från hela Lugansk län, och att man annars behöver ta till åtgärder för att mota bort dem. Så, vi går mot ett uppblossande krig mellan Lugansk+Donetsk mot Ukraina, vilket tyvärr kan bli ganska kladdigt.

Det hade inte kostat Väst någonting att säga "nej, vi kommer inte att ta in Ukraina i NATO", men det var viktigt för sprättar som Stoltenberg att tuppa sig för att få beröm från amerikanarna (som bakom ryggen på norrmän och balter skrattar hela vägen till banken och kontot med alla vapenindustriaktier).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in